بانک ملی ایران نیز به عنوان بزرگترین بانک کشور از نظر تعداد کارتها و حسابهای بانکی و ابزارهای پرداخت، با افزایش ارائه خدمات غیرحضوری به مشتریان خود، در کاهش مراجعات مردم، تعداد مبتلایان و تلفات کرونا نقش عمدهای ایفا کرد و از سوی دیگر، در پرداخت وام به میلیونها خانوار یارانه بگیر و همچنین صدها هزار فعالیت اقتصادی خسارت دیده از کرونا، جایگاه ویژهای داشته است.
شعار سال: در سال سخت شیوع ویروس کرونا و آثار خسارتهای آن بر بخشهای اقتصادی و کسب وکارهای مختلف، بانکهای کشور در کنار مردم و مسوولان، برای مقابله با خسارتهای وارد شده بر اقتصاد و کاهش قدرت خرید مردم، برنامهها و تلاش قابل تقدیری را در دستور کار قرار دادند تا ضمن تداوم ارائه خدمات بانکی و مالی مورد نیاز جامعه، با پرداخت تسهیلات بانکی به فعالیتهای خسارت دیده و خانوارهای یارانه بگیر، بخشی از خسارتهای کرونا در اثر تعطیلی ها، رکود و کاهش تولید را کاهش دهند.
بانک ملی ایران نیز به عنوان بزرگترین بانک کشور از نظر تعداد کارتها و حسابهای بانکی و ابزارهای پرداخت، با افزایش ارائه خدمات غیرحضوری به مشتریان خود، در کاهش مراجعات مردم، تعداد مبتلایان و تلفات کرونا نقش عمدهای ایفا کرد و از سوی دیگر، در پرداخت وام به میلیونها خانوار یارانه بگیر و همچنین صدها هزار فعالیت اقتصادی خسارت دیده از کرونا، جایگاه ویژهای داشته است.
در کنار این اقدامات بزرگ و همه جانبه، تامین تسهیلات برای بخش بهداشت و درمان کشور، تولید دارو، ماسک و مایحتاج بخش درمان و بهداشت کشور، به صورت مستمر و با سرعت بالا در دستور کار بانک ملی ایران قرار گرفت تا پزشکان و پرستاران و کادر درمانی کشور را در این شرایط سخت حمایت کنند.
نتیجه این اقدامات گسترده شبکه بانکی، عملا رشد ۵۰ درصدی تسهیلات دهی بانکها در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ را به همراه داشته است. شبکه بانکی کشور برای افزایش توان تسهیلات دهی خود، سپرده قانونی بانکها که معادل بیش از ۱۰ درصد کل سپردههای بانکی است را به تسهیلات قبلی خود اضافه کردند و برای پرداخت ۷۵ هزار میلیارد تومان اعتبار مقابله باخسارتهای کرونا، تسهیلات حمایت از بخش بهداشت و درمان، تولید کالاهای بهداشتی و درمانی و دارو، پرداخت وام به میلیونها خانوار ایرانی برای کمک به قدرت خرید آنها و تسهیلات پرداخت شده به واحدهای خسارت دیده از کرونا به کار گرفتند.
مانده تسهیلات بانکها در شش ماه اول سال ۹۹ بیش از ۳۰۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که رشد ۱۹ درصدی در نیمه اول سال جاری داشته است. در یکسال منتهی به شهریور ۹۹ نیز تسهیلات بانکها معادل ۵۴۵ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است که به معنای رشد ۴۰ درصدی مانده تسهیلات در یکسال منتهی به شهریور ۹۹ است و پیش بینی میشود که تسهیلات بانکها در سال ۹۹ حدود ۵۰ درصد رشد داشته باشد تا پاسخ گوی نیازهای کشور در شرایط ویروس کرونا باشد.
براین اساس، با توجه به سهم بالای بانک ملی ایران از مانده تسهیلات بانکهای کشور، برآورد میشود که بانک ملی ایران در ۹ ماه نخست سال ۹۹ رقمی بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که رشد ۵۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و با بیش از ۲ میلیون فقره وام و تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی، فعالان اقتصادی، خانوارها و واحدهای خسارت دیده از کرونا نقش قابل توجهی در حمایت از واحدهای خسارت دیده داشته است و از تمام توان خود برای حفظ قدرت خرید خانوارها، تامین سرمایه در گردش، مواد اولیه مورد نیاز واحدهای صنعتی و تولیدی و کمک به واحدهای تولید دارو، محصولات بهداشتی و ضد عفونی کننده، ماسک و وسایل پزشکی استفاده کرده است.
در طرح پرداخت وام یک میلیون تومانی به خانوارهای یارانه بگیر، که در هر نوبت به ۷ میلیون خانوار تسهیلات پرداخت شده نیز بانک ملی ایران به خاطر برخورداری از بیشترین تعداد حساب و کارتهای بانکی متعلق به خانوارهای یارانه بگیر، نقش عمدهای ایفاد کرده و درمقابله با خسارتهای کرونا و حمایت ازقدرت خرید خانوارها نیز مشارکت بالایی داشته است.
بانک ملی ایران به خاطر برخورداری از بیشترین تعداد حساب و کارتهای بانکی فعال شبکه بانکی، در شرایط شیوع کرونا، میلیونها وام به سرپرستهای خانوار، واحدهای تولیدی و خدماتی داشته و حتی در تامین تسهیلات تعدادی از شرکتهای تولید دارو، وسایل بهداشتی، ماسک و... نیز به سرعت وارد عمل شده و نسبت به تامین نیاز این واحدهای تولیدی و صنعتی و خدماتی اقدام کرده است.
بانک ملی ایران تنها در سه ماه نخست ۹۹ بیش از ۸۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات به کسب و کارهای آسیب دیده تخصیص داده که از این میزان ۱۳ هزار میلیارد ریال در بخش حمل و نقل مسافری برون شهری بوده و بیش از ۲۱ هزار فقره تسهیلات سرمایه در گردش و هزینه ثابت به ارزش ۶۷ هزار میلیارد ریال نیز در راستای حمایت از بازار اشتغال به به بخشهای تولیدی اختصاص یافت همچنین بیش از ۶۰ هزار میلیارد ریال نیز طی ۴ مرحله به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده است.
از دیگر اقدامات بانک ملی ایران، تامین مالی شرکتهایی است که اقدام به تامین اقلام بهداشتی میکنند. پویا اندیش باران سلامت یکی از شرکتهای تولیدکننده مواد ضدعونی کننده است که بانک ملی ایران مبلغ ۲۵ میلیارد ریال تسهیلات در کمترین زمان ممکن با هدف مبارزه با ویروس کرونا به آن تخصیص داده است. همچنین ۱۵ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش به شرکت تیزپاک به منظور تولید مواد ضد عفونی کننده پرداخت کرد در موارد دیگرنیز تسهیلات قابل توجهی به سایر شرکتهای دارویی، بهداشتی و درمانی پرداخت شده که به رشد تولید محصولات بهداشتی و درمانی منجر شده است.
تسهیلات مرابحه بانک ملی ایران نیز با نرخ ۱۸ درصدی، و با سرعت پرداخت قابل توجه و ایجاد شرایط مناسب تضمینهای بانکی، کمک قابل توجهی به قدرت خرید خانوارها، تامین هزینه درمان، هزینههای بهداشتی و خرید وسایل ضد عفونی کننده، دارو، ماسک و... بوده است. این بانک در ده ماه ابتدای سال ۹۸ بیش از ۲۷ هزار فقره از این تسهیلات به ارزش ۳۱ هزار میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت کرده و در سال ۹۹ نیز پیش بینی میشود که نزدیک به ۴۰ هزار فقره تسهیلات مرابحه با رقمی حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال پرداخت شود.
یکی دیگر از حمایتهایی که بانک ملی ایران از مشتریان خود در جریان شیوع ویروس کرونا، به تعویق انداختن چند ماهه اقساط تسهیلات بانکی بوده است. در کنار این حمایت مالی از مشتریان بانک که با تعطیلی، کاهش درآمد و رکود حاصل از کرونا مواجه بوده اند تسهیلات بانک ملی در دو سال اخیر نیز رشد قابل توجهی داشته و در۱۰ ماه نخست سال ۹۸ نیز با یک میلیون و ۵۵۴ هزار فقره به ارزش ۹۵۳ هزار میلیارد ریال و در قالب عقود مختلف تخصیص داده شد. در ۹ ماه اول سال ۹۹ نیز برآورد میشود که با بیش از ۲ میلیون فقره تسهیلات بانک ملی ایران به فعالان اقتصادی و خانوارها، رقمی حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.
تا آذر ماه ۹۹ نیز از مجموع ۵۳۴ هزار واحد معرفی شده به بانکها برای دریافت تسهیلات مربوط به کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع کرونا، نزدیک به ۳۶۶ هزار واحد با اشتغال ۶۲۱ هزار نفر در مجموع مبلغ ۷۶۹۳ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده و میانگین تسهیلات هر واحد نیز معادل ۲۱ میلیون تومان بوده است.
بانک ملی به عنوان بزرگترین بانک کشوربه لحاظ بیشترین تعداد حساب، کارت بانکی، شعبه وحساب الکترونیکی و برخورداری از عابر بانک ها، کارتخوانها و ابزارهای برداشت اینترنتی و موبایلی در سراسر کشور، در دوره شیوع کرونا، کمک زیادی به کاهش مراجعات مردم به بانکها کرد و مردم از طریق خدمات الکترونیکی و اینترنتی بانک ملی خدمات بانکی دریافت کرده و نقل و انتقال وجه را انجام دادند.
بانک ملی در سالهای اخیر، از طریق نرم افزارهای بله، بام، رمزبان، ایوا، هپ و برنامه ۶۰ و سایر امکانات و ابزارهای اینترنتی و موبایلی، و همکاری با شرکتهای مختلف، امکاناتی کامل و کاربردی را در دسترس مشتریان قرار داده است.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اعتماد آنلاین، تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۹، کد خبر:-، etemadonline.com