پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۴۶۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
شمارش معکوس روستای سیاه جعفر در بخش کرگانرود تالش برای مقابله با سیل، همه‌ساله با کوچک‌ترین بارش باران به علت انحراف رودخانه از مسیر اصلی خود، این روستا دچار آب‌گرفتگی شده و جاده روستا تبدیل به رودخانه‌ای خروشان می‌شود.
شعار سال: روستای سیاه جعفر در بخش کرگانرود تالش یکی از مناطقی است که همه‌ساله در پی بارش باران و جاری شدن سیلاب شاهد ورود آب به داخل این روستا و منازل مسکونی مردم و مختل شدن زندگی آنان هستیم.

جاده دسترسی این روستا که در پی سیل هفته‌های گذشته به‌صورت کامل تخریب و با تلاش مسؤولین و پیمانکار پروژه سریعاً بازسازی‌شده، امروز یک‌بار دیگر با کمترین بارش و طغیان آب رودخانه دچار آب‌گرفتگی شد.

طبق هشدار‌های هواشناسی و احتمال وقوع سیلاب جهت تهیه گزارش به این روستا رفتیم، در حال تهیه گزارش از بازسازی مناطق آسیب‌دیده بودیم که ناگهان جاده خاکی روستای سیاه جعفر به رودخانه‌ای خروشان تبدیل شد.

اهالی این روستا با امکانات اولیه و بیل و سنگ‌های حاشیه جاده سعی در جلوگیری از ورود آب به منازل و مزارع خود دارند، اما منطقاً بیل و کلنگ در مقابل رودخانه‌های خروشان و طغیان کرده یاری مقابله ندارد.

قریب ۴۰ خانوار ساکن این روستا، از تبدیل‌شدن جاده به رودخانه حتی با نازل‌ترین بارش باران و مختل شدن زندگی‌شان سخن گفتند.
 
انتظار روستای سیاه جعفر برای مواجه دوباره با سیل+فیلم

پیرمردی عصابه‌دست با ما همراه می‌شود و از وضعیت بد این روستا برایم می‌گوید، از اینکه سال‌هاست با چنین مشکلاتی مواجه هستند و مردم همیشه با استرس و نگرانی زندگی می‌کنند.

او می‌گوید تاکنون هیچ اقدام اساسی در این زمینه انجام‌نشده و اگر در بالادست رودخانه اقدامات پیشگیرانه‌ای انجام شود مردم این روستا از این مشکلات رهایی خواهند یافت.

در همین میان با صحنه‌ای عجیب و البته تلخ مواجه شدم پیرزنی را دیدم که با کمری خمیده و یک بیل کوچک مردانه در مقابل سیل سینه سپر کرده و در تلاش برای تغییر مسیر آب است.

خود را به او رساندم و با گویش تالشی از او سؤال کردم مادر جان چکار می‌کنی؟ با دلی پر از درد و صدایی پر از آه گفت که تمام مزرعه‌ام را سیل برده، می‌بینی که تمام مزرعه را گل گرفته، باغ کوچکی دارم، نمی‌خواهم آب به باغم برسد.

اهالی این روستا اغلب به کشاورزی مشغول هستند و تنها منبع درآمدشان نیز از همین محل است، اما سیل اخیر و ورود سیلاب، سنگ و ماسه به درون مزارع و تخریب اراضی کشاورزی باعث شده که امسال امکان کشت مزارعشان وجود نداشته باشد.

به در هر خانه‌ای که می‌رسیم اهالی از ما می‌خواهند مشکلاتشان را به گوش مسؤولین برسانیم، آن‌ها می‌گویند در بالادست رودخانه از مسیر خود خارج‌شده و با هر بارندگی در این روستا سیل به راه می‌افتد، خوشبختانه امروز باران زیادی در تالش نبارید، اگر شدت باران بیشتر بود شرایط بسیار بحرانی‌تر از امروز می‌شد.

یکی از اهالی تصاویری از سیل اخیر و ورود آب به داخل روستا را به ما نشان می‌دهد، قابل‌تصور نیست و جاده روستا تبدیل به یک رودخانه خروشان شده و اثرات سیل اخیر در سطح روستا همچنان باقی است و باغات و مزارع بسیاری تخریب‌شده‌اند.

با آنان همراه شدیم تا به منشأ سیلاب برسیم، کمی بالاتر از روستا به علت عدم برداشت و ساماندهی رودخانه ارتفاع رودخانه از سطح روستا نیز بالاتر رفته، رودخانه از مسیر خود خارج و با کوچک‌ترین بارندگی آب وارد روستا می‌شود و اهالی را با مشکلات بسیاری مواجه می‌کند.

با مسؤولین شهرستانی و مدیرکل بحران استانداری گیلان تماس گرفته و وضعیت روستا را گزارش دادیم، معاون عمرانی فرماندار تالش سریعاً با شرکت راه‌سازی و پیمانکاری که در منطقه مشغول فعالیت است تماس گرفته و درخواست اعزام یک دستگاه بیل مکانیکی جهت اقدامات لازم را می‌کند.

پیمانکار قول مساعد می‌دهد که با همکاری مسؤولین با تمام امکانات خود جهت حل مشکلات روستا تلاش کند، امیر مرادی مدیرکل مدیریت بحران گیلان نیز در گفت‌وگویی تلفنی با خبرنگار فارس قول مساعد می‌دهد فردا از این روستای سیل‌زده بازدید کند.

برق امید را می‌توان در چشمان اهالی روستای سیاه جعفر دید، از اینکه امروز جهت پوشش مشکلات آنان رفته‌ایم بسیار خوشحال بودند، آن‌ها از ما می‌خواهند صدای آنان باشیم و مشکلاتشان را به مسؤولین برسانیم.

در مسیر بازگشت پیرزن قصه ما همچنان در حال تلاش است و باوجوداینکه می‌داند کاری از دستش برنمی‌آید، اما تمام تلاشش را برای حفظ اندک دارایی‌اش که سیل با خود برده بکار بسته است.

دیدن غیرت و تلاش این مادر پیر قطعاً بی‌حکمت نیست و شاید درس بزرگی باشد برای همه آنانی که می‌توانستند برای این روستا کاری بکنند، اما تا به امروز موفق نشده‌اند.

باران نم‌نم می‌بارد و صدای خروشان رودخانه فضای روستای سیاه جعفر را فراگرفته، مردمان این روستا با مشکلات بسیاری مواجه هستند و برخلاف ما هرگز از صدای باران لذت نمی‌برند، آنان باران را دوست ندارند.
 
تعداد بازدید : 20
 
شعار سال: با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس،تاریخ انتشار: 15 مهر 1399،کدخبر: 13990715001153،www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
0
0
واقعا مردم اين روستا چه گناهي كردن كه بايد تا ابد جواب كاستيهاي مسئولين در حوزه محيط زيست رو بدن ؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین