پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۶۰۲۱
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
رئیس گروه موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: در دوران کرونا بازدید از موزه‌های کشور ۸۰ درصد کاهش یافته و درآمدی وجود ندارد.
شعار سال : محمدرضا پهلوان خصوص وضعیت موزه‌های سطح استان با شیوع کرونا اظهار کرد: با وجود اینکه ما بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم حضور بازدیدکننده تاکید داریم، عملا دستورالعملی از اداره کل موزه‌ها مبنی بر تعطیلی کامل موزه‌ها دریافت نکردیم، ولی میزان بازدیدکننده‌ها تقریبا ۷۰ تا ۸۰ درصد در سطح کشور و نه فقط استان کاهش پیدا کرده است و به تبع درآمدی هم وجود ندارد، چرا که درآمد‌ها از یک طرف مربوط به بلیت هستند و از سوی دیگر درآمد‌های جانبی مانند فروشگاه‌های صنایع دستی که با کاهش بازدیدکننده تقلیل پیدا کرده است.

وی ادامه داد: درست است که کرونا به تمام صنعت گردشگری و همچنین موزه‌ها به عنوان بخشی از آن آسیب رسانده، ولی فرصت‌های خوبی هم به وجود آورده است، زیرا زمانی که موزه‌ها باز هستند قطعا درگیر برنامه بازدید و خدمات‌رسانی برای بازدید کنندگان هستیم، ولی اکنون فرصتی به وجود آمده که همکاران ما در موزه بزرگ خراسان که مخزن بسیار ارزشمندی دارد، زمان بسیاری برای مطالعه و بازبینی اشیا و انبارگردانی، رعایت حفاظت و امنیت موزه‌ها و مطالعه بر روی آثارشان که در موزه‌های استان چه به نمایش بگذاریم، به دست آورده‌اند.

پهلوان در راستای فعالیت‌های اداره کل موزه‌ها در دوران کرونا اظهار کرد: ما به سرعت خودمان را برای دوران پساکرونا آماده می‌کنیم. سه موزه آماده افتتاح است که به خاطر کرونا برای افتتاح آن دست نگه داشتیم. همچنین سه موزه دیگر یعنی موزه بجستان و موزه آب گناباد و نیز بازطراحی و بازپیرایش موزه بردسکن در حال اتمام است. به علاوه پیگیر اعتبارات هستیم تا موزه‌هایی را که برای ساخت در نظر داشتیم به اتمام برسانیم.

کرونا فرصت خوبی برای تبدیل ظرفیت‌ها به موزه فراهم کرد

وی با تاکید بر این نکته که فعالیت ما در حوزه ساخت و ساز متوقف نشده، بیان کرد: در کدکن هم درحال برنامه‌ریزی برای ایجاد یک موزه با کمک شهرداری و دیگر نهاد‌ها بودیم که مطالعات اولیه آن انجام شده است. میزان ساخت و ساز هیچ تغییری نکرده و حتی شاید نسبت به قبل فرصت بیشتری برای تبدیل ظرفیت‌ها به موزه به وجود آمده باشد.

رئیس گروه موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در خصوص فعالیت مجازی موزه‌ها در دوران شیوع کرونا ادامه داد: مدتی پیش نمایشگاهی در موزه بزرگ برگزار شد و علی رغم اینکه موزه باز بود، سعی کردیم اطلاع‌رسانی را به صورت مجازی نیز برای علاقه‌مندان انجام دهیم. همچنین بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که از طرف اداره کل موزه‌ها انجام شده، سعی داریم که در مواردی به صورت مجازی اطلاع‌رسانی‌هایی را از موزه‌ها داشته باشیم.

وی درباره وضعیت موزه‌های خصوصی در دوران شیوع کرونا اظهار کرد: بسیاری از موزه‌های خصوصی مانند بازیما به عنوان مهم‌ترین موزه خصوصی ما تعطیل شده‌اند. درست است که بیش از ۹۶ درصد موزه‌های ما دولتی بوده و زیر نظر میراث فرهنگی، آستان قدس، اوقاف و دانشگاه فردوسی و آموزش پرورش هستند، اشتغالی از بین نرفته و مشکل خاصی بابت باز بودن ندارند، از طرفی هم وزارت میراث فرهنگی تسهیلاتی را برای بخش خصوصی در نظر گرفته بود، با این حال تسهیلات هم آن‌قدر جوابگو نیست که بتواند همه موزه‌ها را نگه دارد و همچنین درآمد هم کاهش پیدا کرده است. با این همه موزه بازیما اخیرا فعالیتش را با رعایت دستورالعمل‌ها به صورت مقطعی آغاز کرده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار:۲ شهریور، کد خبر: isna.ir_ ۹۹۰۶۰۲۰۱۳۱۱
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین