پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۲۰۴۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷
پذیرش زنان مزرعه دار در روستا‌ها به عنوان زنان شاغل مستقل نیز تحت تاثیر پیچیدگی‌های فرهنگی با چالش‌هایی روبروست. این نابرابری در برنامه‌های آموزش و ترویج کشاورزی بیش از هر کجا مشهود است چرا که اساس این برنامه‌ها بر پایه مردمحوری گذاشته شده است و در امر آموزش و ارتقای دانش کشاورزی برای زنان طراحی نشده است و یا بسیارکمتر از مردان بوده است.
شعار سال:ظهور زنان مستقل مزرعه دار یکی از مهمترین  تغییرات اجتماعی بخش کشاورزی است که به نقش آفرینی بیشتر زنان در تولید و کارآفرینی به عنوان مزرعه داران مستقل در کلیه فرایندهای مزرعه داری از تولید تا توزیع  منجر شده است.

اما به نظر می رسد هنوز هم نقش‌های جنسيتي در مزارع تحت تأثیر انباشت فرصت که به «نقش مردانه در کشاورزی به عنوان حرفه ای «مردانه» قوام بخشیده دست بالا دارد و در ادراک عامیانه و سیستماتیک كشاورزی به عنوان جایگاهی مردانه باقی مانده است.

مطالعاتی دراسترالیا نشان داده است که سازمانها و ادارات متولی کشاورزی نیز با بوروکراسی پیچیده تری به زنان کشاورز خدمات ارائه کرده و کشاورزی را هنوز یک جایگاه مردانه می پندارند و این امر موانعی را برای زنان مزرعه دار در دسترسی به امکانات برابر ایجاد کرده است.

البته پذیرش زنان مزرعه دار در روستاها به عنوان زنان شاغل مستقل نیز تحت تاثیر پیچیدگی های فرهنگی با چالش هایی روبروست. این نابرابری در برنامه های آموزش و ترویج کشاورزی بیش از هر کجا مشهود است چرا که اساس این برنامه ها بر پایه مردمحوری گذاشته شده است و در امر آموزش و ارتقای دانش کشاورزی برای زنان طراحی نشده است و یا بسیارکمتر از مردان بوده است.

استراتژی « بقای خانواده » یعنی کمک به مردان خانواده برای پیش برد امور خانواده و افزایش کیفیت زندگی افراد خانواده  استراتژی غالب در روستاهاست و بر همین اساس کشاورزی برای زنان در روستاها به عنوان شغلی برای کسب استقلال مالی  و مالکیت تلقی نشده و اساسا زنان روستایی کمتر  به دنبال کسب جایگاهی زنانه برای کشاورزی هستند.

برا ساس مطالعات انجام شده فشار فرهنگی و اجتماعی مانع  از طلب مالکیت در روستا می شود و برآوردن انتظارات فرهنگی ستوده  مانند کار و تلاش همپای همسر،  در اولویت قرار دادن امور خانواده بیش از توجه به خویشن، قانع بودن و صبور بودن در نظر مردم در اولویت بوده و حتی بیش از درآمد اهمیت دارد.

با این که هم اکنون زنانی در تمام دنیا مزرعه داری به عنوان شغل برگزیده اند، اما کشاورز جایگاه مردانه  تداعی کرده و درک معنای عمومی از کشاورز یک شغل مردانه است ، بر اساس همین درک معنا نیز تسهیلات، مزایا  و امکانات توزیع شده و زنان مزرعه دار در حاشیه می مانند و البته کشاورزی در دنیای درحال تغییر نیز دستخوش تغییر شده و دیر یا زود زنان مزرعه دار  موانع فرهنگی را درنوردیده و جایگاه مستقل خویش در اقتصاد کشاورزی و روستایی باز خواهند کرد. /کانال زنان روستایی
 

پایگاه تحلیلی-خبری شعار سال ،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال تلگرامی امتداد
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
0
0
ايشالله اينده كشاورزي و بذر كاشتن از ايني كه الان هست يكم بهتر بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
0
0
كشاورزي در ايران هنوز اون حالت گذاري كه در كشور هاي منطقه طي كرده رو نگذرونده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
0
0
كشاورزان نو ظهور در ايران بايد از روش هاي سنتي خودشون بردارن و به سمت مدرنيته حركت كنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین