پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۲۵۸۳
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
انفجار بندر بیروت نه تنها غرب آسیا بلکه مردم سایر نقاط جهان را در شوک عمیقی فرو برد. برای بهتر دانستن ابعاد حادثه و علل احتمالی، ابتدا باید بدانیم بندر تجاری بیروت تحت کنترل جریان المستقبل بوده، از لحاظ جغرافیایی در شمال این شهر واقع شده و به مناطق لوکس و مراکز تفریحی - تجاری این شهر مانند محله اشرفیه و خیابان الحمرا بسیار نزدیک است.
شعار سال: فارغ از تئوری‌های توطئه یا توهم توطئه باید بدانیم از این رخداد تلخ چه شخص، جریان یا کشورهایی سود می‌برد و برعکس کدام جریان سیاسی متضرر می‌شود.
و اما بعد... کمتر از یک سال پیش سعد حریری در پی اعتراضات مردمی، با هدف فشار به جریان مقاومت استعفا کرد. تصور وی و پشتیبانانش در داخل و خارج این بود که شخص دیگری از اهل تسنن نمی تواند از پس اداره امور برآید و همین امر مسبب فشار به حزب ا... برای تسلیم شدن به خواسته سران ۱۴ مارسی خواهد شد اما با هوشمندی رئیس جمهور، رئیس مجلس و حزب ا...، حسان دیاب که یک عنصر غیر سیاسی، ملی و تکنوکرات از اهل سنت شمرده می شد و اتهام فسادی نیز تاکنون متوجه او بود، نخست وزیر لبنان شد و توانست امور را به شکل نسبتا مثبت مدیریت کند. از این جا بود که تلاش جریانات غربی خصوصا آمریکا و فرانسه برای زمین زدن دولت وی افزایش یافت که به سقوط شدید لیره لبنان به یک پنجم طی ۱۰ ماه اخیر منتهی شد.
در  روز  قبل از انفجار نیز پس از فشار شدید و تهدید سفیر آمریکا در بیروت «ناصیف حتی» وزیر امور خارجه لبنان استعفا کرد و تصور غرب این بود که با این شرایط و تحریم های کمرشکن به علاوه فشارهای سیاسی حسان دیاب مردد می شود و استعفا خواهد کرد .
اما در اقدامی غافل گیرکننده شربل وهبه به عنوان وزیر جدید امور خارجه انتخاب شد که نشان از عزم دیاب به ایستادگی در برابر فشارها داشت. در نتیجه آمریکا و فرانسه دریافتند که فشارهای اقتصادی - سیاسی نه تنها موجب تسلیم لبنان و دور شدن این کشور از محور مقاومت نشده بلکه برعکس نفوذ اقتصادی و سیاسی ایران را در عروس خاورمیانه افزایش خواهد داد.
خصوصا سخنان چند روز پیش سید حسن نصرا... که اعلام کرد از کالاها و مواد غذایی ایرانی در ازای تادیه لیره لبنانی برای رفع حاجات مردم بهره خواهیم گرفت، زنگ خطری جدی برای جریانات غرب گرا و حامیان آنان در لبنان بود. لازم است بدانیم لبنان از قرون گذشته هاب تجاری شامات و حلقه وصل اروپا به خاورمیانه نام‌گرفته و درآمد اصلی مردم آن از طریق تجارت و گردشگری است و این اتفاق، اولا فشار اقتصادی زیادی را به این کشور که تقریبا از لحاظ اقتصادی ورشکسته شده و شدیدا به واردات محصولات وابسته بوده خواهد آورد. دوم، دولت حامی مقاومت و مشخصا حزب ا... مسبب اصلی نارضایتی ها معرفی خواهند شد. سوم، این انفجار چه عمدی و چه سهوی باشد مکمل فشارهای اقتصادی آمریکاست و نارضایتی شدیدی را در بین عوام غیر سیاسی به وجود خواهد آورد و متاسفانه محل انفجار اصلی ترین بندر واردات محصول و رفع حاجات خدماتی و غذایی مردم لبنان بود که طبق شواهد تا مدت ها غیرقابل استفاده شده است.
چهارم، با التفات به مشکلات عدیده نتانیاهو در داخل اراضی اشغالی و تقابل وی با معترضان و همچنین وعده حزب ا... برای پاسخ به شهادت یکی از نیروهایش در سوریه، می توان گفت اگر اسرائیل براثر واکنش این جنبش دچار تلفات انسانی می شد، توان عملی کردن وعده هایش برای پاسخ متقابل را در خود نمی دید در نتیجه  منجر به سقوط شدید محبوبیت نخست وزیر فعلی اسرائیل می شد؛ اما انفجار بیروت مطمئنا حزب ا... را دچار مشکلات داخلی خواهد کرد و احتمالا برای مدتی لیکودی ها نفس راحتی خواهند کشید.
در نهایت معتقدم این رویداد شمشیری دولبه برای حزب ا... است که هم می تواند تهدید و هم فرصت باشد ؛ اگر این تشکیلات بتواند با کمک جریان ۸ مارس و کشورهای متحدش، بسیج نیرو کند و برای مرتفع کردن مشکلات حادث شده اخیر بر ملت لبنان، دولت فعلی را از این چالش موفق بیرون آورد، موقعیتش بیش از پیش تقویت می شود در غیر این صورت احتمالا وضعیت سیاسی پیچیده ای در انتظارش خواهد بود.
 
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان، به تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: ۷۰۳۰۷۹، http://khorasannews.com/
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین