پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۴۲۱۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰
راه های تجربی زیادی برای تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی پیشنهاد شده که یکی از این راه ها، بر اساس چشیدن روغن زیتون است. از طریق تست چشایی می‌بایست یک قاشق روغن زیتون را با هوا قورت دهند که در ابتدا تلخی، تندی و تیزی انتهای گلو را می‌سوزاند، اما پس از یک دقیقه طعم مطلوبی می‌دهد. لازم بذکر است که مصرف روغن زيتون در داخل كشورمان 10 تا 12 هزار تن بوده و حدود 50 درصد از اين نياز در داخل كشور توليد مي‌شود. متوسط مصرف سرانه روغن زیتون در جهان 500 گرم بوده در حالی که سرانه مصرف این محصول در ایران حدود 200 گرم می باشد.خداوند متعال در قرآن قسم‌هاي متعددي ذكر كرده ولي تنها به چهار فقره از آن‌ها لقب مبارك داده كه يكي از آن‌ها زيتون بوده و ممكن است اين موضوع از آن جهت باشد كه خواص بسيار زيادي در اين ميوه قرآني قرار داده است.

شعار سال: نادر جلالت عضو هیئت موسس شورای ملی زیتون(شوراي ملي زيتون ايران به استناد بند(ك) ماده (5) قانون تشكيل اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران در تيرماه 87 تشكيل شده است)، حس چشایی را یکی از بهترین راهکار‌های تشخیص روغن زیتون تقلبی از اصل اعلام کرد.

راه های تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی

بر مبنای استاندارد شورای ملی زیتون، روغن زیتون اصل رنگ زرد مایل به سبز دارد و بوی سیب، گوجه فرنگی و علف تازه می‌دهد که در هر یک از این موارد امکان تقلب وجود دارد، اما امتحان با کمک حس چشایی بهترین روش برای تشخیص روغن زیتون اصل است.

راه های تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی

افراد از طریق تست چشایی می‌بایست یک قاشق روغن زیتون را با هوا قورت دهند که در ابتدا تلخی، تندی و تیزی انتهای گلو را می‌سوزاند اما پس از یک دقیقه طعم مطلوبی می‌دهد. اگرچه تشخیص روغن زیتون اصل و تقلبی کار ساده‌ای نیست، اما در ادامه به برخی نکات در مورد این روغن گیاهی چند منظوره اشاره شده که می‌تواند به خرید بهتر این محصول کمک کند.

– روغن زیتون خوب باید بوی چمن تازه زده شده یا بوی میوه بدهد.

– بایستی هنگام چشیدن آن در انتهای زبان، تلخی و تندی احساس شود؛ یعنی در ابتدای زبان، مزه شیرین و در انتهای زبان، کمی احساس سوزش ایجاد کند.

– رنگ روغن زیتون ربطی به کیفیت روغن این محصول ندارد و بسته به ارقام و زمان برداشت زیتون، رنگ روغن زیتون هم متفاوت است. اگرچه گفته می‌شود معمولا رنگ آن زرد مایل به سبز است.مردم باید بدانند که زیتون‌های سیاهی که توسط سولفات آهن به رنگ تیره درآمده را به هیچ وجه خریداری و مصرف نکنند.

– روغن زیتون را از شرکت‌ها یا افراد معتبر خریداری کنید.

– از خرید روغن زیتون با طعم و بوی ماندگی، کپک زده و ترشیده خودداری کنید.

– روغن زیتون فرابکر، روغنی است که وقتی در آن باز می‌شود بوی علف تازه و خرد شده می‌دهد و هرگز بوی بدی ندارد. علاوه بر این، اگر یک قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر را روی زبان ریخته و با هوا بلعیده شود تا چند ثانیه سوزش موضعی را در گلوی خود احساس خواهید کرد.

راه های تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی

استاندارهای شناخت روغن زیتون در آزمایشگاه(روش‌ها آناليز و تجزيه عوامل و عناصر):

برخی از مهمتریت شاخص‌های شناخت روغن زیتون اصل در آزمایشگاه، بشرح زیر است:
*** عـدد یـدی: عدد یدی مناسب برای روغن زیتون طبق استاندارد کدکس ۷۵ الی ۹۴ است.

*** عـدد صابونی: عدد صابونی مناسب برای روغن زیتون طبق استاندارد کدکس ۱۸۴ الی ۱۹۶ است.

*** اسیدیته آزاد: طبق استاندارد اسیدیته آزاد روغن زیتون بر حسب اولئیک اسید نباید بیشتر از ۲ گرم درصد باشد.

*** عدد پراکسید:طبق استاندارد ملی و شورای بین المللی زیتون عدد پراکسید روغن زیتون ۲۰ میلی اکی والان در کیلوگرم می‌باشد.

***تغییر ضریب شکست نور:طبق استاندارد ثابت فیزیکی ضریب شکست نور برای روغن زیتون ۱.۴۰ الی ۱.۴۷ است.

قیمت هر لیتر روغن زیتون ۱۴۷ هزار تومان(سال 1399)

جلالت درباره آخرین وضعیت بازار روغن زیتون بیان کرد، با کاهش ارزش پول ملی، قیمت تمامی اجناس بالا رفته است که در این شرایط روغن زیتون هم از این امر مستثنی نیست، اما متاسفانه با توجه به افزایش قیمت‌ها، بازار عرضه روغن زیتون تقلبی هم داغ می‌شود. این مقام‌مسئول قیمت هر لیتر روغن زیتون را ۱۴۷ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به افزایش قیمت دلار و تامین عمده نیاز کشور از طریق واردات، قیمت دچار نوساناتی شده است.

تعداد بازدید : 10

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال ،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
برچسب ها: شورای ملی زیتون ، روغن زیتون اصل ، هیئت موسس شورای ملی زیتون ، حس چشایی ، روغن زیتون تقلبی ، راه‌های تشخیص روغن زیتون ، تشخیص روغن زیتون تقلبی ، تشخیص روغن زیتون اصل ، روغن زیتون ، آخرین وضعیت بازار روغن زیتون ، نادر جلالت کیست ، نادر جلالت کجاست ، رزومه نادر جلالت ، عملکرد نادر جلالت ، تشخیص روغن زیتون اصل و تقلبی ، روغن زیتون فرابکر ، روش های تقلب در روغن زیتون ، روش های تقلب در مواد غذایی ، عرضه روغن زیتون تقلبی ، راه‌های تشخیص روغن زیتون اصل ، روغن زیتون روغن سلامتی ، تقلب در روغن زیتون با اضافه کردن کلروفیل یا بتاکاروتن ، تست اصل بودن روغن زیتون ، جامد شدن روغن زیتون در یخچال یا تست زمستانی ، oilve oil ، روغن زیتون اصل چه رنگی است ، آزمایش تشخیص خلوص روغن زیتون ، روغن زیتون تقلبی خارجی ، روغن زیتون تقلبی مثلا خارجی ، روغن زیتون بکر یا ویرجین ، روغن زیتون فرابکر یا اکسترا ویرجی ، روغن زیتون تصفیه شده ، روغن زیتون ترکیبی ، روغن تفاله زیتون ، روغن زیتون غیر خوراکی ، بوی روغن زیتون اصل ، طعم و مزه روغن زیتون اصل ، نشانه های شناخت روغن زیتون اصل ، تشخیص روغن زیتون اصل از فیک ، روغن گیری زیتون در کارخانه‌ ، روغن گیری زیتون در خانه ، ترفندهای تشخیص روغن زیتون اصلی از تقلبی ، ویژگی ها روغن زیتون اصل ، فرمول روغن زیتون اصل از نظر استانداردها ، شاخص‌های شناخت روغن زیتون اصل در آزمایشگاه ، عدد یدی ، عدد صابونی ، عدد پراکسید ، میزان اسیدیته آزاد روغن زیتون ، روغن زیتونی که نباید مصرف شود
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
0
1
واقعا فكرشم نميكردم كه يك سايت با اين همه محتواي خوب ببينم كه بتونم تو هر بخش زندگيم ازش استفاده كنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
0
0
شما دارید درباره شاخص ها صحبت می کنید یا تبلیغ روش زیتون اکسیر می کنید؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین