پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۰۸۷۵۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
سهام شناور آزاد بخشی از سهام یک شرکت است که متعلق به سهامداران استراتژیک شرکت نیست. بازار سرمایه باید کارایی لازم را برای جذب سرمایه‌گذاران، تأمین منابع مالی و در نتیجه تخصیص بهینه منابع جهت بازدهی بیشتر آن‌ها داشته باشد.

شعار سال : درصد سهام شناور آزاد به ‌عنوان عامل اثرگذار بر افزایش نقد شوندگی، عمق و کارایی بازار مطرح می‌شود. 
شرکت‌های با سهام شناور پایین، پتانسیل بالایی برای رشد قیمتی در آینده دارند ولی میزان ریسک این شرکت‌ها نیز بالا است. البته این موضوع برای شرکت‌های بزرگ‌تر بر عکس است. یکی دیگر از نکات جذاب شرکت‌هایی که سهام شناور بالایی دارند، میزان نقد شوندگی بالای آن‌هاست. در این شرایط معمولا صف‌های فروش و خرید به راحتی تشکیل و به سرعت جمع خواهد شد. پایین بودن میزان سهام شناور آزاد امکان دستکاری قیمت توسط معامله‌گران بزرگ را افزایش می‌دهد و می‌تواند منجر به اتفاقات خطرناکی نظیر گمراهی بازار و تشکیل حباب قیمتی شود که درنهایت باعث کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار خواهد شد و کارایی و عمق بازار سرمایه را کاهش می‌دهد. در شرکت‌هایی با سهام شناوری بالا به‌راحتی نمی‌توان معاملات سهام را تحت تاثیر قرارداد. در چنین شرکت‌هایی حجم بالای معاملات و تعداد بالای سهامدار مانع از نوسانات زیاد سهم می‌شود. هرچه شرکت شناوری بالاتری داشته باشد، افزایش قیمت آن به سرمایه بیشتری نیاز دارد.
در بسیاری از بورس‌های دنیا، شرکت‌هایی که شناوری کمتر از ۲۵ درصد دارند، از فهرست شرکت‌های بورسی حذف می‌شوند. به این دلیل که اگر شرکتی مایل نیست حداقل یک چهارم سهامش را عرضه کند پس نباید در بورس وجود داشته باشد. حداقل مقدار سهام شناور آزاد شرکت‌ها در بازار سرمایه ایران، می‌تواند ۱۰ درصد باشد. اما در واقع برای این مقدار حداکثری وجود ندارد. چون یک سهامدار عمده می‌تواند کلیه سهام خود را با رعایت ضوابط و شرایط خاص در قالب عرضه خرد در بازار به فروش برساند و به همین ترتیب میزان شناوری سهام شرکت را افزایش دهد. شرکت بورس و فرابورس برای پذیرش شرکت، سهامداران عمده را ملزم می‌کنند که حداقل ۱۰ درصد از سهام خود را در بازار اولیه عرضه کنند، اخیرا مجلس شورای اسلامی طی مصوبه‌ای مقرر کردند که شرکت‌ها برای بهره‌ بردن از معافیت مالیاتی مذکور در صدر ماده ۱۴۳ قانون مالیات‌های مستقیم، باید سهام شناور آزادشان به ۲۵ درصد افزایش پیدا کند.
البته به طور میانگین شناوری شرکت‌های موجود در بازار سرمایه ایران، حدود ۲۱ درصد است که در بعضی شرکت‌ها کمتر از ۱۰ درصد نیز مشاهده می‌شود و حتی شرکت‌هایی با شناوری کمتر از ۵ درصد نیز در بازار وجود دارد. این موضوع باعث شده که در سه سال اخیر روند قیمتی شرکت‌های کوچک با شناوری پایین توسط بعضی از معامله‌گران دچار دستکاری شده و شاهد شکل‌گیری حباب قیمتی در این شرکت‌ها باشیم. عمدتا هرچه بازار سرمایه کاراتر باشد قیمت سهام در حدود ارزش ذاتی معامله و کمتر دچار حباب قیمتی می‌شود. از این رو افزایش شناوری شرکت‌ها می‌تواند به بهبود عملکرد بازار، نقدشوندگی و کارایی آن کمک کند.

مهدی صالحی ، تحلیلگر بازار سرمایه

شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت صدای بورس ، تاریخ انتشار 7 آبان 99 ، کد خبر : 420061، sedayebourse.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
0
0
من موندم اینا با چه رویی دارن هنوز از سهم و بورس حرف میزنن؟ مردم حالشون بهم ریخته از این چیزا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
0
0
سهام شناوری هنوز برای خیلی از مردم تبیین نشده ای کاش پستی در این زمینه کار کنید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
0
0
خیلی نامردیه که این همه سیاست می چینن تا بیان دستکاری کنن رو قیمت ها این انصاف نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین