پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۱۲۳۰
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
ویروس هولناک کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۶۲ جان دیگر را قربانی کرد و رکوردی جدید در برگ‌های این روز‌های سیاه پاییزی به ثبت رساند. البته این تنها آمار جان‌باختگان نیست که روز گذشته افزایش چشمگیری داشته است. موارد ابتلا به کووید-۱۹ نیز روز گذشته در یک روند صعودی قابل‌ملاحظه به ۱۱۷۸۰ نفر در کشور رسید.
شعارسال: پیش از این بیشترین رقم جان‌باختگان کرونا مربوط به روز ۱۸ آبان بود که ۴۵۹ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده بودند. در همین حال میزان مبتلایان به کرونا از روز شنبه ۱۷ آبان سیر افزایشی پیدا کرد که به گفته مقامات وزارت بهداشت یکی از دلایل آن افزایش تست‌های کرونا در کشور بوده است. با این حال رقم ثبت شده دیروز از قرار گرفتن کشور در یک موقعیت بسیار بحرانی حکایت می‌کند. موقعیتی که به‌نظر می‌رسد با مقرراتی که تنها روی کاغذ جنبه سختگیرانه دارد و در عمل فاقد قدرت اجرایی است هر روز بدتر از روز قبل می‌شود.

نمونه آن دستور جدید ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی‌بر ممنوعیت فعالیت مشاغل قرار گرفته در گروه‌های ۲، ۳ و ۴ است که گزارش‌های میدانی از سطح تمامی کلان‌شهر‌ها نشان می‌دهد این مصوبه در روز اول و دوم با بی‌توجهی اکثر اصناف مواجه شده است. همچنان که این موضوع با گلایه ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت مواجه شد و او روز گذشته درباره ارزیابی‌های این وزارتخانه از نحوه اجرای محدودیت‌های جدید کرونایی از روز سه‌شنبه (۲۰ آبان‌ماه) گفت: در کشوری به این وسعت و گستره جغرافیایی درصدی هم بودند که محدودیت‌ها را رعایت نکردند و ما از آن‌ها گله داریم و امیدوار هستیم خودشان موارد بهداشتی را رعایت کنند. به گزارش «ایسنا» او همچنین تاکید کرد که در صورت عدم‌رعایت محدودیت‌های مصوب، حتما از شیوه‌های قانونی استفاده خواهد شد. انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران نیز در گفتگو با «ایرنا» با یادآوری اینکه با متخلفان برخورد صورت می‌شود، گفت: عصر روز سه‌شنبه حدود ۴۵ درصد مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ این مصوبه را رعایت کردند. او همچنین اعلام کرد از این پس ۱۶ اکیپ تلفیقی از ساعت ۱۷ در نقاط مختلف شهر بر اجرای مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا نظارت خواهند کرد.

یکی دیگر از تصمیمات دولت کاهش ساعت کار مترو و اتوبوس است که با انتقاد کارشناسان مواجه شده است. تا آنجا که روز  گذشته زهرا صدراعظم‌نوری، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران از ارسال نامه‌ای از سوی اعضای کمیسیون سلامت و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران به حناچی شهردار تهران خبر داد و گفت در این نامه باتوجه به اینکه این کار سبب بیشتر شدن پیک حجم مسافران و تراکم جمعیت و به تبع آن شیوع بیشتر ویروس خواهد شد خواستار بازنگری و اصلاح کاهش ساعات حمل‌و‌نقل عمومی شده‌ایم.

لزوم تعطیلی کامل کلان‌شهر‌ها

هرچند هنوز معلوم نیست سیاست‌های جدید دولت برای کنترل کرونا که قرار است به مدت یک ماه تداوم داشته باشد چقدر در کاهش میزان مرگ‌های کرونایی و موارد ابتلا اثرگذار خواهد بود، اما همچنان اکثر کارشناسان و جامعه پزشکی کشور تعطیلی دو تا سه هفته‌ای تهران و دیگر کلان‌شهر‌ها را تنها راهکار مهار ویروس در شرایط اسفبار این روز‌های کشور می‌دانند. راهکاری که همچنان دولت با آن موافق نیست و ظاهرا قصد بررسی روش‌های دیگری از جمله شناور کردن ساعات کاری ادارات را هم به‌عنوان یکی دیگر از راهکار‌های موثر بر کنترل کرونا ندارد. این در حالی است که اکثر کارشناسان و گزارش‌ها بر عدم موفقیت سیاست‌هایی که تاکنون برای مهار کرونا در کشور اجرا شده است، صحه گذاشته‌اند. در همین راستا روز ۱۸ آبان‌ماه روسای دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در نامه‌ای به وزیر بهداشت، پیگیری تعطیلی حداقل دو هفته‌ای سراسری همراه با اعمال محدودیت جدی در سفر‌های بین‌شهری و رفت‌وآمد‌های غیر‌ضروری درون‌شهری، نظارت بر نحوه اجرایی شدن اقدامات و نیز برخورد قاطع با برگزارکنندگان هر گونه گردهمی و تجمع در کشور و پیشگیری از بروز شرایط هولناک در زمستان را خواستار شدند. درخواستی که بازهم بی‌پاسخ مانده است.

در همین خصوص روز گذشته مینو محرز عضو کمیته ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه وضعیت اپیدمی کرونا در کشور بسیار نگران‌کننده است در گفتگو با «ایرنا» یک تا دو هفته تعطیلی کامل را برای کنترل کرونا ضروری بیان کرد تا به گفته‌اش مقداری از شیوع و بروز موارد جدید کم شود.

وی گفت: ممکن است، عده‌ای بیکار شوند، اما هزینه‌های بستری و مرگ مردم بر اثر کرونا نیز کم نیست، دولت می‌تواند بخشی از این هزینه را برای جبران خسارات اقتصادی هزینه کند تا از شرایط بحرانی عبور کنیم.

محرز افزود: تصمیمی که اخیرا گرفته شده مبنی بر تعطیلی بازار و اماکن عمومی از ساعت ۱۸ کامل و کافی نیست، چون تجمع در صبح‌ها ادامه دارد و انتقال بیماری در ساعات صبح صورت می‌گیرد. وی ادامه داد: تعطیلی رستوران‌ها و باشگاه‌های ورزشی و بسیاری از اماکن عمومی از ساعت ۱۸ باعث شده که بسیاری از این اماکن در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنند که صبح‌ها باز هستند و مردم را دعوت می‌کنند در ساعت صبح در این اماکن حضور پیدا کنند.

وی گفت: وقتی صبح‌ها مشاغل باز باشد، مترو و اتوبوس‌ها فعالیت می‌کنند و ویروس منتقل می‌شود، معتقدیم اگر واقعا دو هفته نمی‌شود تعطیل کرد، حداقل یک هفته تعطیلی را اجرا کنیم تا وضعیت بهتر شود. محرز ادامه داد: هزینه‌های قرنطینه و تعطیلی کامل برای کشور بیشتر از هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی و روانی کرونا نیست، اگر تعطیلی اعمال شود، عده‌ای بیکار می‌شوند، مشکلاتی ایجاد می‌شود؛ اما باید هزینه‌های بیکاری یک عده را در کنار هزینه‌های سنگین کرونا با هم مقایسه کرد.

همزمان رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت هم گفت: مهار کرونا راه دیگری غیر از تعطیلی و قرنطینه ندارد بنابراین تا زمانی که واکسن یا داروی موثری پیدا شود تنها راه از بین بردن این بیماری تعطیلی کامل است.

موافقت استاندار تهران با تعطیلی

در همین حال روز گذشته انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران گفت: پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران از سوی ستاد مقابله با کرونای استان تهران مطرح شد و من به‌عنوان رئیس ستاد موافق این پیشنهاد هستم.

وی افزود: همان‌طور که وزیر کشور و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کردند، این موضوع به‌عنوان یک پیشنهاد است و باید در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح و بررسی و پس از تصویب ابلاغ شود. به گزارش «ایرنا» وی یادآور شد: این موضوع هنوز در ستاد ملی مقابله با کرونا بررسی نشده است. استاندار تهران تاکید کرد: گلوگاه‌های اصلی چرخه کرونا در استان تهران از جمله مترو و حمل‌و‌نقل عمومی در صورت اجرای تعطیلی دو هفته‌ای باید از سوی آن‌ها ارزیابی شوند که چقدر بار بیماری کاهش پیدا می‌کند.

انتقاد از مصوبه ساعت ۱۸
در همین ارتباط روز گذشته حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: محدودیت‌هایی که از ساعت ۶ بعد از ظهر اعمال شده، به شوخی می‌ماند و نیاز است یک کار جدی در این زمینه صورت گیرد. وی در گفتگو با «ایلنا» تصریح کرد: خیلی از کارشناسان و روسای بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های پزشکی توصیه‌شان این است که نه فقط در تهران بلکه برای چند مرکز بزرگ استان‌ها این تعطیلی‌ها اتفاق بیفتد، البته در این شرایط باید به بخش‌های آسیب‌پذیر کمک معیشتی شود.

وی ادامه داد: وقتی گفته می‌شود، دو هفته تعطیلی اعمال شود به این معنی نیست که همه دست روی دست بگذارند تا این دو هفته تمام شود و دوباره همان اتفاق‌ها بیفتد، بلکه در این دو هفته باید برنامه‌ریزی دقیق صورت بگیرد تا بعد از آن بتوانند شرایط را به درستی کنترل کنند. شهریاری افزود: واقعا کادر پزشکی و مدافعان سلامت دیگر بریده‌اند و فرسوده شده‌اند.

میزان بیماران کرونایی کشور

اما براساس گزارش روز گذشته وزارت بهداشت با فوت ۴۶۲ بیمار دیگر شمار جان‌باختگان قطعی بیماری کووید-۱۹ در کشور به ۳۹ هزار و ۲۰۲ نفر رسید. همچنین با ابتلای ۱۱ هزار و ۷۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور و بستری شدن سه هزار و ۳۳۹ نفر آن‌ها مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور براساس آمار رسمی به ۷۱۵ هزار و ۶۸ نفر رسید. در این میان ۵۶۰۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹، کد خبر:۳۷۱۰۳۳۰، www.donya-e-eqtesad.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
0
0
کرونا همچنان قربانی می گیرد و دولت مردان کار مهمی انجام نمی دهند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
0
0
تعطیلی تهران باید هرچی زودتر محقق بشه وگرنه در اینده ای نزدیک شاهد انفجار مرگ و میر کرونایی ها میشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
0
0
همه از لزوم تعطیلی کامل می‌گویند ولی کسی اجرایش نمی‌کند این مردم بیچاره هستند که جان خودشون رو از دست میدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
0
0
این همه ادم دارن هرروز درایران میمیرن و کسی هم باکیش نیست ک بخواد تهران و کلان شهر هارو تعطیل کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
0
بهتره بگيم بي سياستي در برابر كرونا! اين موضوع ميتونه تو تاريخ مارو بي فكر ترين مردم نشون بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
0
اين شكست ها نبايد به اميد و تلاش ما اسيبي وارد كنه خدا بالاي سر ماست هنوز
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
0
آمار تلخ ما از نادانی مردم هم ناشی میشه که عروسی و مهمونی میگیرن. ماسک نمی‌زنن و بهداشت ورعایت نمی کنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین