پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۲۲۱۸۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
بازار سرمایه این روزها حال و روز خوشی ندارد و بسیاری از سهم ها افت زیاد قیمت را تجربه کرده‌اند.

شعار سال: بازار سرمایه که از اواخر سال گذشته روند رو به رشدی را آغاز کرده بود با تشویق دولت‌مردان، مردم به شکل پررنگی در این بازار حضور یافتند.

حضور مردم و عرضه‌های صورت گرفته از سوی دولت موجب شد در نیمه نخست سال، بازار با رشد شارپی همراه شود و شاخص به بیش از ۲ میلیون واحد رسید.

نزدیک شدن به پایان تابستان همراه شد با کاهش رونق بازار سرمایه و روند افت شاخص آغاز شد و سهامداران چشم انتظار به تابلو بورس برای بازگشت روند مثبت بازار بدون نتیجه پایان یافت و شاخص تمام کف های قیمتی پیش بینی شده را شکست و در آخرین ریزش خود به رقم یک‌میلیون و ۲۶۰ هزار واحد رسید و بیشتر افرادی که با تشویق دولت‌مردان و با هدف کسب سود وارد این بازار شده بودند دچار ضرر و زیان هنگفتی شدند.

همه چیز را به بورس بسپارید!

افرادی که با توجه به صحبت‌های دولتی‌ها به ویژه «حسن روحانی» رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه با شرایطی که بورس نشان می‌دهد اوضاع بهتر خواهد شد؛ مردم باید همه‌چیز را به بورس بسپارند به این بازار ورود کرده بودند به‌هیچ‌عنوان تصور نمی‌کردند این‌گونه دارایی‌های خود را از دست بدهند.

بدبینی سهامداران به بازار

به گفته رسول جاویدی کارشناس بازار سرمایه؛ سهامداری که ریزش سنگین قیمت سهم را شاهد بوده، بی‌آنکه حمایتی از سوی سهامداران عمده ببیند، نسبت به سرمایه‌گذاری در این بازار بدبین شده است.

جاویدی می‌گوید اولین گام در راستای بهبود وضعیت بازار سرمایه و از بین بردن ترس سهامداران، اصلاح و به‌روزرسانی مقررات بازارگردانی و همچنین سایر مقررات اثرگذار بر بازار سرمایه است.

سهامداران بی‌اعتماد شدند

همچنین مصطفی حقیقی مهمانداری کارشناس بازار سرمایه نیز می‌گوید مسئول بخشی از بی‌اعتمادی به وجود آمده مربوط به سازمان بورس و بخشی دیگر مربوط به دولت است و هرکدام به‌اندازه خود در این بی‌اعتمادی نقش دارند.

کارشناس بازار سرمایه بابیان اینکه اعتماد ازدست‌رفته به‌سختی برمی‌گردد، می‌افزاید مردم سرمایه خود را از دست دادند و بازگشت این اعتماد، نیازمند زمان و اعتمادسازی واقعی از سوی مسئولان است.

وی بابیان اینکه با توجه به تبلیغاتی که برای ورود به بورس صورت گرفت، بسیاری از سهامدارانی که به‌تازگی وارد بازار شده بودند دچار زیان شدند، می‌گوید افرادی که از این بازار تامین مالی کردند اکنون باید پاسخگوی چنین خسارت بزرگی که وارد کرد‌ه‌اند، باشند.

قوانین خلق الساعه بازار را آشفته کرد

محمود گودرزی دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز در این باره، می‌گوید قوانین و مقررات خلق‌الساعه موجب آشفتگی بازار شده اینکه ناگهان وزیر صمت تصمیم به نرخ‌گذاری فولاد بگیرد و با ایجاد رانت، پول از جیب سهامداران خارج شود اقدام جالبی نیست.

به گفته وی؛ اگر اعتماد در بازار سرمایه خدشه‌دار شود وضعیت به هم خواهد ریخت که ریزش بازار شاهدی بر این مدعی است.

ترس مانع بازگشت بازار

عباس آرگون نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی نیز معتقد است؛ آنچه در حال حاضر مانع بازگشت بازار به مدار صعودی شده و صف‌های فروش را شکل داده، ترس ناشی از بی‌اعتمادی است.

تصمیم‌های هیجانی عامل ریزش بورس

همچنین امیرسیدی از فعالان بازار نیز می‌گوید نهاد‌هایی که نقدشوندگی بازار را تضییع می‌کنند، موجب می‌شوند تا بازار در زمان رشد بسیار بالا و در زمان ریزش نیز بسیار پایین بیاید.

به گفته وی؛ وضعیت فعلی بازار ناشی از رشد شدیدی است که در نیمه نخست سال اتفاق افتاد و افرادی که متضرر شدند نیز به خیل افرادی که تصمیمات هیجانی می‌گیرند اضافه شدند و همین عامل تشدید ریزش بازار شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۵۶۳۶۵، www.ana.press.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
0
0
كارشناسان بورسي هم تاوانايي درست حدس اين بازار بهم ريخته رو ديگه ندارن همه سرمايه مون رو باختيم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
0
0
مردم باید در بورس خیلی‌ صبوری کنند و منتظر سود لحظه ای نباشند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
0
0
بررسي عوامل متعدد ريزش بورس رو تا فردا صبح هم با هم بشمريم باز بورس رو نجات نميده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین