پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۵۵۷۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۲
دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی ایران گفت: با ایجاد پل ارتباطی میان انجمن‌ها و مجلس قصد داریم کمک کنیم تا امکانی فراهم شود که اعضای انجمن‌های علمی، به عنوان مشاور در کنار کمیسیون‌ها و به صورت خاص، بازوی مشورتی مرکز پژوهش‌های مجلس باشند.

شعار سال: محمد جلالی با اشاره به تلاش برای ایجاد ارتباط و تعامل با مجلس شورای اسلامی گفت: بنای ما این است که بتوانیم پل ارتباطی میان انجمن‌ها و مجلس باشیم و کمک کنیم تا امکانی فراهم شود که اعضای انجمن‌های علمی، به عنوان مشاور در کنار کمیسیون‌ها و به صورت خاص، بازوی مشورتی مرکز پژوهش‌های مجلس باشند.

وی با اشاره به اینکه با اتمام دوره قبلی مجلس، روند کار تا حدی دچار وقفه شد، افزود: تیرماه گذشته اما وزیر علوم بار دیگر این تقاضا را طی نامه‌ای به رییس کنونی مجلس شورای اسلامی ارسال کرد و در حال حاضر، مشغول پیگیری آن هستیم.

جلالی ادامه داد: اطلاع داریم که هم شخص ریاست مجلس و هم زیرمجموعه‌های آن، بر حصول نتیجه مطلوب در این خصوص تاکید دارند، با این وجود تا این زمان، هنوز نتیجه مشخص نشده است، هرچند نسبت به حصول آن بسیار امیدوار هستیم.

وی با بیان اینکه زیر مجموعه‌های مجلس شورای اسلامی موافقت ضمنی خود را به موضوعیت کار اعلام کرده‌اند، گفت: معتقدیم با رویکردی که رییس مجلس دارد می‌توانیم انجمن‌ها را در زمینه نقش آفرینی در فرایند قانونگذاری، به موقعیت خوبی برسانیم.

دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی ایران توضیح داد: ایفای نقش در این فرآیند می‌تواند شامل موارد گوناگون؛ از حضور در کمیسیون‌های مختلف در زمان بحث و بررسی‌های تخصصی تا همکاری با مرکز پژوهش‌های مجلس باشد. البته ایده آل ما این است که امکانی فراهم شود تا با الزام در آیین نامه داخلی مجلس در فرایند قانون گذاری، از انجمن‌های علمی؛ به عنوان تخصصی‌ترین نهاد مردمی، کمک گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه تلاش‌ها در خصوص ایجاد فضای مناسب برای بهره‌مندی از ظرفیت انجمن‌ها صرفاً محدود به مجلس نیست، افزود: ما قدم‌هایی نیز در راستای دستیابی به امکان تعامل و همکاری با سایر نهادها و دستگاه‌ها؛ از جمله مجمع تشخیص مصلحت که نقشی پر رنگ و جدی در سیاست گذاری‌های کلان جمهوری اسلامی ایران برای تهیه اسناد بالادستی دارد، برداشته‌ایم.

جلالی ادامه داد: همچنین مکاتباتی نیز با شورای عالی انقلاب فرهنگی، بعضی شوراهای عالی دیگر و نیز دستگاه‌های اجرایی خود دولت انجام داده‌ایم.

وی به بهره‌گیری خود وزارت علوم از ظرفیت انجمن‌های علمی اشاره کرد و گفت: در این خصوص، در وزارت علوم به توفیقات خوبی دست پیدا کرده‌ایم؛ به عنوان مثال انجمن‌ها در برخی نهادهای عالی مرتبط با وزارت علوم؛ از جمله شورای عالی عتف که شورای بسیار مهم و تاثیرگذاری است، ۲ نماینده دارند. از طرفی در بسیاری از کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی که تعداد زیادی از حوزه‌های مختلف معاونت‌های وزارتخانه؛ از معاونت پژوهشی گرفته تا معاونت آموزشی و دانشجویی و … را شامل می‌شوند، به اقتضای زمان و موقعیت، انجمن‌ها به صورت تخصصی نقش آفرینی می‌کنند.

دبیر کمیسیون‌ انجمن های علمی ایران با اعلام اینکه در حال حاضر در کل کشور ۴۰۰ انجمن علمی در رشته‌های مختلف وجود دارد، اظهار کرد: این ۴۰۰ انجمن ۲۵۰ هزار عضو دارد. در هر انجمن باید ۶۰ درصد عضو هیات علمی باشند و مابقی متخصصان غیر هیات علمی در صنعت و یا دستگاه‌های اجرایی هستند.

وی ادامه داد: انجمن‌های علمی ایران، ۸ هزار و ۶۵۰ عضو حقوقی از بخش خصوصی و دولتی نیز دارند. همچنین این انجمن‌ها شاخه دانشجویی نیز دارند که به جوان‌گرایی و پویایی بیشتر کمک می‌کنند.

به گزارش مهر، هم‌اکنون کمیسیون انجمن‌های علمی ایران در حوزه معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صدور مجوز تأسیس انجمن‌های علمی غیر پزشکی را برعهده دارد.

 

شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبگزاری مهر، تاریخ خبر: 22 مرداد 1399، کد خبر: 4996476، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
0
0
واقعا تا کی میخوایم از نیروهای جوان و متخصص خودمون در زمینه های مختلف استفاده نکنیم؟ ایشالله همین طرح ریزی بشه تا نهاد ها دیگه هم الگو بگیرن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
0
0
مطمئن باشيد حتي همين طرح هم به نتيجه نميرسه شما نميخواد ارزوي همچين طرحي رو براي ارگان هاي ديگه داشته باشي
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین