پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۳۳۳۱
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۵
متاسفانه حوزه پیگیری وعده های مردان سیاسی و شعار درمانی در کشور ما ، نظار و مطالبه گری حقوقی خاصی نداردو همچنین قوانین حمایتی از شهروندان نیز در این خصوص، تدوین نشده است. تجربه وعده های سابق رئیس جمهور، تعداد زیادی از شهروندان را ناامید نموده و تعدادی از آنان را دچار مشکلات مالی و ورشکستگی کرده است. با این حجم از شعار درمانی، بنظر می رسد که مردم بشدت از وعده های رئیس جمهور واهمه دارند. نمونه های جدی و طنز گونه این ترس ها در گزارش زیر ارایه شده است.

شعار سال : دکتر محمدرضا جهان بیگلری، اقتصاددان و عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با «نود اقتصادی»: رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس مراقب گشایش اقتصادی رئیس جمهور باشند/ آقای روحانی اگر ۷ بند از ۲۴ بند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را اجرا می‌کرد، امروز وضع اقتصادی کشور این‌گونه نبود/ رئیس جمهور بداند، تصمیات یک شبه خطرناک است و کشور بازیچه نیست.

تعداد بازدید : 16

حمیدرضا شکوهی، روزنامه‌نگار در توئیتر نوشت: روحانی وعده گشایش اقتصادی داده و گمانه‌زنی درباره اتفاقی که قرار است بیفتد بیشتر شده. اما خیالتان راحت! تنها اتفاقی که می‌تواند اوضاع اقتصادی کشور را عوض کند ‎لغو تحریم است. اگر تحریم بماند، هر گشایشی، فقط حرف است! شما نشانه‌ای از لغو تحریم می‌بینید؟!

حسن روحانی روز چهارشنبه با اشاره به جلسه سران قوا در هفته‌ای که گذشت و ادامه آن در دوشنبه آینده گفته‌بود: امیدوارم آن جلسه به نتیجه برسد و اگر به نتیجه برسد و مقام معظم رهبری موافقت کنند و اعلام کنیم، یک گشایشی از لحاظ اقتصادی در کشور به وجود خواهد آمد و بی‌تردید دست دولت مقداری باز می شود، ان‌شاءالله امیدوارم آن طرح را کامل‌تر و دقیق‌تر کنیم.

شهروندان از خبرهای خوش روحانی می ترسند!!!

 

رییس جمهور وعده‌‌ی یک خبر خوش اقتصادی را داده است که نوعی گشایش اقتصادی را ایجاد خواهد کرد و حدس و گمانه زنی‌ها را در این خصوص افزایش داده است. از احتمال فروش اوراق نفتی به مردم، تا تصویب FATF و احتمال پیوستن ایران به سوئیفت نفتی چین و کنار گذاشتن همیشگی دلار و استفاده از یوان و ریال در مبادلات ایران و چین و کشورهای عضو این سیستمِ پرداختِ مستقل.

به هر حال باید منتظر ماند و دید خبر خوش چه خواهد بود و سپس ابعاد اقتصادی این موضوع تحلیل شود.

اما جالبتر واکنش مردم به این خبر است خصوصا در بین فعالان اقتصادی نوعی نگرانی به وجود آمده است! علی رغم اینکه رییس جمهور محترم اعلام کرده اند که خبر خوشی در راه است اما لرزه بر اندام فعالان اقتصادی و مردم عادی افتاده است.

علت این موضوع دو نکته است که امیدوارم دولتمردان در تصمیم گیری‌هایشان به این دو موضوع دقت کنند:

دولت، به واسطه‌ی اقدامات خود در چند دوره قبل در بخش اقتصادی، اعتماد عمومی مردم نسبت به تصمیمات اقتصادی را از دست داده است و مردم را نسبت به اینگونه وعده ها خوش بین نکرده است. مردم همواره ترس این موضوع را دارند که دولت تصمیماتی بگیرد که در نهایت برنامه‌ریزیهای آنها را در بعد اقتصادی زندگیشان به هم بریزد. ضمن اینکه برخی وعده های وزیران یا محقق نشده است و یا در زمان اعلام و یا اجرا موضوعی بسیار کمرنگ و گاهی بی اهمیت برای مردم بوده است و مردم احساس کرده اند به نوعی "سرِکار" بوده اند مانند وعده وزیر محترم ارتباطات در خصوص یک سوپرایز و خبر خوش که ارسال مرسوله‌ی پستی با پهباد از اب در آمد و یا لباس فضانوردی و ....

عرضه‌ی بلوکی پالایشگاه های بورسی قرار بود در صندوقهای ETF عرضه شوند

احتمالا پذیره نویسی صندوق‌ها پابرجاست و صندوق دارادوم در موعد خودش پذیره نویسی خواهد شد.اولا دولت بخشی از سهام خود در پالایشگاه‌ها را آگهی کرده است و نه همه‌ی آنها را. دوما ارزش صندوق دارا دوم بر اساس پیش بینی‌ها بسیار بزرگتر از صندوق دارایکم می‌شود و ممکن است همه‌ی صندوق به راحتی به فروش نرود بنابراین دولت بدش نمی‌آید شانس فروش بلوکی را هم امتحان کند تا هم بخشی از سهام را تعیین تکلیف کرده باشد و امکان فروش همه‌ی ETF دولتی را هم با توجه به کوچکتر شدن صندوق فراهم کرده باشد.

شاید دولت قصد دارد از هر دو امکان استفاده کند و شانس خود را در هر دو بخش امتحان کرده کند، ابتدا فروش بلوکی بخشی از سهام و اگر موفق نشد کل سهام را در صندوق‌ها عرضه کند!

هر کدام از این سناریوها اتفاق بیفتد، چه فروش بلوکی و چه ETF، انگیزه رشد قیمتی سهام این گروه همچنان باقی است. بعید است این بلوکها فروش برود و در نهایت در صندوق دارادوم عرضه خواهد شد . ترکیب سهامداری غالب پالایشگاه‌ها به گونه ای است که خریدار ۱۵ درصد از بلوک این شرکتها انگیزه‌ی مدیریتی نخواهد داشت و بعید است کسی اقدام به خرید این بلوکها کند

روحانی برای هفته بعد وعده گشایش اقتصادی داده!

بزرگوار آخرین باری که خیالمون رو راحت کرد دلار زیر پنج تومن بود

بقول فیروز تو سریال دودکش...

تعداد بازدید : 10

اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی شعار سال

 

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین