پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۳ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 23
کد خبر: ۳۰۳۵۶۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴
کرونا با تحت تاثیر قرار دادن تجارت آزاد و وضعیت معیشت مردم اروپا باعث به صدا در آمدن مردم در کشور‌های اروپایی شد. این مساله کشور‌های اروپایی از جمله آلمان را بر آن داشت تا خواستار بازنگری در ساختار تجارت آزاد با سایر کشور‌ها باشند. معاونت دیپلماسی وزارت خارجه ایران نیز نظراتی در قالب ۶ راهکار ارایه کرده است.

شعار سال:

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا حریفی سرسخت برای تجارت آزاد جهانی و تقسیم‌کار در سطح بین‌المللی است. اما گسترش بحران کرونا در اروپا و تأثیر آن بر معیشت شهروندان اروپایی باعث شد که در کشور‌های مختلف اروپایی از جمله آلمان نیز صدا‌هایی بلند شود که خواستار بازنگری در ساختار تجارت آزاد با سایر کشور‌ها باشند.

مشخصاً در آلمان بحران کرونا به مخالفان این موضوع فرصتی طلایی داد تا تیغ تند انتقاد را به سمت سیاست‌های دولت و شخص صدراعظم به دلیل حمایت بی‌چون و چرا از اقتصاد آزاد نشانه روند.

 تاکنون بهانه‌هایی نظیر افزایش نرخ بیکاری، و نابرابری‌های اجتماعی به‌عنوان دلایل اصلی مقابله با آزادی تجارت مطرح می‌شدند، اما اکنون ادعا می‌شود که بحران کرونا آسیب‌پذیری زنجیره‌های تأمین کالا را در سطح بین‌الملل نمایان‌تر کرده است.

به‌جای تلاش بیهوده برای ملی کردن مجدد اقتصاد لازم است که ثبات تجارت جهانی در اولویت قرار داده شود. اقدامات محدودکننده دوران کرونا باید تدریجی لغو شوند و در عوض زنجیره‌های تأمین کالا تقویت و متنوع شوند. برای رسیدن به این هدف باید موارد ذیل به‌دقت موردتوجه قرار گیرند:

۱- نباید بین کالا و خدماتی که حیاتی تلقی می‌گردند و آن‌هایی که حیاتی به‌حساب نمی‌آیند تفاوتی قائل شد: این تقسیم‌بندی هرچند در ابتدا معقول به نظر می‌رسد، اما در زمان بحران مشکلات عدیده‌ای فراهم کرده است، خصوصاً که در سطح بین‌المللی درباره این تقسیم‌بندی توافق نظری وجود ندارد. درنتیجه، در عمل اولویتی برای کالا‌های حیاتی در نظر گرفته نخواهد شد و این‌گونه کالا و خدمات کماکان با تأخیر به دست مصرف‌کننده خواهند رسید. در آغاز همه‌گیری بیماری کوید ۱۹ بسیاری از کشور‌ها برای تنظیم بازار داخلی خود به‌صورت ناگهانی قوانین ممنوعیت صادرات (به‌ویژه در خصوص اقلام پزشکی و بهداشتی) به اجرا گذاشتند که این موضوع باعث گرانی و کمیابی بعضی از کالا‌ها در کشور‌های اروپایی شد.

 ۲ – محدودیت‌ها در صادرات جهانی لغو گردد: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای تجارت آزاد، محدودیت‌های صادراتی برای محصولات حیاتی و راهبردی (مانند کالا‌های پزشکی، ماسک‌های حفاظتی و تجهیزات پزشکی) هستند. بر اساس تخمین سازمان تجارت جهانی تا پایان ماه مه ۲۰۲۰ بیش از ۸۰ کشور ممنوعیت‌ها و یا محدودیت‌های صادراتی مخصوص خود را معرفی کرده‌اند. هماهنگی بهتر و کنترل‌شده توسط اتحادیه اروپا و یا سازمان تجارت جهانی (در سطح جهانی)  باعث شفافیت بیشتر در خصوص کم و کیف محدودیت‌های صادراتی اعمال‌شده خواهد بود و  لغو احتمالی این محدودیت‌ها را راحت‌تر و سریع‌تر خواهد کرد.

 ۳ – نقش مهم شرکت‌های کوچک و متوسط در تجارت جهانی در نظر گرفته شود: پاندمی‌کرونا تأثیرات منفی به‌خصوص بر روی شرکت‌های کوچک و متوسط داشته است. این تأثیرات منفی با اقدامات دولت‌ها تا حدودی کاهش‌یافته‌اند. البته برای اقتصاد آلمان علاوه بر حمایت دولت،   افزایش تقاضای از خارج از کشور بسیار تعیین‌کننده است. برای حمایت مناسب از شرکت‌های کوچک و متوسط در سراسر جهان، اتاق بازرگانی بین‌المللی (آی سی سی) در یک طرح ابتکاری باهمکاری سازمان همکاری و توسعه اقتصادی سازمان ملل متحد پروژه‌ای موسوم به "عملیات نجات شرکت‌های کوچک و متوسط" را شروع نموده و دستورالعمل‌های لازم و کاربردی را در این خصوص  منتشر کرده است.

 ۴ – تأمین مالی برای تجارت در سطح جهانی تضمین گردد: ایجاد محدودیت‌ها در تأمین کالا که بعضاً منجر به عدم تأمین کالا می‌گردد، باعث عدم پرداخت دستمزد‌ها و امثالهم می‌شود که این عدم پرداخت، ضربه‌ای سنگین به‌ویژه برای آن دسته از شرکت‌های متوسط است که سرمایه مناسبی در اختیار ندارند. برای احیاء مجدد تجارت جهانی لازم است که شرکت‌های بیمه‌ی صادرات و بانک‌های توسعه در سراسر جهان سقف پوشش خود را افزایش داده، از تجارت‌های کوچک حمایت کنند و لیست کشور‌های هدف مورد حمایت را توسعه دهند.

۵ – تجارت خارجی دیجیتال شود: محدودیت‌ها در دوران پاندمی نشان داد که بستر‌های دیجیتال، در هر حوزه‌ای که باشد، بدون هیچ اصطکاکی انجام فرایند‌ها را تضمین می‌کنند. به همین دلیل لازم است که دیجیتالی شدن در حوزه تجارت خارجی و تأمین مالی با سرعت و شدت هرچه بیشتر تقویت شود.

۶ – قابلیت تطبیق سیستم‌های ملی تضمین شود: الکترونیکی شدن تجارت  فقط در صورتی کاملاً موفقیت‌آمیز خواهد بود که سیستم‌ها و پایگاه‌های شرکت‌ها، بانک‌ها و ادارات دولتی بتوانند ارتباطات دیجیتالی باهم داشته باشند. پاندمی‌کرونا نشان داد که جهان تا چه حدی در قالب یک شبکه به هم وابسته است. استراتژی‌های ملی گوناگون در سراسر جهان در اعمال محدودیت‌ها برای تقابل با پاندمی‌باعث بروز وضعیتی بسیار ناامن و نابسامان در اقتصاد بین‌المللی شده است.

 جنگ تجاری بین چین و ایالات‌متحده آمریکا به این نابسامانی می‌افزاید. اروپا نباید به‌عنوان یک بازنده از این اوضاع نابسامان بیرون آید. برای بازنده نبودن، اروپا باید منافع استراتژیک خود را تبیین کند.   صرف‌نظر از این که ترامپ و یا بایدن رئیس‌جمهور آمریکا باشد.  باید به خاطر داشت سیاست اروپایی ممکن است با منافع آمریکا، چین و یا هر کشور و منطقه دیگری در تضاد کامل باشد. بدیهی است در چنین شرایطی اولویت با سیاست‌های اروپایی است

 کشور‌های اروپایی و رأس آن‌ها آلمان (به‌عنوان قوی‌ترین اقتصاد اروپایی) به شدت از موانعی که از سوی کشور‌ها خصوصاً ایالات‌متحده و چین برای تجارت آزاد ایجاد می‌شود، انتقاد دارند. فراگیری بیماری کرونا و تأثیر آن بر اقتصاد کشور‌های اروپایی باعث شد در ماه‌های اخیر اروپاییان به‌صورت جدی‌تر به دنبال لغو موانع تجارت آزاد باشند. نگاه اروپا به تجارت با کشور‌های دیگر خصوصاً قدرت‌های بزرگ صرفاً کسب منافع اقتصادی نیست، بلکه از آن به‌عنوان اهرمی‌برای بسط ارزش‌های اروپایی در کشور‌های دیگر استفاده می‌کنند. این موضوع مشخصاً در خصوص رابطه تجاری اروپا و چین قابل‌مشاهده است. اروپایی‌ها ترجیح می‌دهند به‌جای اقدامات صریح و خشن ایالات‌متحده در مقابل چین، با افزایش تجارت با این کشور، طرف مقابل را به پذیرش خواسته‌های خود ترغیب نمایند. موضوع دیگری که اخیراً مورد توجه بیشتر کشور‌های اروپایی قرارگرفته است، تنوع بخشیدن به بازار‌های منابع و مصرف است. اروپاییان سعی می‌کنند به منظور جلوگیری از وابستگی به چین بازار‌های خود را در کل جنوب شرق آسیا توسعه دهند. با این‌حال مراقب این موضوع نیز هستند که این اقدام بنحوی نباشد که واکنش منفی پکن را در برداشته باشد.

معاونت دیپلماسی وزارت خارجه ایران

شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ساعت ۲۴، تاریخ انتشار خبر: ۱۲ مهر ۱۳۹۹، کد خبر:  ۵۱۵۱۲۷، www.saat۲۴.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
0
0
واقعا امیدوارم ایران با همکاری چین و روسیه اروپا رو متقائد کنن که امریکا گزینه خوبی برای رهبری جهان نیست و این هندسه قدرت هرچی سریع تر دستخوش تغییر بشه
ناشناس
Netherlands
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
0
0
تو ایران واقعا همه چی برعکسه تا یک شهر میاد ازاد بشه و از لحاظ تجار رشد کنه کلا رهاش میکنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین