پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۰۹۶۱
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱
یکی از چالش های اصلی که صنعت پتروشیمی در طول زمان با آن مواجه است، استخدام و تربیت نیروی جدید است. چیزی که به نظر می رسد در طول دهه های گذشته اهتمام جدی در مورد آن صورت نگرفته است.
شعار سال: نیروی انسانی به عنوان سرمایه بی بدیل صنعت پتروشیمی به راحتی قابل جایگزینی نیست، زیرا علاوه بر تحصیلات مهارت‌های خاصی که کارکنان صنعت پتروشیمی در حوزه‌های مختلف به صورت تجربی کسب می‌کنند مورد نیاز است. تربیت متخصصینی که دارای چنین مهارت‌هایی باشند کار چندان راحتی نیست و بسیار زمان بر است؛ بنابراین یکی از چالش‌های اصلی که صنعت پتروشیمی در طول زمان با آن مواجه است و باید در همه برنامه ریزی‌های خود لحاظ کند، استخدام و تربیت نیروی جدید است تا بتواند در صورت خروج نیرو‌های فعلی از پس اداره صنعت برآید. چیزی که به نظر می‌رسد در طول دهه‌های گذشته اهتمام جدی در مورد مقابله با آن صورت نگرفته است و همین امر مشکلات اجتناب ناپذیر و بعضا لاینحلی را برای صنعت پتروشیمی در کشور‌های مختلف جهان ایجاد کرده است.

ایالات متحده آمریکا یکی از کشور‌هایی است که به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح برای جایگزینی نیروی کار در صنعت پتروشیمی خود اکنون با چالش بزرگ موج بزرگ بازنشستگی در این صنعت مواجه بوده و اگر نتواند در کوتاه مدت این مشکل را حل کند باید منتظر افول جایگاهی باشد که به سختی آن را به دست آورده است.

موج بازنشستگی که بسیار قریب الوقوع است و این بدان معناست که صنعت پتروشیمی و تولید مواد شیمیایی نیازمند این است که راه حل‌های جدیدی را تعریف و به کار گیرد تا بتواند این شکاف سرمایه انسانی را پر کند.

ممکن است که سایر بخش‌های اقتصاد با مشاهده این مشکل به چاره افتاده و راه حلی برای آن بیابد، اما بسیار بعید است که صنعت پتروشیمی چنین برنامه لوکسی داشته باشد. این صنعت باید سریع‌تر حرکت کند در حالی که همه معیار‌های موفقیت و نوآوری‌هایی که در این زمینه از قبل باید برای آن برنامه ریزی می‌شده، مورد غفلت واقع شده اند.

نمودار - مقایسه توزیع سنی کارمندان صنعت پتروشیمی با سایر صنایع
 
توزیع سنی کارمندان پتروشیمی در مقایسه با سایر صنایع

منبع: Deloitte Touche Tohmatsu Limited Global Manufacturing Industry group analysis of the United States Bureau of Labor Statistics, Current Population Survey (CPS) ۲۰۱۳, accessed in September ۲۰۱۵

ضمن اینکه بر اساس آمار منتشره میانه سنی کارمندان صنعت پتروشیمی بالاتر از بقیه صنایع است، همانطور که در نمودار شماره ۱ مشاهده می‌شود، توزیع سنی کارمندان صنعت پتروشیمی به سمت سنین بالا چولگی دارد، به عبارتی درصد بالایی از کارمندان این صنعت بالای ۴۵ سال سن دارند.

در بسیاری از صنایع، توزیع سنی نیروی کار زنگوله‌ای شکل یا متقارن است. این بدان معناست که در حالی که درصد بالایی از کارمندان مسن در یک صنعت حضور دارند، به همان نسبت هم نیروی کار جوان در آن صنعت حضور دارند تا به محض بازنشسته شدن افراد مسن جای آن‌ها را پر کنند. اما در صنعت پتروشیمی نیروی کار در دامنه‌های سنی بالاتر متمرکز شده اند.

بنابراین، چالش توسعه کارمندان جوان به دلیل تعداد نسبتا اندک نیروی کار جوان موجود بسیار مهم می‌شود. مفهوم این موضوع این است که صنعت پتروشیمی جهانی باید نخبگان را جذب این صنعت کند تا نیاز این صنعت را برآورده کند. متاسفانه توانایی یافتن نخبگان برای این صنعت خیلی زود تبدیل به چالش دوم این صنعت می‌شود –شکاف مهارتی بسیار زیاد و بزرگ.

کمبود نخبه در حوزه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی، استعداد‌هایی که صنعت پتروشیمی به آن‌ها نیاز دارد، یکی از چالش‌های عمومی و مستند شده است. اگرچه، مطالعه اخیری که با حضور مدیران تولید در این صنعت در مورد کمبود مهارت‌های کلیدی صورت گرفته است، نشان داد که کمبود مهارت‌های بنیادی مورد نیاز این صنعت بسیار فراتر از حوزه‌های فوق الذکر است.

مدیران اجرایی به این نکته اشاره کرده اند که مهم‌ترین کمبود‌ها در حوزه مهارت‌های فنی و رایانه‌ای است، و پس از آن‌ها مهارت‌های حل مساله، آموزش‌های فنی پایه و مهارت‌های ریاضی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. (نمودار ۳ را ملاحظه کنید).

نمودار - مهارت‌هایی که کمبود آن‌ها در صنعت پتروشیمی بیشتر احساس می‌شود بر اساس گفته مدیران اجرایی
 
توزیع سنی کارمندان پتروشیمی در مقایسه با سایر صنایع

علاوه بر این کمتر از نیمی از مدیران اجرایی مورد مطالعه به کمبود‌های موجود در زمینه‌های عمومی اشتغال (مانند حضور و غیاب، رسیدن به موعد تحویل پروژه و غیره) و عدم توانایی کار گروهی اشاره کرده اند. در حالی که مدیران اجرایی صنعت پتروشیمی به طور صحیح بر روی کمبود مهارت‌ها در زمینه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات تمرکز کرده اند، کمبود نخبگان در این صنعت بسیار فراتر از این استعداد‌ها است.

خبر خوب است که به رغم وجود این کمبودها، برخی از کشور‌ها فارغ التحصیلان زیادی را در این رشته‌ها تولید کرده اند. حداقل به نظر می‌رسد که این خبر خوبی باشد، زیرا بسیاری از دانشجویانی که در این رشته‌ها درس می‌خوانند شغل خود را در این رشته‌ها انتخاب نمی‌کنند.

درصد بسیار بالایی از این فارغ التحصیلان (تقریبا ۷۴ درصد) در مشاغلی فعالیت می‌کنند که ربطی به رشته تحصیلی آن‌ها ندارد.

جدول -اولویت‌های پاسخ دهندگان برای انتخاب شغل در صنایع مختلف اگر قرار بود امروز شغل شان را انتخاب کنند
 
توزیع سنی کارمندان پتروشیمی در مقایسه با سایر صنایع

علاوه بر این، فارغ التحصیلان این رشته حتی اگر تمایل داشته باشند در زمینه تحصیلی خود شغل انتخاب کنند، احتمال بسیار کمی دارد که صنعت پتروشیمی برای دنبال کردن این رویا انتخاب کنند. مطالعه‌ای که اخیرا در این زمینه انجام شده است نشان داد که بخش تولیدی (شامل صنعت پتروشیمی) در میان همه صنایع آخرین صنعتی بوده است که فارغ التحصیلان تمایل داشته اند در آن کار کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از نیپنا، تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۲۱۸۵۳، nipna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین