شعار سال: یک ویژگی مشترکِ حکمرانی میانِ چهار قدرتِ اول جهان، (آلمان، چین، آمریکا و ژاپن)، نگاههای دراز مدت در واکنشها و تصمیم سازی هاست.
اصولاً وقتی حکمرانان، اولویت اول خود را رشد و توسعۀ اقتصادی تعریف کنند، بر اساس بازههای زمانی طولانی مدت تصمیم میگیرند.
آلمانیها
برای آنکه بیهوده نگران ناامنی از ناحیۀ روسها نشوند، پروژهای چند میلیارد دلاری برای انتقال گاز طبیعی روسیه به آلمان تعریف کردند تا با ایجاد نوعی وابستگی متقابل، هم در تامین امنیت و هم تامین منابع گاز و انرژی برای دراز مدت برنامه ریزی کنند. این پروژه علیرغم مخالفت آمریکا در حال تکمیل است.
ژاپنیها
که برتری اقتصادی چین را نهایی میدانند با نادیده گرفتن اختلافات عمیق تاریخی، به روابطِ گستردهای با چینیها به خصوص در دهۀ اخیر اهتمام ورزیده اند.
اتحادیه اروپا
برای آنکه انگیزۀ مهاجرت از آفریقا به اتحادیه اروپا به تدریج کاسته شود، این اتحادیه تصمیم گرفته سرمایه گذاری و فعالیتهای گستردهای را در اقتصاد کشورهای آفریقایی شروع کند تا در یک بازۀ زمانی ۱۰ ساله که پیش بینی میشود ۲۰۰ میلیون نفر به جمعیت آفریقا اضافه شود، مهاجرت آفریقا ییها به اروپا را به حداقل برساند.
آمریکا
برای آنکه برتری خود را نسبت به چین در چند دهۀ آینده حفظ کند، به دنبالِ روابطِ استراتژیک با کشورهایی است که یکی از این ویژگیها را داشته باشد: بازار مصرفی و سرمایه (برزیل و هند)، سرمایه (عربستان، آلمان، کانادا و انگلیس) و فناوری (سنگاپور، هند، اسراییل و کرۀ جنوبی).
عموم این کشورها به تثبیتِ موقعیت خود در حدودِ سال ۲۰۵۰ فکر و برنامه ریزی میکنند.
عربستان
که ۸۰ سال به درآمدهای نفتی وابسته بوده، در تلاشی همه جانبه در پی عملیاتی کردن چندین استراتژی موازی برای کسب درآمدهای غیرنفتی است.
اگر کاهشِ تقاضایِ انرژی در جهان را مبنا بدانیم، کیفیتِ حیات اقتصادی در ایران که عمدتاً به صادرات انرژیهای فسیلی وابسته است، تابع کدام درآمدهای ارزی خواهد بود؟ در میان عمومِ متغیرهای موفقیتِ اقتصادی، «عنصر زمان» علیه ماست. هرچند ناکارآمدی داخلی بخشی ازمشکل است، ولی درعین حال، بیش از ۱۵ سال است که تبعاتِ ناشی از مسائل خارجی و مذاکرات هستهای، رشد اقتصادی را به صفر و در دورِۀ کرونا به زیر صفر رسانده است.
تامین امنیت اقتصادی نه به سمینار نیاز دارد و نه جلسات طولانی و سخنرانی. تابع ۱۰ اصل زیر است:
اجماعِ عمومِ جریانهای سیاسی حولِ اولویتِ رشد و توسعۀ اقتصادی.
تبدیل دستگاهِ دیپلماسی به وزارت خانهای جهت تسهیل تجارت و سرمایه گذاری اقتصادی.
سیاستِ خارجی یعنی روابط اقتصادی خارجی.
ثباتِ سیاسی.
تمرکز بر چندین مزیت نسبی برای کسبِ سهم بازارِ منطقهای و جهانی.
پیوستن به سازمانِ تجارت جهانی.
روابطِ عادی و قابل پیش بینی با عموم همسایگان.
اندونزیایی کردن سیاست خارجی (روابطِ متعادل با ژاپن، هند، روسیه، چین، آمریکا، استرالیا و اتحادیۀ اروپا).
نظامِ حقوقی و بوروکراتیک شفاف.
مصونیت کاملِ رسانهها در مبارزه با فساد اقتصادی.
این ده اصل تابع ۵ مفروض بنیادی زیرند:
بدون ارتباطات بین المللی نمیتوان به رشد اقتصادی و مازاد دست یافت.
بدون روابط عادی و امن با همسایگان نمیتوان به رشد اقتصادی و مازاد دست یافت.
امنیت داخلی، امنیت ملی، انسجام اجتماعی و وفاداری به کشورعمدتاً تابع امنیتِ اقتصادی و مازاد هستند.
ثبات اقتصادی به ثبات سیاسی میانجامد؛
با توجه به واقعیتهای منظومه جهانِ فعلی دمادامی که نخبگان سیاسی به اولویت ۸۰ % رشد و توسعه اقتصادی در نظام فکری و استنباطی خود دست نیابند، از یک بحران به بحرانی دیگر حرکت خواهند کرد
یکی از خطاهای تحلیلی درمحافلِ علوم انسانی کشور این است که ایران را یک «مورد خاص» میبیند در حالی که مطالعۀ مقایسهای نشان میدهد که:
کشورهای چند قومی هم پیشرفت کرده اند (مالزی).
کشورهای مستقر در مناطق ژئوپلیتیک هم پیشرفت کرده اند (کرۀ جنوبی).
کشورهایی که با استعمار مبارزه کرده اند هم پیشرفت کرده اند (ویتنام).
کشورهایی که همسایۀ قدرتمند دارند هم پیشرفت کرده اند (مکزیک).
کشورهایی که سوابق ایدئولوژیک دارند هم پیشرفت کرده اند (چین).
کشورهایی که به آنها حمله شده و مستعمره شده اند هم پیشرفت کرده اند (هند).
هیچ کشوری بدون بینالمللی شدن اندیشه و عملکرد نخبگان سیاسی آن نتوانسته است پیشرفت کند. بعضی با مطالعه و تشخیص بین المللی میشوند (سنگاپور و مالزی). بعضی با تعددِ بحرانها بین المللی میشوند (چین)؛ و بعضیها بدون بین المللی شدن، نسلهای آیندۀ خود را فقیرتر میکنند (بولیوی، کوبا و کرۀ شمالی). /مطالعات آمریکا
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از مرکز خدمات فولاد ایران، تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۶۵۰۹، irsteel.com