پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۴۸۸۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
محبوبیت در فضای مجازی در حالی برای چهره‌های شناخته شده جذابیت خاصی دارد که برخی از این چهره‌ها حاضرند برای معروف شدن در این فضا دست به هر کاری بزنند.
شعار سال: از قدیم گفته‌اند کری خواندن، نمک و مزه فوتبال است. اصلا بدون کل کل‌های همیشگی هواداری، تنور رقابت‌های فوتبالی بسیار سرد می‌شود. این کل کل‌ها و کری خواندن‌ها و حمایت از تیم محبوب، اما گاهی از حد قابل قبول خود خارج می‌شود و وارد دایره بی احترامی و فحاشی به تیم مقابل و هوادارانش می‌شود.
 این مشکلی بود که سال‌ها فوتبال ایران با آن دست به گریبان بود و هر از گاهی دیده می‌شد که هواداران دو تیم فوتبال، به ویژه دو تیم استقلال و پرسپولیس که طبعا بیشترین هوادار را در بین مردم دارند، چه در فضای مجازی و چه روی سکو‌های ورزشگاه‌ها، به شدت از خجالت هم در می‌آیند و شرایط نامناسبی را رقم می‌زنند. طی فصول اخیر این مشکل به سایر تیم‌ها و هواداران آن‌ها هم سرایت کرد و تقابل سرخابی‌های پایتخت با تیم‌هایی نظیر فولاد، تراکتور و سپاهان هم پر از چنین حاشیه‌ها و درگیری‌هایی بود.

با این حال جدیدترین پدیده‌ای که فوتبال ایران با آن مواجه است، ورود پیشکسوتان اسم و رسم دار و قدیمی به عرصه کل کل‌های زشت و توهین آمیز است. اتفاقاتی که به ظاهر برای حمایت از تیم محبوب می‌افتد، اما گاهی آش آنقدر شور می‌شود که حتی هواداران خودی هم صدای اعتراض شان از این حجم ابتذال و الفاظ ناشایست بلند می‌شود!

رویه‌ای که بعضی پیشکسوتان آبی و قرمز طی سالیان اخیر در پیش گرفته‌اند، دیده شدن به هر قیمتی در بستر اینستاگرام است. فضایی که این امکان را به همه می‌دهد تا خود را به همگان عرضه کنند و بعضی افراد هم علی رغم سابقه ملی و باشگاهی خوبی که دارند، تلاش می‌کنند تا با کری خوانی‌هایی که حتی هواداران عادی تیم‌ها هم از آن ابا دارند، جایگاه خود را در این فضا از حیث داشتن مخاطب و مورد توجه قرار گرفتن بالا ببرند.
به عنوان مثال مهرداد میناوند، کسی که سال‌ها پیراهن پرسپولیس و تیم ملی فوتبال ایران را بر تن کرد و به فوتبال اروپا هم رفت، در اینستاگرام خود و همچنین در سایر رسانه‌ها، به شدت از تیم محبوب خود حمایت می‌کند. حمایتی که گاهی منجر به توهین‌های ریز و درشت به رقبا می‌شود. این اتفاق چندسال پیش رخ داد و صحبت‌های زشت میناوند علیه سیدمهدی رحمتی و علیرضا منصوریان، ضمن این که انتقاد و نارضایتی هواداران پرسپولیس را از عملکرد میناوند به دنبال داشت، باعث تنشی شدید میان سرخابی‌ها شد و آتش اختلافات را بیش از پیش شعله ور کرد. یا به عنوان مثال وقتی او سال گذشته با سوال یک خبرنگار در‌مورد عملکرد تیم پرسپولیس مواجه شد، گفت: «شما یک استقلالی هستی و باید بدانی که تیم سوم جدول، حق کری خواندن ندارد.»

از سویی دیگر چهره‌ای نظیر مهدی فنونی زاده که سال‌ها با پیراهن استقلال و البته تیم ملی دوران درخشانی را پشت سر گذاشته و به عنوان چهره‌ای مو سفیدکرده در فوتبال شناخته می‌شود، مدتی است که به شکل عجیبی درگیر کل کل‌های سطحی فضای مجازی شده است.

مهدی فنونی زاده بازیکنی بود که سال ۱۹۹۳ به عنوان سومین فوتبالیست برتر آسیا پس از «کازویوشی میورا» ژاپنی و «فهد البیشی» عربستان انتخاب شد. فوتبالی‌ها هنوز ۲ گل از فاصله دور او به تیم ملی عربستان در بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۴ را به یاد دارند. اما فنونی زاده مدتی است که بنای کل کل را با چهره‌ای گذاشته که شاید نصف او سن داشته باشد. پیام صادقیان که به واسطه بازی در پرسپولیس و حاشیه هایش در این تیم شناخته شد و این روز‌ها در ترکیه زندگی می‌کند و از فوتبال کنار رفته است، مخاطب استوری‌های فنونی زاده است. بحث‌هایی که از کل کل بر سر استقلال و پرسپولیس شروع شد و در ادامه به جا‌های باریک کشید و طرفین صحبت‌هایی علیه یکدیگر در اینستاگرام منتشر کردند که قلم از بیان آن عاجز است.

صحبت‌های زشت و سخیفی که از سوی به ظاهر پیشکسوتان پرسپولیس و استقلال به اسم حمایت از تیم هایشان مطرح شده است، داد بخش عمده‌ای از هواداران این دو تیم را هم درآورده است چرا که آن‌ها معتقدند این حرف‌ها دیگر اسمش حمایت و روحیه دادن به تیم نیست بلکه، چون باعث ایجاد تنش و درگیری در فضای مجازی و فضای حقیقی می‌شود، خروجی‌ای جز تولید حاشیه برای تیم ندارد.

آیا تا به حال به یاد دارد که علی پروین، علی دایی و یا زنده یاد منصور پورحیدری یا مرحوم ناصر حجازی به هواداران یا بازیکنان تیم رقیب توهینی کردهباشند؟ پورحیدری و حجازی تا روزی که در قید حیات بودند، تمام تلاش خود را برای پیشبرد اهداف استقلال انجام دادند. اصلی‌ترین حامی‌های تیم محبوب خود بودند و هرچه در توان داشتند برای موفقیت آبی‌ها انجام دادند. اما کوچک‌ترین سخن و حرکتی علیه تیم رقیب انجام ندادند. هیچ مصاحبه‌ای نمی‌توانید از این دو اسطوره استقلالی بیابید که در آن به پرسپولیسی‌ها توهینی کرده باشند و به همین دلیل است که به جز استقلالی ها، بقیه فوتبال دوستان هم این دو چهره ماندگار را دوست داشتند.
این مورد درمورد اسطوره‌های بزرگ پرسپولیس هم صادق است. علی پروین تا امروز ذره‌ای برای کمک به پرسپولیس فروگذاری نکرده و جز حمایت از تیمش سخنی به میان نیاورده، اما همواره تاکید می‌کند که تیم دومش استقلال است و برای آبی‌ها همیشه آرزوی موفقیت می‌کند. یا به عنوان مثال وحید قلیچ، دروازه بان دهه ۶۰ پرسپولیسی‌ها هم که ید طولایی در فعالیت در اینستاگرام دارد و هر روز از طریق انتشار ویدیو با مخاطبانش صحبت می‌کند، ضمن حمایت همیشگی از پرسپولیس، هیچ گونه بی احترامی یا توهینی را نسبت به تیم رقیبش یا هواداران آن مطرح نمی‌کند و همین مساله باعث می‌شود تا محبوبیت این افراد، در بین هواداران رقیب هم افزایش پیدا کند و نام نیکی از این چهره‌های مشهور به یادگار بماند.
میناوند و فنونی زاده دو چهره‌ای هستند که این روز‌ها زیادی روی بورس قرار دارند. البته هستند چهره‌های دیگری از دو تیم که گمان می‌کنند با ناسزا به رقیب می‌توانند برای خودشان ممبر و فالوئر جذب کنند. البته شاید در این راه تا حدودی موفق باشند، اما به مرور زمان جایگاه اجتماعی که بین هواداران دارند را از دست می‌دهند و دیگر آن چهره‌ای نخواهند بود که از آن‌ها به عنوان اسطوره، چهره موجه و با اخلاق نام برده شود. هنوز هم دیر نیست و می‌شود در فضایی دوستانه و قابل احترام کل کل کرد، کری خواند و هوای تیم خودی را داشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ابتکار، تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۶۶۶۱۸، www.ebtekarnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
0
0
ورزشکاران چهره ای از خودشون تو اینستاگران ترسیم کردند که آدما واقعا متحیر میشه. آیا این همون آدمه که تو تلویزیون نشون میده؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
0
0
فضای مجازی در ایران برای چی بایداین همه فشل باشه که هرکسی از راه رسید معروف بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین