پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۹۱۱
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
با توجه به عدم تحقق وعده ها به نظر می رسد، دولت بر ریل وعده گذاری بی عمل به مردم خراسان جنوبی حرکت می کند و همچنان سیل وعده های داده شده ادامه دارد واین بار استاندار قول می دهد تا وعده های دولت در سال 95 تحقق یابد.

شعار سال: مشرق ،20 ماه از اولین سفر دولت دهم به خراسان جنوبی می گذرد اما در به رغم وعده هایی که حسن روحانی و معاونانش در این سفرها دادند، خیلی از این قول ها تا امروز عملی نشده و روی زمین مانده است.

*302 میلیارد وعده داد، 18 میلیارد تحقق یافت

شهریور 93 بود که محمدباقرنوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور سفر یک روزه ای به خراسان جنوبی داشت،این اولین سفر یکی از اعضای هیئت دولت به استان بود. در این سفر وی بعد از شنیدن مشکلات استان از زبان مسئولان، از اختصاص302 میلیارد تومان بودجه تا پایان سال به خراسان جنوبی سخن می گوید، بودجه ای که تعلق گرفتن آن از همان ابتدا محال به نظر می رسید.هم چنین وی گفته بود:« هر طرح و پروژه ای که در خراسان جنوبی وجود داشته باشد و مسئولین قول اتمام آن را تا پایان سال بدهند تخصیص اعتبار آن به صورت 100 درصد انجام خواهد شد.» یک روز بعد از سفر نوبخت، به گفته استاندار با پيگيری هايی كه انجام شد، 8ميليارد تومان اعتبار در زمينه آبرسانی به روستاهای استان تخصيص يافت. معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار خراسان‌جنوبی در جلسه مدیران استان گفته بود:« تعداد پروژه‌هایی که سال جاری با اعتبار 100 درصدی می‌توانیم آن را به اتمام برسانیم یک‌هزار و 350 پروژه با اعتبار 207 میلیارد و 148 میلیون تومان است. اما بعد از 6ماه از سفر آقای نوبخت (یعنی 18 روزمانده به پایان سال) تنها همان 8 میلیارد تومان به استان اختصاص یافته بود( یعنی سه درصد از بودجه وعده داده شده). »مرداد ماه 94 بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ازعدم تحقق قول کمک ۱۰ میلیارد تومانی برای تکمیل بیمارستان رازی بیرجند خبرداد. استاندار بعد از گلایه رئیس دانشگاه علوم پزشکی (22 مرداد 94) از اختصاص بودجه وعده داده شده به بیمارستان 200 تختخوابی خبر داد و گفت:« با پيگيري هاي جدي مبلغ 10ميليارد تومان برای تکمیل بیمارستان 200 تختخوابی بیرجند به حساب استان واريز شده است.» با این اوصاف، تا مرداد ماه 94 از 302 میلیارد بودجه وعده داده شده نوبخت به استان، تنها 18 میلیارد تومان اختصاص یافت.

*قول روحانی برای عمل به وعده ها

در دی ماه 93 دولت یازدهم، در یازدهمین سفر استانی خود راهی خراسان جنوبی می شود، سفری یک روزه که به قدر فشردگی آن، بودجه اختصاص یافته به استان هم فشرده و کمتر از سایر استان ها بود. در قول‌ها و وعده‌های رئیس‌جمهور در جمع مردم بیرجند در استادیوم آزادی، صحبت از تحول استان بود که با اجرای این پروژه‌ها و با اعتبار در نظر گرفته شده برای آن، خراسان جنوبی را متحول خواهد کرد. اجرای طرح انتقال آب با خطوط لوله‌ای به طول 600 کیلومتر، 8 طرح گلخانه‌ای و 18 واحد دامپروری برای استان، تبدیل 100 کیلومتر از راههای استان به بزرگراه، عملیاتی و اجرایی شدن طرح راه‌آهن استان، بهره برداری از بیمارستان 200 تختخوابی بیرجند تا نیمه اول سال آینده (یعنی شهریور 94) و تصویب 21 طرح و پروژه و اجرایی شدن آن تا پایان سال94و 95 با اعتبار 270 میلیارد تومان از جمله مهم ترین مصوبات دولت در خراسان جنوبی بود. رئیس جمهور در جلسه شورای اداری استان خراسان جنوبی با اشاره به وسواس خود در دادن وعده به مردم تصریح کرد:«بر این باور هستم که نمی‌توانیم به مردم وعده و قولی بدهیم که نتوانیم به آن عمل کنیم، از این‌رو تلاش ما در جریان سفرها این است که مواردی را به مردم وعده دهیم که حداقل در زمان دولت یازدهم آن موارد به طور کامل عملیاتی و اجرایی شوند.»

*انتقاد استاندار و سفر بی نتیجه معاون اول

زمان گذشت اما خبری از عملی شدن وعده های رئیس جمهور نشد تا وجه‌الله خدمتگزار اردیبهشت 94 در دیدار با معاون‌اول رئیس‌جمهور خواستار تسریع در اجرای مصوبات سفررئیس جمهور شود. وی تأمین اعتبار برای 14 پروژه استان که بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، احداث مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی، لوله‌گذاری برای آب‌رسانی به مزارع اجرای پروژه مجتمع گلخانه‌ای و دامپروری را بخشی از خواسته‌های مهم استان دانست.همچنین تکمیل سد سیاهو و اتمام آن در سال 94، تکمیل سد فرخی قاین، گازرسانی به شهرستان نهبندان و اجرایی شدن شبکه گاز در شهرستان‌های درمیان و زیرکوه، اجرای طرح مدیریت سیلاب‌ها و افزایش بهره‌وری منابع آب کشاورزی استان و اجرای عملیات بیابان‌زدایی، اتمام احداث جاده مرز ماهیرود به فراه افغانستان، تعهد برخی سازمان‌ها و نهادها در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران مبنی بر سرمایه‌گذاری در استان را از دیگر مواردی که در سفر کاروان دولت تدبیر و امید به خراسان جنوبی مصوب شده و تاکنون اجرایی نشده است و یا اعتبار لازم برای اجرای آن پیش‌بینی نشده است ذکر کرد و خواستار دستور لازم برای پیش‌بینی اعتبارات لازم شد.هم چنین یادآور شد به‌رغم پیگیری‌های انجام‌شده هنوز 100 کیلومتر بزرگراهی که قرار است در استان اجرایی شود از سوی وزارت راه و شهرسازی تعیین تکلیف نشده است.شاید پس از این دیدار بود که جهانگیری تصمیم می گیرد به خراسان جنوبی سفر کند.اسحاق جهانگیری معاون‌اول رئیس‌جمهور 28 شهریورماه 94 به بیرجند سفرکرد و از مهم ترین برنامه های سفر وی، افتتاح بیمارستان تأمین اجتماعی با کمترین تجهیزات و تصفیه‌خانه بیرجند که پیش‌ازاین هم یک‌بار افتتاح شده، بود.جهانگیری در حالی به بیرجند سفر کرد که 9 ماه از سفر حسن روحانی با کابینه گذشته بود و بیشتر به یک سفر فرمایشی شبیه بود، چرا که صحبت های معاون اول رئیس جمهور پس از نصف روز دید و بازدید از استان در شورای اداری گویای این بود که برای حل مشکلات کلیدی، مردم استان باید منتظر لغو تحریم ها باشند.

*اجرایی شدن وعده های سال 93 در سال 95؟

داستان وعده های بی عمل به سال 95 رسید و استاندار خراسان جنوبی برای امیدوارکردن مردم به تحقق وعده های داده شده توسط دولتمردان، 4 اردیبهشت ماه سال جاری نشستی را با اهالی رسانه ترتیب می دهد و می گوید:« مردم انتظار دارند که وعده های داده شده عملیاتی شود و برکات آن را ببینند، در سال 95 باید از بحث های حاشیه دار دوری کنیم و بیشتر روی عملی کردن وعده ها متمرکز شویم و تمام تلاش خود را به کار می گیریم که کارنامه خوبی را در سال 95 به مردم ارائه کنیم.»وی همچنین از پرداخت 72 میلیارد تومان اعتبار از مجموع 271 میلیارد تومان اعتبارات هیئت دولت به استان خبر می دهد:«706 پروژه نیمه تمام در استان وجود دارد که 562 میلیارد تومان برای اتمام این پروژه ها اعتبار لازم است که در صورت تامین منابع مالی، تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید.»

با توجه به عدم تحقق وعده ها به نظر می رسد، دولت بر ریل وعده گذاری بی عمل به مردم خراسان جنوبی حرکت می کند و همچنان سیل وعده های داده شده ادامه دارد واین بار استاندار قول می دهد تا وعده های دولت در سال 95 تحقق یابد. قول استاندار درحالی است که مردم از سفرهای بی نتیجه مسئولین درجه یک کشور به استان درمانده اند و اندکی امید وجود دارد تا این وعده ها تحقق یابد چراکه یک سر عملی شدن این وعده ها به برجام گره خورده و با وجود تصویب برجام هنوز وعده ها اندر خم کوچه هستند. البته مردم امیدوارند که وعده استاندار خراسان جنوبی این بار توخالی نباشد و مردم استان شاهد تحقق تحولی که رئیس جمهور در سفرش به بیرجند از آن یادکرد، باشند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از وبسایت دوهفته نامه مهر مشرق، تاریخ انتشار: 5 خرداد 1395، کد مطلب: 1449:www. Mehremashregh.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین