پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۶۵۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۴
بازتاب خبر نصب ‎رادار قدیر در یزد به دلیل شباهت به رادار رزنانس روسی موجب شد برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی دچار اشتباه شده و این رادار را کپی برداری یا همان رزنانس تلقی نمایند.
شعار سال:بازتاب خبر نصب ‎رادار قدیر در یزد به دلیل شباهت به رادار رزنانس روسی‌ موجب شد برخی کاربران شبکه های اجتماعی دچار اشتباه شده و این رادار را کپی برداری یا همان رزنانس تلقی نمایند. این موضوع را از ‎سردار حاجی زاده پرسیدم. ابتدا پاسخ ایشان و سپس توضیحات تکمیلی را خدمتتان تقدیم میکنم.

‏هنگام خرید S300 Tor تعدادی رادار رزنانس هم خریداری شد و همزمان ساخت رادار قدیر نیز در دستور کار سپاه قرار گرفت .

رادار قدیر یک دکل فرستنده و رزنانس دو دکل دارد منتها بعلت شرایط خاص آب و هوایی و وزش بادهای شدید در یزد، ارتفاع دکل را کوتاه و تعداد آن را به دو عدد افزایش دادیم. ‏و همین مسئله باعث شده است تا به رادار رزنانس شباهت پیدا کند در مجموع رادارهای روسی چهار دستگاه بوده که تا کنون سه سامانه آن نصب شده اند.و هیچ ارتباطی به رادار قدیر ساخت کشورمان و نصب شده در یزد ندارد.

توضیحات تکمیلی واحد دفاعی مصاف:

قدیر و رزونانس هردو از نوع رادارهای آرایه فازی هستند.تصور عمومی از رادار ،یک آنتن بزرگ گَردان است که با ارسال و دریافت سیگنال و پدیده داپلر میتواند اهداف مدنظر را شناسایی کند.اما در رادارهای آرایه فازی در این کلاس دیگر از دیش و گردش آن خبری نیست.‏این رادارها با ایجاد اختلاف زمانی درحد نانو ثانیه بین موج ارسالی از هر یک از آنتهای کوچک آرایه بدون نیاز به چرخش، در زمان بسیار کوتاه در تمامی جهات می تواند امواج را متمرکز و ارسال نماید.هنگام دریافت سیگنال بازگشتی از هدف نیز اختلاف زمانی و اختلاف فاز در زمان دریافت سیگنال...

‏توسط هر آنتن آرایه نسبت به آنتهای دیگر ( اختلاف در حد چند نانو ثانیه است) و تغییر فرکانس دریافتی می تواند ارتفاع ، زاویه، فاصله و سرعت اهداف راداری را تشخیص دهد ، بدون اینکه لحظه ای را به دلیل متمرکز نبودن امواج در جهت هدف از دست بدهد.

‏فاصله این آرایه ها از هم به فرکانس عملکردی رادار و تعداد آنها نیز به برد و دقت مورد نیاز رادار بستگی دارد ، لذا در رادارهای هم فرکانس و هم برد آرایه فازی در مجموع شبیه هم هستند.

در عکس زیر رادار اولیه قدیر رو مشاهده می فرمایید که چهار سال پیش در اهواز نصب شده است.

‏و این تصویر مربوط به رادار قدیر نصب شده در یزد است که با توجه به شرایط آب و هوایی یزد و وزش بادهای شدید، دکل آرایه ای فرستنده بلندِ مرکزی حذف و در اطراف آنتن گیرنده مرکزی جانمایی شده است.

در توییت بعدی نیز  تصویر رادار رزونانس روسی را مشاهده می فرمایید.
 
‏این دو رادار به دلیل نحوه عملکرد،به هم شبیه هستند اما در مدل روسی علاوه بر آنتن های فرستنده در اطراف، یک آنتن فرکانس بالا در مرکز برای تشخیص اهداف با سطح مقطع راداری پایین هم استفاده شده است. اما در مجموع ترکیب آنتهای فرستنده رادار رزونانس متفاوت از آنتهای فرستنده رادار قدیر است.
 
 

پایگاه تحلیلی-خبری شعار سال، برگرفته از فضای مجازی
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
0
0
اگر ما تو كشور اندكي قدر اين افراد رو. ميدونستيم و از نظرات كارشناسي شدشون استفاده ميكرديم خيلي از مشكلات پيش نمبومد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین