شعار سال: عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای جزئیات نصب سامانه سپهتن در ۳۶۸ هزار دستگاه کامیون تشریح کرد.
فرامرز مداح در خصوص اجرای سامانه سپهتن (سیستم پایش هوشمند تردد ناوگان جادهای)، اظهار داشت:
نصب سامانه سپهتن در ۳۶۸ هزار دستگاه ناوگان کامیونی با همکاری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، پلیس راه و وزارت نفت، مصوبه شورای اقتصاد گرفت.
وی در ادامه افزود:
سامانه سپهتن روی ناوگان اتوبوسی از گذشته نصب شده است که در این مورد موضوع نگهداری و پشتیبانی این سامانه در ۱۵ هزار دستگاه اتوبوس را هم دنبال میکنیم.
مداح به اهداف اجرای سامانه سپهتن اشاره و اظهار کرد:
یکی از اهداف بزرگ این مصوبه، صرفهجویی در مصرف سوخت است، محل بازپرداخت سرمایه سرمایهگذار در این مصوبه از محل صرفهجویی سوخت ناشی از عدم توقف وسایل نقلیه در پلیس راه است، یعنی بازگشت سرمایه سرمایهگذار، از این محل خواهد بود.
صرفهجویی سوختی که ناشی از این موضوع حاصل میشود، برای بازپرداخت سرمایه سرمایهگذار استفاده میشود.
وی درباره آخرین وضعیت پیگیریها برای اجرای سامانه سپهتن در ناوگان کامیونی، بیان کرد:
برای اجرای این سامانه اولین موضوع مصوبه شورای اقتصاد بود که ابتدای امسال ابلاغ شد و قدم بعدی آمادهسازی اسناد و فرایندهایی است که این پروژه لازم دارد.
یکی از فرایندهایی که باید دنبال و بررسی دقیق شود این است که نحوه محاسبه صرفهجویی به چه صورت است، وظایف دستگاههای مختلف در قبال این موضوع بررسی میشود، نقش سازمان راهداری و حملونقل جادهای، پلیس راهور، سازمان بهینهسازی مصرف سوخت و شرکت پخش فرآوردههای نفتی و معاونت برنامهریزی وزارت نفت همه مشخص میشود.
مداح به وضعیت تخصیص سوخت در این سامانه اشاره و خاطر نشان کرد:
این مصوبه کارگروهی برای تخصیص سوخت تعریف کرده است که شامل پلیس راهور، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، شرکت پخش فرآوردههای نفتی و معاونت برنامهریزی نفت است.
وی در ادامه افزود: از طرف دیگر بحث تخصیص سوخت، کلا کارگروهی دارد که مصوبه هیئت وزیران در سال ۹۳ را دارد که شامل وزارت کشور، سازمان راهداری و حملونقل جادهای، شرکت پخش فرآوردههای نفتی، ستاد مدیریت سوخت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.
مداح به وضعیت قرارداد با پیمانکار و سرمایهگذار در این مصوبه اشاره و اظهار کرد:
یکی دیگر از کارهایی که درباره مصوبه مذکور، در حال بررسی و انجام هستیم قرارداد و شرایطی است که باید با پیمانکار داشته باشیم، مستندات تعریف روابط چهارجانبه بین سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، پلیس راهور، سازمان بهینهسازی مصرف سوخت و شرکت پخش فرآوردههای نفتی آماده شده است.
وی در ادامه تصریح کرد:
از سوی دیگر قرارداد بین سازمان راهداری و سرمایهگذار هم آماده شده است، همچنین قرارداد بین سرمایهگذار و شرکت بهینهسازی مصرف سوخت هم آماده است، هر سه این قراردادها، نحوه محاسبه سوخت پس از نصب سامانه سپهتن و نحوه محاسبه صرفهجویی سوخت، همه در مرحلهای است که باید به وزارت نفت برود آنها تأیید کنند و پس از تأیید و ابلاغ وزارت نفت، آماده است که برای فرآیندهای مناقصه اقدامات بعدی صورت گیرد.
ما منتظر هستیم که فرایند تصویب در وزارت نفت صورت بگیرد تا به گام بعدی برویم و فعلاً در این مرحله هستیم.
عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در پایان پیرامون اثرات مثبت اجرای سامانه سپهتن در ناوگان برونشهری جادهایف اظهار داشت:
یکی از بزرگترین اهداف اجرای این سامانه مدیریت سوخت در کشور است، سوخت (گازوئیل) در کشور ما ارزان و هر لیتر ۳۰۰ تومان است که معادل ۳ سنت دلار است و با قیمتهای جدید خیلی کمتر از این خواهد شد در حالی که قیمت گازوئیل ۴۰ سنت است و اختلاف این دو رقم یعنی صرفهجویی هر یک لیتر گازوئیل، صرفهجویی ارزی خوبی برای کشور خواهد داشت.
اجرای این سامانه سپهتن نوعی ابزار ردیابی هم هست که بعداً سامانههای مربوط به جابهجایی کالاها را میتوان روی سامانه سپهتن پیاده کرد و شرکتها را مدیریت کرد تا از هرز رفتن کامیونها جلوگیری شود.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از صنایع پرس، تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹، کدخبر: -، sanayepress.com