پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۰۳۸
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۲
در هفته گذشته دو وزیر در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به سوالات چهار نماینده پاسخ دادند و پس از ماه ها نشست های بدون حاشیه و حتی بدون دستور، هفته گذشته وزیر امور خارجه، دفاعی پر حرارت از عملکرد خود داشت.

شعارسال: در هفته گذشته چهار سوال از وزیران امورخارجه و جهاد کشاورزی در صحن علنی مجلس مطرح شد که نمایندگان تنها یک سوال مشترک علیرضا محجوب نماینده تهران و نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه را وارد دانستند.

قرار بود وزیران علوم، تحقیقات و فناوری، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اطلاعات، جهاد کشاورزی، فرهنگ و ارشاد اسلامی ، ورزش و جوانان، کشور و ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در کمیسیون های تخصصی به سوالات نمایندگان مجلس پاسخ دهند.

دو وزیر امور خارجه و جهاد کشاورزی نیز با حضور در صحنن علنی مجلس شورای اسلامی به سوالات نمایندگان پاسخ دادند.

روز یکشنبه که اولین جلسه علنی هفته گذشته برگزار شد محمدجواد ظریف به صحن علنی آمد و به سوالات محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی درباره دیپلماسی اقتصادی و جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس پاسخ داد که نمایندگان هر دو سوال را وارد ندانستند و ظریف همچنان تلاش های نماینده عضو جبهه پایداری برای گرفتن کارت زرد را ناکام گذاشت.

این چندمین بار بود که کریمی قدوسی تلاش می کرد تا پاسخ های ظریف را با همراهی نمایندگان همفکر خود با کارت زرد مواجه کند اما بارهم ناکام ماند.

در مجلس نهم نیز چندین بار از سوی همفکران وی در فراکسیون اصولگرایان و جبهه پایداری و در جریان مذاکرات هسته ای تلاش کرد که با وارد ندانستن پاسخ های ظریف، علائم و نشانه هایی را به طرف های مذاکره کننده ارسال کند که هربار با ورود رییس مجلس و حمایت های فراکسیون رهروان ولایت این تلاش بی نتیجه باقی مانده بود و تیم مذاکره کننده توانسته بود با قدرت و پشتوانه بیشتری به ادامه مذاکرات هسته ای بپردازد.

اما این بار کریمی قدوسی از نمایندگان مجلس خواست که به ظریف کارت زرد دهند تا غربی ها بدانند که نمایندگان مجلس بیدار هستند اما اکثریت نمایندگان مجلس دهم که با دولت همراه هستند از چنین کاری اجتناب کردند.

در ابتدای این جلسه ظریف به سوال پورابراهیمی مبنی بر این که علت فعالیت نکردن وزارت امور خارجه در عرصه دیپلماسی اقتصادی چیست، پاسخ داد.

وزیر امور خارجه با تاکید بر این که دستگاه دیپلماسی مددکار و یاور پیشرفت اقتصادی کشور است، اظهارداشت: این وزارتخانه توانست موانع قانونی پیش روی پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور را بردارد.

ظریف یادآور شد: وزارت امور خارجه در خدمت پیشرفت کشور، اقتصاد مقاومتی، کارآفرینان داخلی، دستگاه های اقتصادی برای وارد کردن سرمایه و فناوری مورد نیاز کشور از یک سو و صادرات خدمات فنی و مهندسی است.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: دستگاه دیپلماسی در دولت یازدهم وظیفه خود را به عنوان یار و همراه پیشرفت اقتصادی کشور تعریف کرده و بعد از ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ازسوی رهبر معظم انقلاب، وزارت امور خارجه هدف خود را پیشبرد اقتصادی مقاومتی قرار داده است.

ظریف ادامه داد: فرهنگ حاکم بر وزارت امور خارجه در سه - چهار دهه گذشته به دلیل ضرورت ها سیاسی - امنیتی بوده است، در حال حاضر این ساختار تبدیل به فرهنگی شده که در جهت توسعه و کمک به پیشرفت صادرات غیر نفتی و وارد کردن فناوری سیاست خارجی است.

وی تصریح کرد: به همین منظور هم در ساختار داخلی وزارت امور خارجه و هم در نظام داخل کشور از طریق ستاد هماهنگی روابط اقتصادی آموزش های لازم به کارشناسان و سفرا انجام شد.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: فضای بین المللی همکاری با جمهوری اسلامی ایران قبل از دولت یازدهم هزینه بر بود امروز همکاری با جمهوری اسلامی ایران برای همه دنیا افتخار آفرین است.

وی ادامه داد: ما به استخدام کارشناس در حوزه اقتصادی اهمیت می دهیم، در این زمینه هم کارشناسان جدیدی استخدام خواهیم کرد و هم به متخصصین اقتصادی توجه ویژه خواهد شد.

وزیر امور خارجه نگرانی سفرا از متهم شدن به فساد در معامله عنوان کرد و گفت: حضور در معاملات اقتصادی مشکل بعدی است البته برای وزارت امور خارجه که یک دستگاه بسیار حساس است فساد همکاران که در گذشته اتفاق نیفتاده در آینده هم اتفاق نحواهد افتاد.

ظریف افزود: این موضوع یک نگرانی و حساسیت ضروری است ولی به سفرا و کارشناسان اعلام کردیم تا زمانی که با رعایت مصالح کشور در خدمت پیشرفت و پیگیری نیازهای بخش خصوصی و دولتی در حوزه اقتصادی باشند، نباید نگران اتهامات باشند.

وی تصریح کرد: ما با اتهاماتی که به سفرا و نمایندگی ها زده شود با جدیت برخورد می کنیم، تا خدای ناکرده مانع فعالیت سفارتخانه های ما نشوند. به اتاق بازرگانی گفتم سفارتخانه ها باید وظیفه خود را در خدمت مردم می دانند.

ظریف توضیح داد: اکنون وظیفه اصلی و عمده قائم مقام وزارت امور خارجه هماهنگ کردن تلاش های اقتصادی است. همین طور بنده این وظیفه را برای خود ترسیم کردم که در سفرهای خارجی به عنوان همراه بخش خصوصی و بخش دولتی اقتصادی همواره در جهت پیگری نیازهای آنها تلاش کنم بیش از 160 بنگاه های بزرگ بخش خصوصی کشور در سفرهای مختلف بنده به آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین و اروپا همراه هیات بودند. ستاد هماهنگی روابط اقتصادی برای آنها برنامه ریزی عملیاتی کرده است و در همه سفرها جلسات اقتصادی تشکیل دادیم.

پروابراهیمی، در توضیح سوال خود تصریح کرد: ساختار وزارت امورخارجه امروز در حوزه دیپلماسی و در خارج از کشور خاکریز اول برای مواجه با دشمن است.

نماینده مردم کرمان در مجلس تصریح کرد: سفرای ما در کشورهای دیگر متاسفانه از میزان صادرات و واردات از کشورهای محل ماموریت خود خبر ندارند.

وی با طرح این پرسش که وزارت خارجه به چه علت در عرصه دیپلماسی اقتصادی فعالیت ندارد، تصریح کرد: سفرای جمهوری اسلامی ایران در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی به سر می برد هیچ تحرکی در عرصه فعالیت های اقتصادی در خارج از کشور ندارند، جایگاه وزارت امور خارجه در دیپلماسی اقتصادی آن هم در شرایط خاص اقتصادی چیست؟

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تشکر از اقدامات ظریف گفت: زمانی اولویت وزارت خارجه مسئله هسته ای بود ، اما باید اولویت وزارت خارجه در آینده مباحث اقتصادی باشد.

علی مطهری که ریاست ساعاتی از جلسه علنی را برعهده داشت پس از طرح سوال و پاسخ های وزیر امور خارجه از نماینده کرمان این پرسش را مطرح کرد که آیا از سخنان و پاسخ های ظریف قانع شده است یا خیر؟

پورابراهیمی نیز اظهار داشت: اگر وزیر امور خارجه درباره این موضوع تعهد کند که اقدامات ساختاری انجام می دهد و تا سه ماه دیگر گزارش این اقدامات را به کمیسیون اقتصادی گزارش می کند از پاسخ های وی قانع شده ام.

مطهری با یادآوری این که وزیر امورخارجه زمانی برای پاسخ به این اظهارات در مجلس ندارند، گفت: ظریف در برگه ای این موضوع را پاسخ و نوشته و به هیات رییسه داده است. وزیر امورخاجه قول می دهد که دغدغه های شما را برطرف کند.

سوال دوم را جواد کریمی قدوسی از ظریف مطرح کرد و گفت: آنچه که را در این لحظات از تریبون خانه ملت عرض می کنم بر پایه همان سوگند به قرآن و عهد و پیمانی است که برای حفظ استقلال کشور عزیزمان بسته ایم.

وی ادامه داد: توافق برجام، جزئی از یک طرح جامع بود که آثار سوء آن طولانی مدت است، قصد تیم مذاکره کننده ما لغو همه تحریم ها در روز اجرایی شدن برجام و حل مشکلات اقتصادی ملت بود ولی دشمنان ملت ایران نقشه های شوم دیگری مثل برجام دو، برجام سه و برجام چهار در ذهن داشتند.

کریمی قدوسی افزود: آقای ظریف باید تشدید تحریم ها بعد از اجرایی شدن برجام روی اشخاص، افراد، وضع قوانین جدید، آزاد نشدن دارایی ها، حل نشدن مشکل سوئیفت، حل نشدن مسائل بانکی و پولی و بسیاری از این مسائل را به مجلس گزارش می دادند و از مجلس استمداد می خواستند که وزارت خارجه را کمک کنند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: شیطان بزرگ در این مذاکرات با یک راهبرد و سه استراتژی برای به زانو در آوردن نظام اسلامی، به مقابله از دروازه برجام در آمد که این راهبرد تضعیف و گرفتن نفوذ کلام ولایت فقیه و ولی امر مسلمین که منشا قدرت و وحدت و مقابله با دشمن هستند، بود.

کریمی قدوسی افزود: همچنین این استراتژی در داخل و منطقه، تضعیف و تعطیل کردن جریان و فرهنگ مقاومت در منطقه با اولویت حذف سپاه پاسداران و حزب الله بود که در قالب برجام دو مطرح کرد. روح برجامی که اوباما مطرح کرد، حذف حشد الشعبی در عراق، جهاد اسلامی در سوریه، وفاق در بحرین، انصارلله در یمن بود.

وی یادآور شد: استراتژی دیگر فراهم کردن مقدمات تغییرات راهبردی در بازنگری قوانین اساسی جمهوری اسلامی بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آقایان امیرعبداللهیان و سرمدی با هم گفت و گو می کنند که در این گفت و گو امیرعبداللهیان می گوید ما شو اجرا کنیم تا بدینوسیله به منطقه پیغام بدهیم که سیاست های ما در منطقه مورد بازنگری واقع می شود، و مسائلی از این قبیل.

وی با اشاره به اینکه این حرفها مستند است گفت: جا به جا کردن یک شخصیتی در این زمان به لحاظ قانونی اختیار آقای وزیر است که ما روی آن بخش حرفی نداریم ولی در این شرایط برداشتن یک فردی که در عرصه مقاومت منطقه این گونه موثر واقع می شود نوعی برداشتن موانع از سر راه برجام دو تعبیر می شود.

کریمی قدوسی افزود: موضوع بعدی هم هولوکاست است، چه ضرورتی دارد که آقای ظریف در مورد فعالیت های مردمی و خودجوش در جمهوری اسلامی در برگزاری نمایشگاه افسانه هولوکاست اظهار نظر کنند. این اقدامات نه به نفع برگزاری نمایشگاه های افسانه هولوکاست بلکه به نفع رژیم صهیونیستی تمام می شود.

وزیر امورخارجه نیز در پاسخ به سوالات کریمی قدوسی اظهار داشت: با همه احترام و ارادتی که به کریمی قدوسی داریم واقعا متاسفم که تریبون مجلس شورای اسلامی به دنیا اعلام می کند که وزیر خارجه ای که موظف است دستورات مقام معظم رهبری را اجرا کند زمینه ساز تغییر سیاست جمهوری اسلامی در منطقه است.

ظریف گفت: این حرف از هیچکس پذیرفته نیست چون هیچکس چنین حقی را ندارد.

وی ادامه داد: از شما تقاضا می کنم برای ملاحظات زودگذر و کوچک سیاسی داخلی وجهه سیاست خارجی انقلابی، مبارز و مقاوم جمهوری اسلامی در جهان را خدشه دار نکنید، اگر کسانی آب به آسیاب دشمن ایران و دشمن انقلاب اسلامی می ریزند، آنهایی هستند که در پیگیری سیاست های اصولی نظام تردید می کنند.

رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: چه کسی این جرات را دارد که مقاومت اسلامی که سند افتخار این نظام و جمهوری اسلامی و مردم ایران است را زیر سوال ببرد. من خوشحالم که مسئولان مقاومت، نه جنابعالی، از بنده تشکر می کنند. خوشحالم و افتخار می کنم که برادر بزرگوار قاسم سلیمانی، برادر ارجمندم سیدحسن نصرالله و برادر خوبم رمضان عبدالله هر روز در تماس با من از سیاست های جمهوری اسلامی تشکر می کنند.

وی ادامه داد: تقاضا می کنم کریمی قدوسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی که مبتنی بر دیدگاه های مقام معظم رهبری و رهنمودها و میراث امام (ره) عالیقدر را زیر سوال نبرید.

ظریف گفت: به خاطر منافع کوچک و کوته نظرانه داخلی این گونه با وجهه انقلابی جمهوری اسلامی بازی نکنید. چه کسی از صحبت خصوصی سرمدی با امیرعبداللهیان به شما گزارش داده است؟ شما چگونه به خود جرات می دهید که در صحن مجلس خلاف بگویید؟ من که می دانم چه گذشته است؟ من برای حفظ احترام همکارانم سکوت می کنم و اجازه نخواهم داد هیچ یک از همکارانم مورد سوال قرار بگیرند.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: اما به شما می گویم که هیچ کس، هیچگاه جرات ندارد در مورد یک کارگزار سیاست خارجی جمهوری اسلامی به ما توصیه ای بکند. چنین چیزی را هیچگاه اجازه نمی دهیم و به شما هم اجازه ای نمی دهیم چنین تهمتی را به سیاست خارجی جمهوری اسلامی بزنید و اجازه بدهید که دشمنان این کشور و انقلاب جرات پیدا کنند که این لاطائلات را بگویند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: امکان ندارد چنین حرفی از جمهوری اسلامی صادر شود، امکان ندارد ما برای پیام دادن به این و آن نسبت به تغییر همکارانمان اقدام کنیم.

وی افزود: سیاست انقلابی و آرمان های انقلاب این امکان را فراهم کرده که به عنوان یک قدرت نوظهور در جهان کنونی حضور یابیم. جهان کنونی، جهان مبارزه و تقابل ایده هاست. جهان کنونی جهان قدرت معنایی است. قدرت معنایی جمهوری اسلامی ایران از باورها نسبت به مقاومت این مردم نشات گرفته است، این باورها را خدشه دار نکنیم و زیر سوال نبرید.

رییس دستگاه دیپلماسی گفت: درست است که به سختی پذیرفتند، سخت بود برایشان، سخت است اجرای آن، ببینید هر روز وزیر خارجه آمریکا در برابر موجی از انتقاد در آن کشور قرار دارد که تو تبدیل به فروشنده سیار ایران شده ای، این افتخار ملت ما است حکومتی را که هر روز به این سو و به آن سو می رفت و با کمال افتخار هزینه برای ارتباط با جمهوری اسلامی ترسیم می کرد امروز ناگزیر است اعلام کند که تحریمی در برابر تصمیمات برجام باقی نگذاشته ام.

وزیر امو رخارجه تاکید کرد: ما با کمال قدرت و شجاعت در برابر زیاده خواهی ایستادگی می کنیم. برجام فقط برای حل مسئله هسته ای بود .اگر روزی قرار شود ایران راجع به موضوعات دیگری مذاکره کند؛ بدانید که خواسته ها و دیدگاه ها و دلائل و نکات مورد تاکید جمهوری اسلامی و انتقادها از رفتار شما حتما فراتر از حرف های شما است. اما ما این تصمیم را نگرفته ایم، قصد نداریم در حوزه های دیگر وارد مذاکره شویم، لذا شما موظف هستید وظایفی را که در برجام پذیرفته اید اجرا کنید، ما این گونه با طرف مقابل صحبت می کنیم، چرا نشانی اشتباهی به طرف مقابل می دهید؟

ظریف همچنین به سوال کریمی قدوسی درمورد دلیل تغییر حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای پیشین وزارت امور خارجه، علت شرکت نکردن وزیر امور خارجه در نمایشگاه افسانه هولوکاست نیز پاسخ داد.

ظریف گفت: در وزارت امور خارجه کمترین تغییر صورت گرفته این به دلیل این است بنده همکاران وزارت را بزرگترین سرمایه کشور می دانم.

وزیر امور خارجه به چرخش نیرو در وزارت خارجه اشاره کرد و گفت: چرخش نیرو در وزارت خارجه یک واقعیت بدیهی است جناب آقای امیر عبداللهیان قرار بود به عنوان سفیر ایران در کشور بسیار مهم و حساس عمان که برای ما حساسیت استراتژیک دارد تشریف ببرند؛ با خودشان هم صحبت شده بود همه اقدامات لازم صورت گرفته بود و معاون بعدی هم تعیین شده بود.

رییس دستگاه دیپلماسی افزود: ایشان به دلیل مشکلات خانوادگی تصمیم گرفتند فعلا به ماموریت تشریف نبرند و تصمیم ایشان را پذیرفتیم از ایشان به عنوان مشاور وزیر استفاده کردیم هم اکنون هم بسیار خوشحالیم که در مجلس شورای اسلامی حضور دارند.

وی در پاسخ به آن بخش از سخنان کریمی قدوسی که گفته بود علت تغییر امیرعبداللهیان نگرانی برخی قدرت های خارجی است، گفت: این توهین به وزارت خارجه نیست توهین به نظام است که ادعا کنیم به خاطر نگرانی خارجی ها مسئولان خود را عوض می کنیم .این حرف هیچ اساس و پایه ندارد حمایت از مقاومت وظیفه کل دستگاه سیاست خارجی است نه یک فرد.

رییس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگر جواد کریمی قدوسی درباره علت عدم حضور در نمایشگاه افسانه هولوکاست اظهارداشت: ضمن احترام به آزادی بیان در کشور و آزادی گروهای غیردولتی برای ارائه نظراتشان، اعتقاد شخصی ام این است این کمک به مظلوم نمایی رژیم ددمنش وغاصب صهیونیستی است و به نفع مردم فلسطین نیست.

وی افزود: در این باور تمامی دوستانی که در حوزه های فعالیت بین المللی حضور دارند و کشورهایی که در خط مقدم مبارزه با صهیونیسم بهترین موضع را دارند هم نظر با بنده هستند .

ظریف خاطرنشان کرد:من محکوم نکردم اما گفتم ما در این جلسه شرکت نمی کنیم؛ کاری است که توسط بخش خصوصی و غیردولتی انجام شد . کماکان بر این موضع تاکید می کنم . این اقدام توسط بخش غیر دولتی انجام شده و دولت دخالتی در آن نداشته است.

وی تصریح کرد: به عنوان وزیر خارجه نه دخالتی داشتم و نه به مصلحت می دانم در این موضع وارد شوم به خاطر اینکه بر اساس تجربه 35 ساله معتقدم منافع آن را رژیم صهیونیستی برده و خواهد برد.

رییس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگر کریمی قدوسی درباره ارائه گزارش های سه ماهه برجام به کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: سوال این است چرا وزارت خارجه درباره برجام گزارش واقعیات را نداده است. آنچه ما گزارش دادیم گزارش واقعیات است ،همه واقعیات.

وی تصریح کرد:برجام توانسته هم حق هسته ای ایران را که در دنیا به یک عنوان اقدام مخالف قطعنامه های شورای امنیت تلاش داشتند حق ما را زیر پا بگذارند تامین کند، کاری بکند که شورای امنیت نه تنها حق ما را به رسمیت بشناسند بلکه به عنوان تنها مورد شورای امنیت از کشورها بخواهد با برنامه هسته ای ایران همکاری بکنند.

رییس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد:وزارت امور خارجه در کمال صداقت در حوزه هایی که برجام با آنها ارتباط دارد به مجلس گزارش داده است، یک گزارش را سر سه ماه اول و گزارش دوم را سر سه ماه دوم ارائه دادیم .

وی با بیان اینکه اعتقاد داریم هر چه واقعیت بوده گفتیم اضافه کرد: اگر بیمه ایران باز شده نباید بگوییم؟ اگر نفت ایران فروشش به قبل برجام برگشته نباید بگوییم؟آیا نباید مردم احساس خوشحالی کنند؟

رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: اگر توانستیم به جای محدودیتهایی که به مردم ایران تحمیل شده بود امروز آمریکا را پاسخگو کنیم که چرا بر کشورها فشار وارد می کنند نباید به مردم بگوییم؟

ظریف افزود: آیا مردم نباید احساس کنند بر اثر مقاومت خودشان و ایستادگی و ایثار خودشان ، ناکام کردن دسیسه های دشمنان توسط خودشان و بر اثر حضور در صندوق های رای توانستند حربه تحریم را ناکارآمد کنند و آن کشورهای بزرگ را پای میز مذاکره بکشانند، آنها ناگزیر شوند حقوق ایران را نه تنها خود بلکه توسط شورا به رسمیت بشناسند و این حقوق اجرا شوند نطنز باز بماند، فوردو باز بماند، اراک به عنوان آب سنگین به فعالیت خود ادامه دهد، آیا نباید مردم بدانند؟ اینها گزارش برجام است.

وی ابراز امیدواری کرد که کماکان بتوانیم با همکاری همه دستگاههای نظام اهداف کشور از مذاکرات هسته ای را به نتیجه برسانیم، معیشت مردم را بهبود بخشیم، بازار سرمایه و انتقال فناوی به کشور را گشایش دهیم و همین طور این امکان را برای صادرات کشور فراهم کنیم چرا که امروز هیچ منع قانونی برای تعاملات کشور با خارج وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: تلاش های جمهوری اسلامی واقعیت است . حضور همه ارکان نظام توانسته دولت آمریکا را از موضع طلبکار و کسی که ادعا داشت برنامه ایران غیر صلح آمیز است با تمام شدن پی ام دی هر روز در مقام پاسخگویی قرار دهد چرا تعهداتش را کامل اجرا نکرده است.

البته سخنان وزیر خارجه نیز در صحن علنی مجلس بودن حاشیه نبود.

وزیر امورخارجه در هنگام سخنان خود که بسیار پرحرارت و محکم ایراد می شد با نشان دادن انگشت به سمت کریمی قدوسی چندین بار وی را بصورت مستقیم نشان داد و سخنان را خطاب وی ایراد می کرد.

پس از سخنان وزیرخارجه نمایندگان مجلس احسنت های بلندتری را به سخنان وزیر خارجه

می گفتند و وی را تحسین می کردند.

در ابتدای بخش دوم سخنان کریمی قدوسی نیز وی اقدام به ایراد سخنانی خارج از دستور کرد که با تذکر علی مطهری رییس جلسه همراه بود.

مطهری نایب رییس دوم مجلس که ریاست ساعاتی از جلسه علنی امروز را برعهده داشت خطاب به نماینده مشهد با تاکید بر این که شما باید در مورد سه سوال خود توضیح دهید، اظهار داشت: شما باید در مورد گزارش وزارت امور خارجه که مدعی هستید بدور از واقعیات تنظیم شده است و در مورد ایرادات این گزارش توضیح دهید، همچنین باید در مورد تغییر معاون عربی-آفریقای وزارت امور خارجه که در سوال شما آمده توضیح دهید که البته این هم به نوعی دخالت است.

در این هنگام کریمی قدوسی نماینده مشهد خطاب به مطهری گفت: من می گویم که آقای ظریف باید این موارد را در گزارش برجام می نوشت، باید واقعیات را می گفت و این ها واقعیات نیست.

نایب رییس دوم مجلس نیز پاسخ داد: تغییر معاون عربی-آفریقایی وزارت امور خارجه کار اجرایی است، این که یک نماینده آیا حق دخالت دارد یا ندارد مساله دیگری است.

کریمی قدوسی نماینده اصولگرای مشهد گفت: شما که صحبت های آقای ظریف را تحمل فرمودید به ملت، خانه ملت و نمایندگان توهین کرد و چیزی نگفتید من بر اساس حق قانونی ام مواردی را که ایشان باید در گزارش می نوشت را بازگو می کنم، شما نباید مانع من شوید، سوال دست من است و هر جور بخواهم می توانم سوال را بنویسم که علی مطهری گفت نه هر جور نیست.

مطهری ادامه داد: شما باید در دستور صحبت کنید و در مورد پرسش هایی که بیان کرده اید از آقای ظریف سوال کنید، شما باید در موضوع صحبت کنید زیرا نمایندگان می خواهند در مورد صحبت های شما تصمیم بگیرند که نظر موافق بدهند یا مخالف، شما در مورد اساس توافق برجام صحبت می کنید که ربطی به موضوع ندارد.

پس از این سخنان مطهری، کریمی قدوسی نماینده مشهد اظهارداشت: بلا بر سر ملت ایران آورده اند، اموالشان را برده اند، صنعت هسته ای ما را تعطیل کرده اند، دانشمندان ما را آواره کرده اند، ما می خواهیم این جا کاری کنیم که دقت خانه ملت گریبان دشمن را بگیرد، نمی خواهیم که گریبان آقای ظریف را بگیرد.

مطهری بار دیگر خطاب به وی گفت: شما باید در مورد این سه سوال صحبت کنید، ما به عقاید شما احترام می گذاریم، شما درباره این سه سوال صحبت کنید.

کریمی قدوسی نیز پاسخ داد: من در مورد این سه سوال صحبت می کنم و خارج از موضوع نشدم، من در مورد بحث برجام صحبت می کنم.

علی مطهری برای چندمین بار تاکید کرد: شما می گویید اساس برجام اشتباه بوده است این یک بحث دیگری است، شما شعار می دهید.

در این هنگام کریمی قدوسی تصریح کرد: شما هستید که شعار می دهید ، شما که نباید در جایگاه رییس مجلس نمایندگان را متهم کنید، می خواهید گرد و غبار برپا شود تا مردم نفهمند ما چه می گوییم، اصلا تریبون را قطع کنید، من دیگر صحبت نمی کنم من از حق قانونی خود استفاده می کنم و شما باید اجازه دهید.

رییس جلسه باردیگر از نماینده مشهد خواست که در موضوع صحبت کند که کریمی قدوسی گفت من در موضوع صحبت می کنم و شما باید گوش کنید.

سپس کریمی قدوسی به سخنان خود خطاب به وزیر امور خارجه ادامه داد، وی در پایان صحبت هایش از جای برخاست و تاکیدکرد شما برای گرد و غبار کردن و برای فرار از پاسخگویی ایستادید، من وظیفه خود را انجام دادم، ملت به رای که نمایندگان می دهند نگاه کنند، ما امروز در خواست رای گیری داریم، نه برای محکومیت آقای ظریف نه برای محکومیت آقای روحانی و نه برای نادیده گرفتن زحمات تیم مذاکره کننده، بلکه می خواهیم رای بدهیم تا فریادی بر سر آمریکا باشد که نقض عهد کرده است و آقای ظریف برود و حق ما را بگیرد ما هم از او حمایت می کنیم.

پس از این سخنان کریمی قدوسی، مطهری نایب رییس دوم مجلس توضیحاتی داد مبنی بر اینکه تحت تاثیر فضای جلسه برخی کلمان از سوی آقای ظریف مطرح شد که احیانا شاید تحقیر مجلس تلقی می شود بنابراین کلماتی نباید به کار برده شود که از اقتدار مجلس بکاهد و موجب تحقیر مجلس شود.

وی افزود: وزیر امور خارجه بیان کرد که «برای حفظ احترام اجازه نخواهم داد که هیچ یک از همکارانم در صحن مجلس مورد سوال قرار گیرند»، هر نماینده ای آزاد است که در خصوص همه مسائل کشور اظهارنظر کند بنابراین ما این موارد را «سهو لسان» تلقی می کنیم و نمی گوییم که وزیر امور خارجه در این خصوص عمدی داشت.

مطهری افزود: البته نیت نمایندگان در طرح سوال نیز نباید به گونه ای تلقی شود که فرد سوال کننده دارای نیت سیاسی است بنابراین هر نیتی که داشته باشد می تواند آزادانه حرف خود را مطرح کند.

وی یادآور شد: وزیر امور خارجه نیز یادداشتی را به هیأت رییسه مجلس تقدیم کرد که در این یادداشت آمده است:« اگر عرایض بنده را به دقت گوش کنید توهینی به نمایندگان نشده است اما اگر کسی برداشت توهین دارد بنده عذرخواهی می کنم».

در این زمان عبدالله سامری نماینده خرمشهر از جای بلند شد و فریاد زد که ظریف به ما توهین کرده است که مطهری گفت که این توهین در کار نبوده است، تحت تاثیر فضای جلسه ممکن است کلمه ای استفاده شده باشد.

پس از این تذکر ، سه سوال از وزیر امور خارجه به رای مجلس گذاشته شد و نمایندگان با 105رای موافق، 135 رای مخالف، 9 رای ممتنع از مجموع 254 نماینده حاضر، سوال ها را وارد ندانستند و اعلام کردند که از پاسخ های وزیر امور خارجه قانع شدند.

با اعلام رای مطهری و این که نمایندگان از پاسخ های وزیر امور خارجه قانع شدند، بسیاری از نمایندگان به سمت وزیر امور خارجه رفتند و وی را در آغوش گرفتند و ظریف را بدرقه کردند.

*قرائت گزارش دیوان محاسبات درباره حقوق های نامتعارف

عادل آذر رییس دیوان محاسبات کشور نیز گزارشی از حقوق های نامتعارف به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

وی اظهارداشت: در بازه زمانی 1388 تا 1394 بیشترین میانگین ماهانه پرداختی در حوزه بانک ها و بیمه ها مبلغ 622 میلیون و 333 هزار ریال مربوط به بانک صادرات ایران بوده که در وجه مدیرعامل وقت بانک پرداخت شده است.

رییس دیوان محاسبات ادامه داد: همچنین درسایر دستگاه های دولتی بالاترین آن مربوط به رییس و اعضای هیات عامل صندوق توسعه ملی بوده که بالاترین آن 553 میلیون و 311 هزار ریال در وجه رییس وقت هیات عامل صندوق توسعه ملی است.

عادل آذر تاکید کرد: بیشترین پرداخت های مازاد در 200 میلیون ریال مربوط به خارج از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری شرکت های تابعه و وابسته به وزارت نفت، بهداشت و درمان و آموزش و پزشکی و دانشگاه های تابعه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سازمان های توسعه ای و موسسات و همچنین دستگاه هایی که قانون مذکور در آنها اجرایی نشده نظیر صندوق توسعه ملی و بانک ها و بیمه ها بوده است.

وی خاطرنشان کرد: به موجب مفاد ماده 76 خدمات کشوری سقف مزایا و حقوق کارکنان دولت حداکثر 7 برابر حداقل حقوق و مزایا تعیین شده است لیکن طبق ماده 74 قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین سایر مزایای غیرمستمر نظیر کمک های رفاهی مستقیم و غیرمستقیم، پاداش و نظایر آن پس از تصویب مراجع ذی صلاح قانونی است.

عادل آذر در بخش سوم این گزارش در مورد وام های پرداختی گفت: در شرکت های تابعه وزارت نفت، نیرو، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی، صنعت معدن و تجارت، بانک ها و بیمه ها ،بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و صندوق توسعه ملی بالغ بر 393 میلیارد و 57 میلیون و 901 هزار و 17 ریال وام در وجه مدیران عامل به اعضای هیات مدیره شرکت ها، بانک ها و بیمه های دولتی پرداخت شده که 93 درصد به استناد آیین نامه ها دستورالعمل های داخلی و مصوبات هیئت مدیره شرکت های ذی ربط بوده است.

رییس دیوان محاسبات اظهار داشت: تاکنون تعداد 498 پرونده مربوط به حقوق و سایر مزاید و سایر پرداختی ها از جمله پاداش و وام به مدیران و کارکنان دستگاه های اجرایی مشمول و غیرمشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مربوط به عملکرد سال های 1388 لغایت 1394 در دادسرا و هیئت های مستشاری این دیوان رسیدگی که بعضا منجر به صدور رأی نیز شده است.

وی افزود: در نتیجه رسیدگی و پیگیری های این دیوان تاکنون مبلغ 51 میلیارد و 215 میلیون و 300 هزار ریال از پرداختی مقامات و مدیران موضوع این گزارش به حساب های مربوطه برگشت و دیوان محاسبات کشور با جدیت برای بازگشت مابقی وجوه به حساب های خزانه داری کل کشور و سایر حساب های مربوط اقدام خواهد کرد.

کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی نیز گزارشی از بررسی های خودر درباره حقوق های نامتعارف به نمایندگان مجلس داد که این گزارش توسط سخنگوی کمیسیون قرائت شد.

در این گزارش تاکید شده بود که یکی از مصادیق بارز دریافتی های غیرقانونی و نامشروع را تصدی بیش از یک شغل است و در قوانین مرتبط باید اصلاحات لازم صورت گرفته و تصمیم مناسب اتخاذ شود.

در انتهای این گزارش نیز طرحی برای ضابطه مندشدن پرداخت حقوق به مدیران و اعضای هیات مدیریه شرکت ها پیشنهاد شده بود که با اعلام علی لاریجانی این طرح در دستور کار نمایندگان قرار خواهد گرفت.

*ادامه بحث درباره استیضاح فانی

یکی دیگر از موضوعات مطرح در خانه ملت، موضوع درخواست استیضاح وزیر آموزش و پرورش بود که هفته گذشته به هیات رییسه مجلس رسید و سپس در اختیار کارگروهی به نام هیت میانجی گذاشته شد تا موارد مورد نظر استیضاح کنندگان در این هیات مطرح و برخی از خواسته های آنها اجرا شود.

*پاسخ های وزیر جهاد کشاورزی به سوالات نمایندگان

محمود حجتی وزیر جهادشکاورزی نیز روز سه شنبه گذشته برای پاسخ به سوال های نادر قاضی پور نماینده ارومیه و علیرضا محجوب نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

سوال این دو نماینده در مورد این بود که چرا قیمت شکر توسط وزارت جهاد کشاورزی کنترل نشده است و اکثریت کارخانه جات قندریزی به چه دلیل تعطیل شده اند؟

پس از پاسخ های حجتی، نادر قاضی پور نماینده ارومیه به نمایندگی از سوال کنندگان اعلام کرد که از پاسخ های وزیر جهاد کشاورزی قانع نشده و سوال را به رای مجلس گذاشت.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 143 رای موافق، 59 رای مخالف و هشت رای ممتنع از 239 نماینده حاضر پاسخ های وزیر جهاد کشاورزی به سوال نادر قاضی پور و علیرضا محجوب را قانع کننده ندانستند.

وزیر جهادکشاورزی در پاسخ به این سوال اظهارداشت: سیاست و بنای ما دفاع از تولید داخلی است و اگر کارنامه و آمار تولید و واردات شکر را بررسی کنید مشخص می شود که تا سال 92 حجم واردات شکر نسبت به تولید بیشتر بوده و حدود یک میلیون و 570 هزار تن را شامل می شد.

حجتی ادامه داد: اما از سال 93 تولید از واردات بیشتر شده است به نحوی که در سال 94 فقط 520 هزار تن واردات شکر داشته ایم و تولید کشور 5/2 برابر واردات شد در نتیجه واردات سال به سال کاهش و تولید افزایش پیدا کرده است و دست وارد کننده ها از نظر حجم کوتاه شده است.

وی تاکید کرد: از سال 93 به بعد وزارت جهاد کشاورزی بحث تنظیم تعرفه و مدیریت واردات و افزایش تولید را در دستورکار خود قرار داد که در نهایت براساس آمارها میزان تولید شکر در سال 94 به یک میلیون و 535 هزار تن رسید.

وی در بخش دیگری از سخنانش در مورد خرید ساختمان برای وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: با توجه به پیش بینی های صورت گرفته در قوانین بودجه سال 93، 94 و 95 و با توجه به محدودیت های منابع عمومی، دولت پیشنهادی را در بودجه سال 93 به مجلس ارائه کرد که براساس آن اگر چنانچه احداث ساختمان توجیه کارشناسی داشت دولت اقدام به این کار بکند.

وزیر جهادکشاورزی افزود: براساس این مصوبه قرار بود ساختمان های این وزارتخانه که مازاد بوده براساس مصوبه دولت و در چارچوب منابع پیش بینی شده است و طبق موافقت نامه سازمان برنامه و بودجه به فروش برسد حال با توجه به پراکندگی حوزه های ستادی وزارت جهاد کشاورزی در 18 نقطه تهران و کرج، ما پیشنهاد دادیم که این اقدام صورت بگیرد.

حجتی یادآور شد: در خردادماه سال 93 دولت مصوبه را صادر کرد تا ساختمان های مازاد طی مراحل قانونی به فروش برسد پس از آن براساس موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه مقرر شد که 455 میلیارد تومان اعتبار برای خرید ساختمان از همین محل تامین شود از این رو امیدوارم مراحل اجرایی این امر به خوبی طی شود در این رابطه هزینه ها، درآمدها و اعداد و ارقام مشخص و شفاف است.

سپس سوال مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس درباره واردات برنج و چای مطرح شد که حجتی به سوالت پاسخ داد و در پایان نمایندگان نیز با 92 رأی موافق، 89 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر اعلام کردند که پاسخ های وزیر جهاد کشاورزی را در این موضوع قانع کننده دانستند.

*طرح ها و لوایح تصویب شده در مجلس

موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس به دلیل اینکه در آیین نامه داخلی باید تعداد اعضای هرکدام از کمیسیون های مجلس 23 نفر باشد ولی اعضای دو کمیسیون فرهنگی و قضایی و حقوقی به این تعداد نرسیده است، اصلاح شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین برای تامین نظر شورای نگهبان با اصلاح موادی از لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث موافقت کردند و بر این اساس تمام ساختمان های مسکونی از سال آینده تحت پوشش بیمه پایه حوادث طبیعی ساختمان قرار می گیرند.

وکلای ملت همچنین موارد ارجاعی شورای نگهبان درباره طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد را برای بررسی بیشتر به کمیسیون مشترک این طرح ارجاع دادند.

*کسب تکلیف لاریجانی از رهبری درباره برنامه ششم توسعه

رییس مجلس همچنین درنامه ای از رهبر معظم انقلاب در زمینه ارایه لایحه برنامه ششم توسعه کسب تکلیف کرد که رهبری فرمودند دولت لایحه برنامه ششم توسعه را باید ارائه کند و اگر چنین نشد مجلس می تواند لایحه احکام برنامه ششم را در قالب برنامه تکمیل کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی نیز گفت: کلیات لایحه برنامه ششم توسعه در این کمیسیون تصویب شد.

*نامه نایب رییس مجلس به آیت الله یزدی

علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه ای خطاب به آیت الله محمد یزدی نوشت که رویکرد شما درباره مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی غیرقابل هضم است و چنین اظهاراتی عده ای را از دین گریزان می کند.

پیش از این آیت الله یزدی با انتقاد از برگزاری مسابقه فوتبال بین ایران و کره جنوبی در عصر روز تاسوعای حسینی (ع) خواهان لغو این مسابقه شده بود.

*دیدار نمایندگان تهران با اعضای شورای شهر

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز روز دوشنبه گذشته در دیدار با اعضای شورای شهر تهران به موضوعاتی همچون ساختمان های مجلل شهرداری تهران و روال فعلی اداری شهرداری انتقاد کردند و خواستار همکاری شورای شهر با مجلس در موضوع تحقیق و تفحص از شهرداری تهران شدند.

*تشکیل جلسات هیات نظارت بر رفتار نمایندگان

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی از بررسی شکایت محمدرضا رحیمی معاون اول دولت دهم و حمید بقایی از دو نماینده در جلسه امروز این هیات خبر داد و گفت: هیات نظارت بر رفتار نمایندگان این شکایت را وارد ندانست و اعلام کرد اظهارات این نمایندگان در راستای وظایف نمایندگی بوده است.

محمدجواد جمالی ادامه داد: در جلسه امروز هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ما شکایت خبرنگار روزنامه ایران و موسسه ایران از نادر قاضی پور نماینده ارومیه را بررسی کردیم، در این راستا 320 خبرنگار نیز در نامه ای به علی لاریجانی خواستار بررسی این موضوع بودند که رییس مجلس این پرونده را به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ارجاع دادند.

وی گفت: حسین فریدون برادر رییس جمهوری و دستیار ویژه وی شکایتی از یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این هیات داشته که این شکایت در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در حال بررسی است.

یکی دیگر از موارد مطرح شده در جلسه هفته گذشته که تذکر برخی از نمایندگان را به همراه داشت، چاپ عکس سرکرده منافقین در نشریه دانشگاه صنعتی شریف بود.

حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم، هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور،نادر قاضی پور نمایندگان مردم ارومیه به همراه 30 نفر دیگر از نمایندگان مجلس در تذکری به وزیر علوم خواهان ارایه دلیل چاپ عکس سرکرده منافقین در ویژه نامه فارغ التحصیلان دانشگاه شریف شدند.

این افراد در ادامه این تذکر آوردند که افتخارات ما در دانشگاه صنعتی شریف امثال شهید حاج محسن وزوایی، رتبه یک شیمی و از فرماندهان اطلاعات و عملیات لشکر حضرت رسول (ص) است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار خبر 16 مهر 1395، کدمطلب: 82259676 (5599696) ،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین