پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۲۲۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۸
شفافیت می‌تواند از بازتولید رانت خواریسم در مجلس جلوگیری کند، وقتی آراء نمایندگان در افکار عمومی منتشر شود برای هیچ کس این شرایط مهیا نیست که با عوام فریبی یا حرکت‌های پوپولیسی واقعیت را از مردم پنهان کند
شعار سال: در نخستین روز‌های مجلس یازدهم نمایندگان مردم به استقبال طرح شفافیت آراء با امضا ۱۷۰ نماینده رفتند، اما تا به امروز این طرح به تصویب نهایی نرسیده است تا مردم به صورت کامل از تصمیمات نمایندگان حوزه انتخابیه خود اطلاع داشته باشند که وکلایشان در مجلس به لوایح، طرح یا رای اعتماد وزرا چه موضعی داشته اند.

در مجلس کشور‌های  افغانستان، قبرس، ترکیه، کنیا، مالزی و هندوستان آراء تک تک نمایندگان در وب سایت پارلمان آن کشور برای عموم منتشر می‌شود تا مردم از تصمیم
گیری نمایندگانشان مطلع شوند، اما در کشورمان حتی حضور و غیاب در صحن علنی و کمیسیون‌ها هم اطلاع رسانی نمی‌شود.   این موضوعات زمینه را برای عدم پاسخگویی نمایندگان را فراهم می‌سازد.

ساختار غیر شفاف پرورش دهنده رانت خواری، فساد و دست درازی به بیت المال است  و این تهدید برای نمایندگان کم تجربه در مجلس یازدهم  وجود دارد که در تله شهرام جزایری‌ها که در مجلس ششم با اهدای هدایایی به نمایندگان جنجال به پا کرده بود گرفتار  اینگونه افراد سود جو شوند.

شفافیت می‌تواند از بازتولید رانت خواریسم در مجلس جلوگیری کند، وقتی آراء نمایندگان در افکار عمومی منتشر شود برای هیچ کس این شرایط مهیا نیست که با عوام فریبی یا حرکت‌های پوپولیسی واقعیت را از مردم پنهان کند، چون آراء همه نمایندگان قابل مشاهده خواهد بود و وکلای ملت باید در قبال تصمیمی که گرفته اند پاسخگوی مردم و حوزه انتخابیه خود باشد.

شفافیت آراء تصمیم گیری را برای نمایندگان سخت خواهد کرد و این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌کند که در مجلس شورای اسلامی درباره لوایح، طرح‌ها و رای اعتماد یا استیضاح وزرا، گرفتار جو هیجان زده در پارلمان نشود و با تحقیقات کامل تصمیم هوشمندان بگیرد که برای کشور و استان خود سود‌مند باشد. اگر این گونه عمل نشود، بدون مطالعه مهم‌ترین طرح‌ها در ۲۰ دقیقه  تصویب خواهد شد  و در نهایت هیچ کس هم از نحوه آرا نمایندگان در تصویب اینگونه طرح‌ها مطلع نخواهد شد.

آنچه که مسلم است در صورت تصویب طرح شفافیت آراء نمایندگان در مجلس یازدهم، باعث کاهش  رایزنی‌های ناسالم و زد وبند خواهد شد گرچه به اتمام نخواهد رسید، اما این امیدواری وجود دارد که در بلند مدت صحنه گردان‌های پشت پرده مجلس در سراشیبی سقوط قرار گیرند و نمایندگان به خاطر هراس از شفافیت و نظارت مستقیم مردم وارد لابی‌های کثیف نشوند.

مجلس یازدهم که همه آن‌ها از یک جریان فکر و سیاسی هستند در گام نخست با وعده طرح شفافیت آرا وارد میدان شدند، این شعار اکثر آن‌ها در انتخابات سال ۹۸ بود که ملت باید از عملکرد وکیل خود در مجلس با خبر باشند و در این راستا نقد‌های فراوانی به مجلس دهم داشتند که چرا این طرح در دوره دهم تصویب نشد، اما مجلس یازدهم  طرح شفافیت را با امضا ۱۷۰ نماینده تقدیم هیات رئیسه کردند که در تصویب نهایی قرار است تغییراتی در متن قانون آئین نامه داخلی مجلس اعمال شود.

تبصره ماده ۱۲۲ که نمایندگان مجلس یازدهم به طرح شفافیت آراء اضافه کرده اند در صورتی که ۱۵ نفر از نمایندگان درخواست رای گیری مخفی را کنند هیات رئیسه موظف است رای گیری با ورقه و مخفی انجام شود این موضوع باعث واکنش‌های منفی فراوانی در رسانه‌ها و بین کاربران فضای مجازی داشت چرا که این تبصره مانع بزرگی برای شفافیت خواهد شد.

وقتی  از ۲۹۰ نماینده مجلس یازدهم ۱۷۰ نفر موافق طرح شفافیت آراء نمایندگان هستند و ۱۲۰ نفر از آن‌ها این طرح  امضا نکرده اند و در صورت تصویب نهایی این طرح  نمایندگان مخالف با جمع آوری ۱۵ امضا درخواست رای گیری مخفی را خواهند کرد.

حالا پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا نمایندگان به دنبال شفافیت در مجلس یازدهم هستند یا اینکه با اضافه کردن تبصره‌ای در ماده ۱۲۲ دست خود را برای دور زدن قانونی شفافیت و رای گیری مخفی باز گذاشتند تا ادعای شفافیت کنند، ولی در عمل همچون ادوار گذشته مجلس تصمیمات خود را مخفیانه اتخاذ کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت فرهیختگان، تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: ۴۳۸۵۳، www.farhikhtegandaily.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Canada
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
0
0
چه جالب ؟؟؟!!! یعنی بازم نشون میده که بعضیا دوست دارند یه کارهایی بکنند که دیگران نفهمند. رای مخفی دیگه چیه . شفافیت باید واسه همه باشه . مگه قراره چیزی غیر از مصلحت مردم و کشور در مجلس تصویب بشه خب مردم باید بدونند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین