پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 16
کد خبر: ۳۱۲۷۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۴
با شدت گرفتن شیب صعودی شمار مبتلایان و جان باختگان کرونایی در کشور و بخصوص در پایتخت، زمزمه تعطیلی تهران قوت گرفته و بسیاری از صاحبنظران اقتصادی در خصوص چالش‌های تامین منابع مالی اجرای این طرح، راهکار‌هایی را مطرح کرده‌اند.
شعار سال:بهمن آرمان، اقتصاددان برجسته و معاون اسبق بورس تهران با اشاره به این مسئله در گفتگو با امتداد، عنوان داشت: دولت و به طور مشخص، ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، هنوز اظهار نظر قطعی درباره تعطیلی کامل مناطق آسیب‌پذیر و پایتخت نداشته‌اند و همچنان مشخص نیست که منابع مالی لازم برای اجرای این طرح از سوی مجری آن به چه شکل مطرح خواهد شد.

به نظر می‌رسد که در شرایط کنونی، دولت منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این طرح را در اختیار نداشته و ظاهرا باید منتظر بازتاب‌های منفی آن در زندگی اقشار آسیب‌پذیر باشیم.

البته در بسیاری از کشورهای جهان، طرح‌های مشابهی، حتی از طریق استقراض و راهکارهای اینچنینی برای مقابله با اپیدمی کرونا اجرا شده و همین مسئله به عنوان نمونه در آمریکا، سقف بدهی‌های دولت این کشور را به دو تریلیون‌دلار رسانده و اتحادیه اروپایی نیز، بالغ بر 800میلیارد یورو را برای این مهم تخصیص داده است.

از همین رو، دولت‌های اروپایی نیز تا حدودی تاب‌آوری خود را برای تامین منابع مالی بازتاب‌های منفی شیوع کرونا از دست داده‌اند و بر همین اساس باید گفت که تنگناهای مالی کنونی، تنها مختص به ایران نیست.

توان دولت ایران برای تامین این منابع مالی بسیار محدود بوده اما، اینکه برخی راهکار چاپ پول بدون پشتوانه را برای این مهم مطرح کرده‌اند هم به زعم من، جز تورم افسارگسیخته‌تر، خروجی دیگری در پی نخواهد داشت.

بنده بر این باور هستم که دولت برای تامین منابع مالی این طرح با انتشار اوراق بهادار مختص به این مسئله، تمهید لازم را برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در نظر گرفته و به داد آسیب‌دیدگان اقتصادی در شرایط کنونی برسید.
 
70درصد مشاغل در حوزه ساختمان از بین رفته

به عنوان نمونه بر اساس آمار رسمی سندیکای شرکت‌های ساختمانی، فعالین این عرصه تا 70درصد، مشاغل خود را در بخش ساختمان از دست داده‌اند و خرده‌فروشان نیز با مشکلات عدیده و جدی دست و پنجه نرم می‌کنند.
 
تجربه‌های موفق در انتشار اوراق قرضه در مواقع بحرانی در ایران
 
در چنین شرایطی، بالطبع، هزینه‌های دولت نیز به شکل قابل ملاحظه‌ای بالا رفته و تنها راهکار موجود برای جبران کسورات مالی در وضع فعلی، استفاده از دو تجربه موفق انتشار اوراق بهادار یا مشارکت در دو بازه زمانی شهریور 1320 و اشغال ایران توسط متفقین و همچنین، دوره تحریم نفتی ایران در زمان دولت محمد مصدق خواهد بود.

در هر دوی این دوره‌ها، دولت وقت با انتشار اوراق قرضه، اقدام به تامین منابع مالی مورد نیاز برای اداره کشور کرد که مردم نیز با استقبال از آن به میدان آمدند. از همین سو، انتشار اوراق مشارکت تحت عنوان، کمک برای رویارویی با بازتاب‌های منفی شیوع اپیدمی، می‌تواند کمک قابل توجهی به دولت داشته باشد.
 
اگر اقدامات اساسی صورت نگیرد، نمی‌توان آینده خوبی را برای بورس در کوتاه‌مدت و میان مدت متصور بود
 
در شرایط فعلی، یکی از چالش‌های جدی اقتصادی در جامعه ایران، بحث لزوم صیانت از سرمایه‌های مردم در بورس است که متاسفانه دولت در این باره با ارتکاب به یک اشتباه سنگین، قیمت سهام را به نیت تامین کسری بودجه خود به شکل بی رویه‌ای بالا برد و خروجی آن را هم امروز شاهد هستیم.

متاسفانه در دستگاه‌های اجرایی، عزم جدی برای حل این مشکل وجود نداشته و بسیاری از طرح‌ها و راهکارها برای حل و فصل معضلات کنونی در گیر و دار روال اداری معطل مانده است.

به عنوان نمونه، طرحی به وزارت اقتصاد برای جبران خسارات مالی مردم در بورس ارائه شده که پیرو آن، مالیات شرکت‌ها از 22 و نیم درصد به 15 درصد کاهش بیابد. همچنین، طرح دیگری مطرح شده که به تبع آن، سود سهام انتقال داده شده به سرمایه‌گذاری محدد از مالیات معاف شود و به شکل جایزه در اختیار سهامداران قرار بگیرد.

متاسفانه، نظرات کارشناسی مورد اعتنا قرار نگرفته و اگر اقدامات اساسی برای حل مشکلات کنونی در بورس صورت نگیرد، بنده آینده خوبی را برای بورس در کوتاه‌مدت و میان‌مدت متصور نیستم.
 
 

پایگاه تحلیلی- خبری شعار سال ،برگرفته از کانال تلگرامی امتداد
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
0
0
بورس در کوتاه مدت و بلند مدت فقط نیازمند حمایت های دولتی و حکومتی برای رشد هست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین