پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۲۶۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
یک کارشناس خودرو گفت: به دلیل مونتاژکاری در این صنعت سال هاست که قافیه را باخته ایم و قیمت‌های نجومی خودرو از جمله قیمت ۶۰۰ میلیونی دناپلاس به دلیل همین مونتاژکاری است.
شعار سال: مرتضی شجاعی، کارشناس خودرو درباره دلایل ناتوانی خودروسازان در تأمین بازار داخلی، گفت: ۲ خودروساز بزرگ کشور از اواخر دهه ۶۰ با اهدافی همچون دستیابی به دانش فنی به روش مهندسی معکوس، سراغ شرکای فرانسوی و کره‌ای رفتند. مونتاژ محصولاتی همچون پژو۴۰۵، کیا پراید و بعد‌ها رنو مگان و کیا سراتو زاییده همین تفکر و سیاست بود.
وی افزود: تجربه نشان داده است مونتاژکاری صرف خودروسازان نه تنها هیچ‌گاه به اهداف ترسیم شده برای صنعت خودرو منجر نشد، بلکه منافع مصرف‌کنندگان و دولت‌ها را نیز تضییع کرده است. مصرف‌کننده همواره به جهت گرانی و کاهش کیفیت اولیه خودرو‌ها با گذر زمان، متضرر و شاکی بوده و از طرفی منفعت دولت‌ها نیز با تخصیص حداکثری ارز و عدم‌النفع ناشی از تعرفه‌های ناچیز گمرکی برای تولیدات CKD خودروسازان نادیده گرفته شده است. به عنوان مثال در سال ۱۳۹۶، قطعات منفصله خودرو با بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار ارز صدرنشین اقلام وارداتی به کشور بوده است!

مدیران صنعت خودرو به دنبال اقدامات تبلیغاتی
شجاعی درباره دلایل ناکامی در دستیابی به اهداف ترسیم شده صنعت خودرو گفت: تمرکز مدیران صنعت خودرو در ادوار گذشته بر مانور تبلیغاتی و احیاناً جذابیت گردش‌های مالی در جریان رونمایی از محصولات جدید مونتاژی بوده که این مهم ناشی از ساختار سیاسی، دولتی و وابسته به منابع قدرت و ثروت در صنعت خودروی کشور است.
این کارشناس صنعت خودرو تأکید کرد: فارغ از اینکه چقدر بومی‌سازی تدریجی محصولات غالباً از رده خارج شرکای خارجی با شرایط اقتصادی ایران منطبق بوده، مسئله مهم‌تر این است که خودروسازان همواره در دستیابی به توفیق تولید خودروی باکیفیت و ایمن مبتنی‌بر دانش بومی به عنوان خروجی مونتاژ محصولات خارجی درمانده بوده‌اند. بماند که برای دستیابی به این مهم از دیرباز بیشترین تعرفه در سطح جهان بر روی کالای قاچاق‌ناپذیری به نام خودرو در کشور وضع شد. بنابراین، استمرار روند پیشین در صنعت خودرو حتی با وجود رفع کامل تحریم‌ها امکان‌پذیر نیست!

پشت‌پرده استقبال مشتریان از محصولات رنو
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به دلایل استقبال مصرف‌کنندگان از محصولات خانواده رنو گفت: با وجود اینکه در بازار ایران به ظاهر خودرو اهمیت بسزایی داده می‌شود، اما کلافگی مشتریان از کیفیت پایین محصولات و مراجعات مکرر به مراکز تعمیراتی و عقب ماندگی فاحش صنعت خودرو در فناوری، منجر شد تا مردم به خرید محصولات خودروسازی داچیا به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های اقتصادی خودروسازی رنو روی آورند.
وی درباره افزایش شدید قیمت‌ها در بازار خودرو نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو به عنوان یکی از مولفه‌های بروز التهاب در این بازار ناشی از فعل‌وانفعالات صنعت خودرو به عنوان تأمین‌کننده طرف عرضه و فشار سفته‌بازی در طرف تقاضا است. معتقدم دناپلاس ۶۰۰ میلیونی و سایر قیمت‌های نجومی این روز‌های بازار، پیامد ۳۰ سال مونتاژکاری در بازار بزرگی است که فروش کالا در آن برای خودروساز تضمین شده است.
شجاعی با اشاره به ضرورت بازنگری در سیاست‌های صنعت خودرو گفت: مهم‌ترین رخداد صنعت خودرو که بسیار صلب و آهسته پیش می‌رود و نسبتی با فشار وارده بر جیب مصرف‌کننده در شرایط سخت تحریمی ندارد، تنوع بخشیدن به سبد محصولات است که می‌تواند بساط احتکار و سوداگری در این بازار را جمع کند. از طرفی بازار خودرو نیازمند ایجاد شفافیت در حوزه معاملات است که طرح اخیر مجلس درباره عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند در این راستا باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اعتمادآنلاین، تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۹، کدخبر: ۴۳۵۵۱۶، etemadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
0
0
با این پول در کشور های دیگر می‌توانیم بهترین ماشین های بنز و بی ام و را بخریم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین