پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۱۶۶۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
در میان گمانه‌زنی‌ها درباره واکسن مشترک ایرانی- کوبایی ضد ویروس کرونا، مقامات دو کشور ضمن تاکید بر اهمیت همکاری‌های دوجانبه، هم‌افزایی تهران- هاوانا را فرصتی برای پیشرفت در مسیر مقابله با همه‌گیری و تحریم‌های ظالمانه توصیف کردند.
شعار سال: خبرگزاری کوبایی پرنسا لاتینا در گزارشی نوشت موسسه انستیتو پاستور ایران و موسسه واکسن فینلای کوبا برای مراحل تکمیلی کارآزمایی‌های بالینی واکسن ضد کووید ۱۹ مشترک بین دو کشور، توافق نامه همکاری مشترک را امضا کردند.

موسسه فینلای کوبا در همین رابطه در توئیتی تاکید کرد: هم افزایی تهران- هاوانا باعث می‌شود مسیر ایمنی سازی علیه همه گیری در دو کشور به سرعت طی شود.

از سوی دیگر نهاد بیوکوبا فارما نیز با تکیه بر تعهدات همکاری دوجانبه ایران-کوبا خاطرنشان کرد: انستیتو پاستور ایران قدمتی طولانی در همکاری با این نهاد کوبایی دارد که امروز با توافق مربوط به واکسن «سوبِرانا ۲» پیوند‌های دوستی میان دو کشور بیش از پیش تقویت می‌شود.

واکسن «سوبرانا ۲» در ۲ دی ماه کارآزمایی‌های بالینی را با آزمایش بر روی اولین داوطلبان آغاز کرد و به عنوان اولین داروی مشترک ایران- آمریکای لاتین به این مرحله دست یافته است. کوبا یکی از کشور‌های نسبتا موفق در زمینه مقابله با شیوع ویروس کرونا شناخته می‌شود.

به دنبال شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان، پزشکان و متخصصان کوبایی به رغم فشار‌ها و تحریم‌های اقتصادی آمریکا تا کنون برای نبرد با بیماری کووید ۱۹ و ارائه خدمات پزشکی به بیماران به ۱۴ کشور سفر کرده‌اند.
 
 
گمانه‌زنی برای تولید واکسن کرونای مشترک ایرانی- کوبایی
کوبا، به رغم محرومیت‌ها و تحریم‌هایی که از جانب آمریکا علیه این کشور آمریکا لاتین وجود دارد، از وضعیت بهداشتی و پزشکی خوبی برخودار است. از در دههٔ ۱۹۸۰ به بعد این کشور حوزه آمریکای لاتنی به پیشرفت‌های قابل توجهی در حوزه بهداشت و درمان دست یافت.

نظام درمانی کوبا از شهرت خاصی برخوردار است و پزشکان کوبایی در بحران ویروس ابولا نیز از هیچ خدمتی به جامعه جهانی دریغ نکردند. این همبستگی اجتماعی و انسانی، برای دولت هاوانا، درآمد قابل توجهی نیز به ارمغان می‌آورد.

بانک جهانی کوبا را پیشتازترین کشور در سرانه پزشک می‌خواند. در کوبا به ازای هر هزار نفر حدود ۸ پزشک وجود دارد. این نرخ در آلمان تقریبا نصف می‌شود؛ یعنی به ازای هر هزار نفر تقریبا پزشک در این کشور اروپایی وجود دارد.

«کیانوش جهانپور» سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز گذشته در صفحه توئیتر خود ضمن بازنشر بخشی از صحبت‌های «مایکل شیفتر» رئیس اتاق فکر گفت و گوی بین آمریکایی واشنگتن نوشت: اینکه کوبا و ایران در حال تولید واکسن COVID-۱۹ هستند شگفت آور نیست. هر دو دولت تحت تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار گرفته اند که حتی فرصت‌های تولید و دسترسی به واکسن را محدود کرده است. این اتحادی ژئوپلیتیک و عمل گرایانه است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو پیش‌تر، شرط ایران برای هر گونه تولید مشترک واکسن کرونا، همکاری مشترک و انتقال فناوری عنوان کرده بود که تاکنون براساس اظهارات سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در ادامه همکاری و پلتفرم مشترک قبلی، کشور کوبا اقدامات لازم را در این زمینه انجام داده است و طرح تولید مشترک واکسن کرونا با یکی از موسسات پرسابقه واکسن سازی در کوبا هم دنبال می‌شود.

جهانپور هفته گذشته  گفته بود: برای تولید مشترک واکسن کرونا با یک کشور خارجی اقداماتی از قبل انجام شده بود. شرط ایران برای انجام کارآزمایی بالینی انسانی واکسن کرونا در داخل کشور، تولید مشترک واکسن و انتقال فناوری تولید واکسن به ایران بود، به هر حال برخی شرکت‌های خارجی در این زمینه مذاکراتی با ایران داشتند، ولی در زمان حاضر فقط یکی از موسسات قدیمی و شناخته شده کوبا در حوزه واکسن سازی که از سال‌های قبل با انستیتو پاستور ایران در زمینه تولید واکسن همکاری داشته است و بر اساس همان پلتفورم و زمینه همکاری و با همان فناوری موضوع تولید واکسن کرونا را هم هر دو موسسه دنبال کرده اند.

فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن ایران- کوبا در ایران انجام می‌شود

چند روز قبل «دکتر ویسنته ورث» مدیرکل و پزشک متخصص موسسه فینلای در گفت و گویی با خبرگزاری کوبایی اعلام کرد: برای تایید اثربخشی این دارو در خارج از کشور نیز تحقیقاتی صورت گرفته است. پس از پایان مطالعات بالینی فاز دوم، وارد مرحله سوم آزمایش‌های بالینی خواهیم شد که اثربخشی دارو را در داخل و خارج از کشور مورد بررسی دقیق قرار خواهیم داد. به گفته ورث این دارو دو فرمول دارد که نسخه دوم ان در حیوانات بسیار موثر بوده و در هفته اول نخستین تزریق، ایمنی بالایی را از خود نشان داده است.
 
گمانه‌زنی برای تولید واکسن کرونای مشترک ایرانی- کوبایی

کیانوش جهانپور نیز به نوبه خود گفت: فاز یک کارآزمایی بالینی انسانی واکسن کرونا در کشور کوبا با موفقیت انجام شده است، فاز دوم مطالعه بالینی انسانی آن نیز هم اکنون با نظارت انستیتو پاستور ایران در کشور کوبا در حال انجام است و به شرط موفقیت فاز دو، فاز سه مطالعه انسانی آن همان طور که رئیس انستیتو پاستور ایران اعلام کرده در ماه‌های پایانی امسال در ایران انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: هر اقدام دیگری که قرار باشد برای تولید مشترک واکسن کرونا در ایران انجام شود و هر کارآزمایی بالینی که برای تولید واکسن لازم باشد، زمانی در ایران انجام می‌شود که طرف مقابل شرایط ایران را بپذیرد. تاکنون فقط یک موسسه کوبایی شرایط ایران را پذیرفته است. این موضوعی است که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم بر آن تاکید کرده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: احتمالا اولین واکسن‌های کرونا که به ایران می‌رسد از مسیر خرید مستقیم از یک کشور خارجی است، بعد از آن سهمیه ایران از سبد کوواکس می‌رسد، سپس تولید مشترک انستیتو پاستور ایران با یک شرکت کوبایی است و پس از آن واکسن ایرانی تامین می‌شود.

بر اساس اعلام دولت‌ها تاکنون بیش از ۸۹ میلیون نفر در دنیا به طور قطع به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده و بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند. در ایران نیز از اسفند ۹۸ تاکنون که به طور رسمی ابتلا به این بیماری اعلام شد و بر اساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون یک میلیون و ۲۷۴ هزار و ۵۱۴ نفر به این بیماری مبتلا شده و ۵۶ هزار و ۱۸ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند، بیش از پنج هزار بیمار کرونا نیز با وضعیت وخیم در آی سی یو هستند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۲۱دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۸۴۱۷۹۰۰۵، irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
0
0
الان کوبا میخواد ایران رو حمایت کنه یا اینکه نه میخواد از واکسن های ما حمایت کنه؟ داستان دقیقا چیه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
0
0
امیدوارم جان مردم ایران را بازیچه امتحان واکسن نکنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین