پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۶۱۳۶
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۸
جهانشیر امینی درباره شرکت‌های فناوری و بازدید سورنا ستاری از مرکز رشد این واحد گفت: «استان کردستان دو مرکز رشد دارد که یکی در دانشگاه آزاد اسلامی اسلامی واحد سنندج و دیگری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز قرار گرفته که در واحد سنندج نزدیک به 7 شرکت فناور و در واحد سقز هم سه شرکت فناور وجود دارد.»
شعار سال: فعالیت‌‌های نوآورانه جایگاه ویژ‌ه‌ای در جهت‌گیری‌‌ها و برنامه‎ریزی‌‌های جدید دانشگاه آزاد اسلامی پیدا کرده است. فعالیت‌‌هایی که پتانسیل‌‌های علمی دانشگاه را در جهت عمل به وظایف اجتماعی به منصه ظهور می‌رساند. دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان هم در سال‌‌های اخیر سرمایه‎گذاری ویژ‌ه‌ای درجهت شتاب بخشیدن به حرکت‌‌های نوآورانه و فناورانه محققان داشته که نتایج آن را می‌توان امروز به‎خوبی نظاره کرد. هفته گذشته و در جریان سفر سورنا ستاری، معاون علمی ‏و فناوری رئیس‎جمهور به کردستان و بازدید از مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان از 10 محصول فناورانه این مرکز رونمایی شد. بلوک‌‌های بتنی با قابلیت منوری، سبکی و آب‎گریزی، نگهدارنده فیبر‌های میکرو استخراج فاز جامد، محلول کلوئیدی نانوذرات طلا، محلول کلوئیدی نانوذرات نقره، پودر نانودرخت نقره، نانوسیم‌‌های نقره، دستگاه تصفیه آب قابل‎حمل، مهر‌های امنیتی با قابلیت ضدجعل، نرم‎افزار برای موسسات خیریه و پکیج تصفیه فاضلاب برای خانوار‌های 1000 نفری ازجمله محصولات شرکت‌‌های فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد این استان بود که در این مراسم به نمایش درآمد. «فرهیختگان» در شماره امروز سراغ مسئولان این دانشگاه رفته تا از جزئیات فعالیت‌‌های فناوارانه این استان گزارش دهد.

جهانشیر امینی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان درباره شرکت‌های فناوری و بازدید سورنا ستاری از مرکز رشد این واحد گفت: «استان کردستان دو مرکز رشد دارد که یکی در دانشگاه آزاد اسلامی اسلامی واحد سنندج و دیگری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز قرار گرفته که در واحد سنندج نزدیک به 7 شرکت فناور و در واحد سقز هم سه شرکت فناور وجود دارد.»

رئیس واحد سنندج درباره هدف‌گذاری مراکز رشد و فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان استان افزود: «در استان قطب گیاهان دارویی را داریم و گیاهان این استان از لحاظ خاصیت دارویی منحصربه‌فرد هستند، به‌طوری که حدود 25 درصد گونه‌های گیاهی کشور در استان کردستان رشد می‌کند و این مساله نشان‌دهنده ظرفیت بزرگ این حوزه است. از آن رو به شرکت‌های فعال در این زمینه کمک می‌شود و همچنین آنها را برای استفاده از تسهیلات مالی به بانک‌ها معرفی می‌کنیم.»

امینی به درآمدهای غیرشهریه‌ای حاصل از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره و اظهار داشت: «در واحد سنندج فعالیت‌هایی را در حوزه کشت گیاهان دارویی مانند گل سرخ و گل محمدی انجام داده‌ایم، همچنین در حوزه تولید نهال درختانی چون گردو و انگور سیاه هم فعال شده‌ایم و تلاش داریم تا بتوانیم در غرب کشور در این حوزه جایگاه قابل قبولی را به دست آوریم.»

او با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا بتوانیم علاوه‌بر کشت گیاهان دارویی و هویت بخشی به آنها در حوزه تولید و فروش نهال‌های شناسنامه‌دار نیز وارد شویم، گفت: «البته هنوز مراکز رشد ما به سوددهی نرسیده‌اند و با توجه به اینکه کردستان جزء استان‌های محروم کشور محسوب می‌شود، تازه یک سال است که فعالیت این شرکت‌ها جهت‌دار شده و طبیعتا حدود 6 ماه تا یک سال زمان خواهد برد تا فعالیت‌ها به سودآوری مالی برسد.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان گفت: «توانسته‌ایم در حوزه کشاورزی، دامپروری، تولید عسل و... به درآمدهای غیرشهریه‌ای دست پیدا کنیم. در مرکز مریوان که مراتع زیادی دارد مشغول پرورش زنبور عسل هستیم و هدف‌گذاری کرده‌ایم تا بتوانیم در دو سال آینده حداقل هزار کندو در این منطقه داشته باشیم. همچنین در کنار تولید عسل طبیعی بتوانیم پژوهشکده زنبور عسل را هم راه‌اندازی کنیم تا در آن در حوزه تحقیق درباره گونه‌های مختلف زنبورعسل، فرآوری محصول عسل و... فعالیت کنیم.»

امینی با بیان اینکه پیش‌بینی کرده‌ایم تا در آینده حدود یک تا دو میلیارد تومان درآمد غیرشهریه‌ای توسط واحدهای فناور داشته باشیم، تصریح کرد: «قطعا کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای به موضع هیات‌علمی بستگی دارد، از این رو باید قوانین و آیین‌نامه‌هایی را در این زمینه تصویب کنیم که هیات‌علمی موظف به انجام فعالیت علمی در راستای درآمدزایی شود.»

او در پاسخ به این سوال که آیا فضا برای خود دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی فراهم شده است که بتوانند بعد از دوران تحصیل‌شان وارد بازار کار شوند، افزد: «برای دانشجویان دکتری این واحد این مساله محقق شده است و ما نیز تلاش می‌کنیم تا تسهیلات ویژه‌ای را برای آنها فراهم کنیم تا بتوانند از طریق آن حداقل در پارک‌های علم و فناوری مستقر شوند.»

سرای نوآوری گردشگری در دانشگاه آزاد اسلامی سنندج ایجاد می‌شود
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج گفت: «به‌تازگی درصدد گرفتن مجوز ایجاد سرای نوآوری گردشگری در استان هستیم و موافقت اولیه معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور را نیز کسب کرده‌ایم. از آنجایی که کردستان قطب گردشگری است، تلاش داریم تا با ایجاد این سرا با توجه به ظرفیت بالای گردشگری استان اعم از طبیعت زیبا، صنایع‌دستی، موسیقی، امکان متبرکه و... می‌تواند اثرگذاری زیادی را در این حوزه به همراه بیاورد.»

امینی با بیان اینکه بیش از 50 درصد مردم در استان کشاورز هستند، افزود: «بعد از کشاورزی، منبع بخش عمده‌ای از مردم کاشت و برداشت گیاهان دارویی است و همچنین 15 درصد از مردم نیز در حوزه صنعت فعال هستند و قطعا دانشگاه می‌تواند در هر سه حوزه به مردم کمک کند، البته فعالیت‌های واحدهای دانشگاهی در حوزه‌های پزشکی، پرستاری، مامایی و... . نیز تاثیر بسزایی در زندگی مردم داشته است. همچنین فعالیت دانشگاه در راستای کاهش محرومیت مردم بوده و این مهم جزء رسالت‌های اجتماعی دانشگاه محسوب می‌شود. از این رو در حوزه کشاورزی، تولید گیاهان دارویی، اصلاح نژاد گوسفند، پرورش زنبور عسل و... فعالیت‌هایی را انجام داده‌ایم و همچنین درحال انجام اقداماتی در حوزه بهداشت و درمان نیز هستیم.»

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج:
راه‌اندازی سرای نوآوری گردشگری ماحصل فعالیت مرکز ایده‌های دانشجویی واحد سنندج بود
عبدالباقی قادرزاده، مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج درباره مرکز رشد این استان گفت: «در استان کردستان دو مرکز رشد در واحد سنندج و واحد سقز وجود دارد. مرکز رشد با اخذ موافقت اصولی وزارت علوم در خردادماه 1393، فعالیت‌های خود را آغاز کرد و 80 درصد تمرکزش نیز در حوزه کشاورزی و مابقی در دیگر حوزه‌ها بوده است.»

او درخصوص امکانات و مزایای این مرکز اظهار داشت: «وجود آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها، خدماتIT، ایجاد مرکز خدمات مشاوره، بازاریابی، ارائه تسهیلات به دانشجویان، وجود هسته‌ها و واحدهای فناور مستقر ازجمله مزایای این مرکز رشد محسوب می‌شود.»

قادرزاده درباره تولیدات مرکز رشد تصریح کرد: «بلوک‌های بتنی با قابلیت وزن پایین، آب‌گریزی، مهر‌های امنیتی و ضدجعل، پکیج تصفیه فاضلاب برای اماکن 1000 خانوار، دستگاه تصفیه آب قابل حمل، نانوسیم‌های نقره، نگه‌دارنده فیبرهای میکرواستخراج فاز جامد سرنگ، محلول کلوئیدی نانوذرات طلا و محلول کلوئیدی نانوذرات نقره ازجمله محصولات تولید شده این مرکز رشد و شرکت‌های فناور مستقر در آن به‌شمار می‌رود. همچنین این مرکز اقدام به ایجاد شبکه اجتماعی امور خیریه و نیکوکاری نیز کرده است.»
مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج افزود: «بسیاری از پروژه‌هایی که در این مرکز دنبال می‌شود توسط اعضای هیات‌علمی انجام شده تا جایی که توانستیم چند ثبت اختراع هم داشته باشیم، البته باید به این مساله اشاره کنم که ما توانسته‌ایم در کنار دانشگاه کردستان، شرکت فناور داشته باشیم و این مساله مهمی است.»

او گفت: «شرکت توسعه شیمی پاک‌ژیار(تهیه روغن موتور از روغن سوخته با روش غیر اسیدی)، شرکت تارت نوش سنه، شرکت فرانور پرتو الکترونیک ماد(طراحی و ساخت لامپ‌های LED با تکنولوژی داخلی)، هایا علم وصنعت‌(تولید سرنگ خلأ نوجکت)، شرکت توسعه شیمی پاک رامان(ساخت نگه‌دارنده سرنگ میکرو استخراج فاز جامد)، شرکت آب و فاضلاب قندیل(ساخت کلرزن محلولی با فشار آبی بدون نیاز به نیروی برق و به صورت خودمکشی)، شبکه اجتماعی امور خیریه و نیکوکاری(یک شبکه مختص امور خیریه)؛ شرکت تابان بتن‌گستر آسیا(بلوک‌های بتنی با قابلیت منوری، سبکی و آبگریزی)، شرکت روماک گستر غرب(قارچ‌کش طبیعی)، شرکت مجما(مُهرضدجعل وامنیتی) و شرکت آبیدر پاک(دستگاه تصفیه آب قابل حمل) ازجمله شرکت‌های مستقر در این واحدهای فناور این واحد دانشگاهی محسوب می‌شوند.»

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان اظهار داشت: «روغن پایه که محصول اصلی در خط فرآیند پالایش و تصفیه مجدد روغن‌های کارکرده است، پس از اختلاط و افزایش مواد افزودنی مناسب، ویژگی‌هایی همانند ضدخوردگی، ضداکسیداسیون، ضدزنگ، ضدفرسودگی و ضدکف و سهولت جدا شدن از آب و همچنین عدم آسیب‌رسانی به قطعات آب‌بندی شده و سرشیلنگ‌ها و واشرها را به‌دست می‌آورد. در این طرح روغن پایه با استفاده از روش استخراج حلال بازیافت می‌شود و از مزایای این طرح نسبت به روش سنتی اسیدزنی می‌توان به عدم تولید لجن اسیدی اشاره کرد و از لجن حاصل از این روش برای تولید آسفالت و گریس استفاده می‌شود.»

او به شرکت فرانور پرتو الکترونیک ماد اشاره و تصریح کرد: «هدف از تاسیس این شرکت تامین نیازمندی‌های زندگی مدرن امروزی به استفاده از محصولات روشنایی با مصرف کم، قیمت مناسب و بدون عوارض زیست‌محیطی و با ظاهری زیبا و جذاب است. این شرکت انواع لامپ‌های LED را در طرح‌های گوناگون تولید می‌کند. همچنین تولید انواع تابلوهای دیجیتال led در ابعاد و رنگ‌های مختلف و انواع خدمات نورپردازی داخل و خارج ساختمان با بالاترین کیفیت و منطبق بر استانداردهای بین‌المللی از دیگر تولیدات این شرکت محسوب می‌شود.»
قادرزاده درباره سرنگ خلأ نوجکت اظهار داشت: «این محصول لوله‌های نمونه‌گیری، خونی است که به وسیله فرآیندی داخل آن خلأ شده که در زمان استفاده اختلاف فشار بین بدن و لوله باعث مکش خون به داخل لوله به‌صورت اتوماتیک می‌شود. نکته مهم درباره این محصول آن است که سرنگ خلأ نوجکت تا امروز جزء محصولات وارداتی به کشور بوده و هیچ تولیدکننده داخلی دیگری ندارد.»

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج افزود: «نگهدارنده سرنگ میکرو استخراج فاز جامد یک روش آماده‌سازی نمونه به‌شمار می‌رود که در آن جاذب به صورت پوشش پلیمری نازکی(به ضخامت 10 تا 100 میکرومتر) روی یک میله باریک به قطر 0/1 تا 0/2 میلی متر(100 تا 200 میکرومتر) به طول cm1 نشانده می‌شود که به آن فیبر گفته می‌شود. فیبرهای SPME در قطبت‌های متفاوتی وجود دارند که هرکدام برای استخراج گستره خاصی از ترکیبات مناسب هستند. به‌طور خلاصه فیبرهای قطبی برای استخراج ترکیبات قطبی و فیبرهای غیرقطبی برای استخراج ترکیبات غیرقطبی مناسب هستند.»

او با بیان اینکه در تمام نقاط دنیا سیستم کلرزنی یا گندزدایی آب با استفاده از تزریق با پمپ و استفاده از انرژی برق صورت می‌گیرد، ادامه داد: «اما در روش کلرزن محلولی با فشار آبی بدون نیاز به نیروی برق و به صورت خودمکشی، کلرزن جهت برداشت کلر از مخزن مربوطه، از جریان جابه‌جایی آب تولیدی، خلأ ایجاد شده که منجر به مکش منفی می‌شود، که این مکش منفی خود به تنهایی توان برداشتن کلر از مخزن را داراست. به عبارت دیگر نحوه کار دستگاه به این شکل است که با استفاده از انشعاب آبی که از خط انتقال گرفته، به داخل توپک ساخته شده وارد و باعث خلأ می‌شود. این خلأ مکشی منفی را به‌وجود آورده و این مکش منفی محلول کلر یا آب ژاول که با پیچ قابل تنظیم است را به داخل آب وارد و با آب مخلوط می‌کند و به داخل چاه یا مخزن ذخیره وارد و عمل گندزدایی را دقیق انجام می‌دهد.»

قادرزاده درباره شبکه اجتماعی امور خیریه و نیکوکاری نیز افزود: «این یک شبکه مختص امور خیریه است که با هدف خدمت‌رسانی به نیازمندان و در قالب یک شبکه اجتماعی تشکیل شده و از سه پلتفرم تحت وب، نسخه آپ موبایل و نسخه تحت ویندوز با هدف ایجاد سامانه استعلام مددجویی جهت کنترل عضویت متقاضی در سایر موسسات و ارگان‌های دولتی، بهبود کسب‌وکارهای اجتماعی، دانش نیکوکاری و کمک به همنوعان، شناسایی موسسات خیریه و سمن‌های دارای مجوز قانونی، برقراری پل ارتباطی بین خیرین و موسسات به‌صورت مستقیم جهت خدمت‌رسانی مطلوب، ارائه اهداف و محدوده فعالیت موسسات و سمن‌ها به عموم مردم و ایجاد ارتباط مستقیم موسسات مردمی و ارگان‌های دولتی با یکدیگر و جلوگیری از موازی‌کاری ایجاد شده است.»

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج درباره فعالیت شرکت مجما در حوزه ساخت مُهر ضدجعل و امنیتی تصریح کرد: «با توجه به امکان جعل امهار در تمامی اسناد و مدارک و مکاتبات جاری و نیز تمام اوراقی که به نحوی مهر در آن دخیل است، بعضا افراد جاعل اقدام به ساخت مهرهای جعلی می‌کنند و اکثر اوقات تشخیص مهر اصلی از جعلی غیر ممکن است. از این رو به‌منظور پیشگیری از هرگونه تهدیدات و خطرات احتمالی، مرکز جامع مهرهای امنیتی و ضدجعل ایران برای اولین بار در جهان و بالطبع در کشور اقدام به ساخت و تولید مهرهای امنیتی و ضدجعل کرده که درصد امکان جعل امهار را نزدیک به صفر کاهش می‌دهد. این امهار در اقسام حرارتی، رمزدار، فلورسنت و تلفیقی که تماما دارای بارکد، سند و بیمه هستند، ساخته شده‌اند.»

او درباره اینکه در این شرکت‌های فناوری بیشتر کارهای تحقیقاتی روی حوزه کشاورزی صورت می‌گیرد گفت: «در زمینه کشاورزی، شیمی و نانو، فناوری اطلاعات، محیط‌زیست مانند آب و فاضلاب و تصفیه آب کارهای تحقیقاتی بیشتری صورت می‌گیرد.»

قادرزاده درباره تسهیلات درنظر گرفته شده برای شرکت‌های فناور توسط این واحد دانشگاهی افزود: «میزان تسهیلات ارائه‌شده به آنها قطعا بستگی به میزان رشدشان دارد. به عبارت دیگر شرکتی که در مرحله پیش‌رشد باشد، میزان تسهیلات آن با شرکتی که در مرحله رشد است، متفاوت است، به‌طوری که به یک شرکت تا سقف 50 میلیون تومان هم تسهیلات داده و به برخی نیز 10 میلیون تومان کمک مالی شده است.»

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان درخصوص پذیرش شرکت‌های فناور و برنامه‌های سال آینده گفت: «درحال حاضر قرار است سرای نوآوری گردشگری را ایجاد کنیم که در همین راستا هم چندین هسته نوآور در حال راه‌اندازی هستند و پیش‌بینی‌مان این است که 8 تا 10 شرکت فناور در این زمینه ایجاد شود.»

او به مرکز ایده‌های دانشجویی اشاره کرد و گفت: «این مرکز براساس استارتاپ‌هایی است که برگزار می‌کنیم و در آن دانشجویان ایده‌های خود را در گروه‌های تخصصی مانند گردشگری، تربیت‌بدنی، فناوری اطلاعات و... مطرح می‌کنند و این ایده‌ها جمع‌آوری شده و بعد از راهنمایی و مشاوره، در مسیر تبدیل شدن به هسته فناور قرار می‌گیرند. باید به این مساله اشاره کنم که سرای نوآوری گردشگری نیز ماحصل همین ایده‌های دانشجویی و بالطبع فعالیت مرکز ایده‌های دانشجویی است.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه فرهیختگان، تاریخ انتشار: 2 شهریور 1399، کد خبر: 44921،  www.farhikhtegandaily.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین