پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۲۳۳۰
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۵
شهرستان اهواز سال‌هاست که با مشکل پس‌زدگی فاضلاب و آبگرفتگی معابر مواجه است و اعتبارات بسیاری برای رفع این مشکل اختصاص یافته، اما نتیجه‌ای نداشته است.
  شعار سال:مسئله پس‌زدگی فاضلاب در استان خوزستان موضوع جدیدی نیست و سال‌هاست که خوزستانی‌ها با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.
 
قاعدتا شهرستان اهواز به عنوان مرکز خوزستان از نظر مشکلات مربوط به آب و فاضلاب باید وضعیت بهتری به نسبت سایر مناطق این استان داشته باشد، اما اینطور نیست و اهواز یکی از اصلی‌ترین مناطق خوزستان است که اهالی آن، سال هاست با مشکلات مربوط به پس زدگی فاضلاب و آبگرفتگی معابر بعد از کوچکترین بارندگی‌ها مواجه هستند.
 
به گفته اهوازی ها، مشکلات امروز شهرستان اهواز به خصوص در زمینه آب و فاضلاب حاصل سوء مدیریت برخی از مدیران و ناکارآمدی مسئولان استانی است. در سیل فروردین ۹۸ شاهد بودیم که آبگرفتگی معابر بر اثر نبود شبکه فاضلاب مناسب بیشتر از قبل به چشم آمد و منظره‌ای ناپسند به وجود آورد. آب و فاضلاب مخلوط شدند و خانه‌های اهوازی‌ها را به لجن زاری تبدیل کرده بود و مردم چاره‌ای جز دور انداختن وسایل زندگی خود نداشتند.
 

این مشکل در اهواز به حدی جدی است که بارش باران به چالش بزرگی برای مردم خوزستان تبدیل شده و  کار را به جایی رسانده که بجای اینکه مردم به جای بارش باران، برای نباریدن آن دست به دعا می‌شوند.
 
برای رفع مشکل پس زدگی فاضلاب اهواز تصمیمات زیادی گرفته شده و سال هاست که مسئولان وعده می‌دهند که این مسئله را رفع می‌کنند و حتی بودجه‌هایی کلان به آن اختصاص دادند، اما تاکنون، نه تنها این مشکل رفع نشده بلکه راه حلی اساسی برای ریشه کنی آن هم ارائه نشده است.
 
موضوع تا آنجا رسانه‌ای شده و صدای مردم را درآورده که حتی بانک جهانی در اوایل دهه ۸۰ اعتبار کلانی را برای رفع مشکل فاضلاب اهواز اختصاص داد، اما طبق گفته مردم و حجت الاسلام سیدعبدالنبی موسوی فرد، امام جمعه اهواز، این اعتبارات در این شهرستان هزینه نشد و صرف امور دیگری شده است.
 
در جریان سیل فروردین ۹۸ که اخبار پس زدگی فاضلاب و آبگرفتگی اهواز بر اثر نبود شبکه فاضلاب مناسب، بیش از پیش رسانه‌ای شد و تمام توجه‌ها را به خود جلب کرد، کمیته وضعیت آب تشکیل شد و اتاق‌های همفکری به کرات در خوزستان برگزار شد که برخی مدیران شهری هم در آن حضور داشتند، اما شواهد نشان می‌دهد که هیچگونه فعالیت عملی در خوزستان برای رفع مشکلات فاضلاب صورت نگرفته و همچنان این پرونده از دید مسئولان بسته است. شاهدیم با اینکه هنوز فصل بارندگی‌ها شروع نشده، مردم مناطق مختلف شهرستان اهواز با مسئله پس زدگی فاضلاب و آبگرفتگی معابر بر اثر فقدان شبکه فاضلاب مناسب دست به گریبان هستند و این نگرانی بین آنان ایجاد شده که با شروع فصل بارندگی ها، باز هم با چالش‌های بارش باران و فاضلاب گرفتگی مواجه می‌شوند و خانه و زندگیشان را فاضلاب در بر می‌گیرد.
 

متاسفانه هنوز به طور صحیح اقدام خاصی از سوی مسئولان در خصوص لایروبی فاضلاب و فراهم سازی زیرساخت‌های لازم برای رفع کمبود‌های شبکه فاضلاب خوزستان و به خصوص شهرستان اهواز انجام نشده؛ گویی هنوز باورشان نشده که شبکه فاضلاب خوزستان از اساس ایراد دارد و باید این شبکه اصلاح و اقدامی برای رفع مشکلات مربوط به پس زدگی فاضلاب‌های این منطقه صورت گیرد.
 

بر کسی پوشیده نیست که نبود شبکه فاضلاب مناسب، یکی از دلایلی است که باعث شده پساب‌ها و فاضلاب‌های اهواز از طریق ۲۴ خروجی در شرق و غرب این شهرستان به رود کارون سرازیر شوند و منابع آبی را در معرض خطر قرار دهند. به دنبال فاضلاب گرفتگی و وقوع سیلاب فروردین ۹۸ اهواز هم مقام معظم رهبری دستور ویژه مبنی بر اختصاص ۱۰۰ میلیون یورو اعتبار از صندوق توسعه ملی برای حل مشکل فاضلاب اهواز دادند و انتظار می‌رفت با اختصاص این ۱۰۰ میلیون یورو و آن اعتبار کلان بانک جهانی در اوایل دهه ۸۰ ، مشکل فاضلاب اهواز نه به طور کامل بلکه بخشی از آن رفع شده باشد، اما این اتفاق نیفتاد.

با این حال غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان اوایل شهریورماه سال جاری مدعی شده که حل مشکل فاضلاب اهواز نیازمند اختصاص ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار است و حتی اظهار می‌کند که با اختصاص این بودجه، ظرف سه سال آینده شرایط اهوازی‌ها از نظر فاضلاب گرفتگی‌ها بهبود می‌یابد.
 
تعداد بازدید : 3

توضیحات استاندار و مدیرعامل آبفای استان خوزستان در مورد مشکل فاضلاب اهواز
 
 باید از استاندار خوزستان پرسید، پس آن اعتبارات بانک جهانی و مقام معظم رهبری که به مسئله فاضلاب اهواز اختصاص یافتند، چه شد؟ چرا این اعتبارات تاکنون گره گشای مشکل پس زدگی فاضلاب اهواز نشدند؟ چرا همچنان درخواست اختصاص اعتبار، آن هم به میزان ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای این مسئله را دارید؟ آیا این اعتبار چند هزار میلیارد تومانی هم قرار است به سرنوشت اعتبارات مذکور دچار شده و در جای دیگری هزینه شود؟

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  خبرگزاری  دانشجو ، تاریخ انتشار: 5 مهر  1399  ، کدخبر:  878284 ،www.snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین