پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۱۹۴۷
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
با افزایش قیمت دلار و سنگین شدن هزینه‌ها، سیل لژیونر شدن ورزشکاران به‌سمت کشور‌های دیگر با وجود قرارداد‌های اندک بیشتر شده است.
شعار سال: ورزشکارانی که پیش‌تر با قراردادهای 2، 3 میلیاردی در رشته‌های والیبال و فوتبال راضی بودند حالا با حضور در کشورهای دیگر به قراردادهای 10 تا 20 میلیاردی می‌اندیشند.
مشکل دیگر گران شدن مبلغ دلار اما افزایش نرخ استخدام مربیان و بازیکنان خارجی است. حضور این افراد در ایران هزینه‌های سنگینی را روی دست باشگاه‌ها و تیم ملی می‌گذارد.
از سوی دیگر اما جذب علم، نیاز به هزینه کرد دارد و همین بهانه، دلیلی است بر کشیدن خط بطلان روی سیاست «قلم قرمز روی نام همه خارجی‌ها». مشکل بزرگ‌تر اما اینجاست که برخی مربیان و بازیکنان ایرانی اعتقاد دارند از نظر فنی و توانایی برتر از خارجی‌ها هستند و همین ادعا، مقایسات را پدید می‌آورد.
به‌عنوان مثال در فوتبال، جونیور، بازیکن ضعیفی برای پرسپولیس بود و ترابی تاثیرگذارترین بازیکن این تیم، اما بدون‌شک با این وضعیت دلار، دریافتی جونیور و ترابی تفاوت آنچنانی نداشت.
این موضوع درباره سایرین هم صدق می‌کند مثلا دریافتی گابریل کالدرون از پرسپولیس در 6 ماه بسیار بیشتر از دریافتی یحیی گل‌محمدی برای قهرمانی در فصل‌جاری و حتی فصل آینده است.
این تفاوت قیمت مربوط به بیشتر بودن کمیت عددی نیست که با بازیکن یا مربی بسته می‌شود بلکه به‌دلیل تفاوت قیمت دلار و ریال است. اتفاقی که در والیبال، اعتراض مربیان و بازیکنان را به‌همراه داشته است.

غریب نوازی
حدود 6 ماه قبل بود که علی فتاحی، سرپرست فدراسیون والیبال در ابلاغی عنوان کرد هزینه روزانه حضور سرمربی ایرانی در اردوهای تدارکاتی داخلی (در رده ملی) 90 هزار تومان است.
البته این مبلغ مربوط به سرمربی مردان است و درباره زنان، هزینه حضور در اردو به ازای هر روز، 80 هزار تومان ذکر شده است.
فتاحی در ابلاغی که به دست «فرهیختگان» رسیده، عنوان کرده کمک‌مربی و تمرین‌دهنده مردان به ازای هر روز حضور در اردو 52 هزار تومان و کمک‌مربی زنان 45 هزار تومان دریافتی خواهند داشت. همین مبلغ برای مترجم تیم مردان 65 هزار تومان و در تیم‌ملی زنان 60 هزار تومان است.
پزشک مردان 70 هزار تومان و پزشک زنان هم 65 هزار تومان به‌ازای هر روز دریافت می‌کنند. این درحالی است که در بحث مربوط به خارجی‌ها، این مبلغ کاملا متفاوت است. به این معنی که سرمربیان خارجی به ازای هر روز حضور در اردوهای داخلی چیزی حدود 12 میلیون تومان دریافتی دارند.
درواقع قرارداد آنها چیزی حدود 18 هزار دلار در ماه است که با تقسیم آن بر 30 و ضرب در نرخ دلار (حدود 20 هزار تومان) می‌توان نتیجه گرفت که مبلغ پرداختی به مربیان خارجی به ازای هر روز حضور در اردوی داخلی در والیبال چیزی حدود 134 برابر سرمربیان ایرانی است.
همین مبلغ درباره تیم‌های زنان به 140 برابر هم می‌رسد. حالا این سوال پیش می‌آید که آیا تفاوت فنی مربیان والیبال ایرانی و خارجی اینقدر زیاد است؟

انتظار داخلی‌ها از داورزنی
پس از حضور محمدرضا داورزنی به‌عنوان رئیس فدراسیون والیبال، بسیاری از مربیان و بازیکنان منتظر بودند شرایط بهتری ایجاد شود. داورزنی در سال 95 ابلاغی انجام داد که در آن ذکر شده بود سرمربی ایرانی به ازای هر روز حضور در اردو، 60 هزار تومان دریافتی داشته باشد.
داورزنی البته تمهیدات ویژه‌ای هم برای عدم‌افزایش قیمت مربیان خارجی داشت، اما طبیعتا با گران شدن نرخ برابری دلار در برابر ریال، مربیان و بازیکنان ایرانی انتظار دارند دستمزدشان از سوی فدراسیون افزایش پیدا کند. اتفاقی که می‌تواند به افزایش انگیزه‌ها هم کمک کند و بازیکنان و مربیان ایرانی را برای به‌کارگیری تمام تلاش‌شان، تحریک کند.
به هر ترتیب وضعیت ورزش ایران این روزها تحت‌تاثیر افزایش قیمت دلار در مقایسه با ریال قرار گرفته است، اما بدون‌شک در روزهای آینده، وضعیت بدتر هم خواهد شد.
بدون‌شک لژیونر شدن پرتعداد بازیکنان می‌تواند منجر به کاهش کیفیت لیگ‌های داخلی و به تبع آن، افزایش قیمت نیمچه‌ستاره‌های ایرانی حاضر در لیگ شود و نیاز است مدیران ورزش به‌خوبی این مساله را مدیریت کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه فرهیختگان، تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: 43995، www.farhikhtegandaily.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین