پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۲۱۶۱۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
علیرضا پاک‌فطرت معتقد است مجلس باید با تصویب قانونی، وزارت اقتصاد و امور دارایی را موظف کند تا معاونتی را با عنوان بورس تشکیل دهد تا بر نوسان و هیجانات بازار بورس نگاه دقیق‌تری داشته باشد و تا حد امکان از ضرر در سرمایه مردم جلوگیری کند.

شعار سال: تا چند سال پیش کمتر کسی شاخص‌های بورس را پیگیری می‌کرد، اما سال ۹۸ و به خصوص سال ۹۹ را باید اوج ورود مردم ایران به بورس قلمداد کرد، جایی که تعداد کد‌های بورسی به بیش از ۵۰ میلیون رسید.

در ابتدای سال جاری جهش شاخص بورس به قدری زیاد بود که هر روز رکوردهای بیشتری را ثبت و قله‌های بالاتری را فتح می‌کرد اما خیلی زود تب درآمدزایی به‌واسطه حضور مردم در بورس فروکش کرد، به‌طوری‌که اکنون افراد زیادی سرمایه‌شان در بورس به‌مراتب پایین‌تر از آن چیزی است که به‌عنوان آورده به این بازار منتقل کردند.

حال در فصل آخر سال هستیم و چند هفته‌ای دیگر تا شروع سال ۱۴۰۰ باقی نمانده است، سالی که در آن مردم برای انتخاب رییس‌جمهور بعدی و سیاست‌هایی که حتماً متفاوت از وضع کنونی خواهد بود به پای صندوق رای خواهند رفت.

اینکه عاقبت بورس در سال پیشرو چه خواهد شد، سوالی است که ذهن میلیون‌ها ایرانی را به خود درگیر کرده است.

در همین خصوص علیرضا پاک‌فطرت نماینده شیراز در مجلس یازدهم به اقتصاد۲۴ گفت: در حال حاضر، مجلس درگیر تصویب کلیات بودجه ۱۴۰۰ است، اما بایست پس از طرح بودجه، در اقدامی ضروری به‌سراغ بازار سرمایه و بورس برویم و نواقصی که باعث شد سرمایه مردم در سال ۹۹ با ضرر‌های کلان روبرو شود را مورد بررسی قرار دهیم.

وی افزود: مجلس باید با تصویب قانونی در همین راستا، وزارت اقتصاد و امور دارایی را موظف کند تا معاونتی را با عنوان بورس تشکیل دهد تا بر نوسان و هیجانات بازار بورس نگاه دقیق‌تری داشته باشد و تا حد امکان از ضرر در سرمایه مردم جلوگیری کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: سالی که در حال عبور از آن هستیم، بازار بورس با رشد کار خود را آغاز کرد ولی به‌مرور زمان، به‌خصوص در تابستان سرمایه مردم با بی‌توجهی مسئولان دولتی به‌شدت با ضرر همراه شد، به‌طوری‌که بعضاً سرمایه مردم به‌صورت کامل بر باد رفت. دولت دوازدهم برای جلوگیری از چنین اتفاقی می‌باید تضمینی برای سرمایه مردم درنظر بگیرد. منظور از تضمین، یعنی مردم تشویق شوند به‌جای سرمایه‌گذاری در بانک‌ها که سود ۱۸ درصد می‌دهند به‌سمت بازار مولد بورس بیایند تا این سرمایه کلان در نقاط مختلف صنعت ایران وارد و باعث رونق تولیدات داخل و افزایش سرمایه مردم شود. به مفهوم دیگر، دولت باید سود پول مردم را تضمین کند که اگر آن‌ها وارد بورس شدند از یک حدی کمتر ضرر نکنند.

پاک‌فطرت با اشاره به اینکه مطمئن نیستم دولت آگاهانه این بلا را بر سر بورس آورده است، گفت: با وجود تمام حرف‌های پر ابهام مبنی بر اینکه که دولت به‌دنبال جبران کسری بودجه خود بوده است، اما در هر صورت سرمایه مردم از بین رفته است و در این میان نمی‌توان از ارگان یا قسمت خاصی از دولت شکایت کرد تا این موضوع در قوه قضاییه پیگیری شود. دلیل این اتفاق، نبود بستری برای جلوگیری از تخلف در بورس است.

این نماینده استان فارس در مجلس اظهار داشت: بورس در سال‌های گذشته، جایگاهی برای افراد مختصص این حوزه بوده است، اما سال ۹۹ با تبلیغات دولت دوازدهم و سود‌های کلان که باعث شد مردم به‌سمت بورس هجوم بیاورند، بورس ایران با سرمایه عظیمی روبرو شد که سوء مدیریت در این زمینه عامل افت شدید شاخص بود و اگر دولت با این تبلیغات به‌دنبال جبران کسری بودجه خود بوده است واقعاً فاجعه‌ای رخ داده است، اما بیشتر از این آشفتگی در بازار سرمایه، سودجویان و شرکت‌های قلابی سود برده‌اند.

پاک‌فطرت در پایان خاطرنشان کرد: مجلس یازدهم با توجه به زمانی که باید برای بررسی و تصویب بودجه ۱۴۰۰ بگذارد خیلی وقت نمی‌کند که به بورس در بودجه ۱۴۰۰ ویژه نگاه کند، اما هدف باید این باشد که قوانین در راستای جلوگیری از تخلف در بورس تصویب و دولت را به سود حداقلی در بورس موظف کنیم و همچنین مردم را از سرمایه‌گذاری در بانک‌ها که بیشتر دلالی می‌کنند به سرمایه‌گذاری در بازار مولد بورس تشویق کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری اقتصاد ۲۴، تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۹۲۱۵۴، www.egtesaad۲۴.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
0
0
اينكه همه مردم من جمله خودم سرمايه زيادي رو در بورس داريم از دست ميديم نشونه بي كفايتي روحاني و تيم اقتصاديش هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
0
0
این بورس واقعاً خطرناکه تو رو خدا وقتی علم شو ندارید واردش نشید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین