پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۲۶۲۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۸
«ریا و دورویی به عنوان دو صفت اخلاقی مذموم طی قرون متمادی چنان در تار و پود جامعه ایرانی می‌نشیند که هنوز که هنوز است اگر بخواهیم به بارزترین وجه مشخصه مذموم جامعه اشاره کنیم، همان تظاهر و ریا و ظاهرسازی است.»
شعار سال:

" واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می‌کنند
  چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند
  مشکلی دارم ز دانشمند مجلس بازپرس
  توبه فرمایان چرا خود توبه کمتر می‌کنند "
«حافظ»

اصلی ترین عنصر مذموم و ناپسند رواج یافته در جامعه ایران پس از حمله مغول را می توان دورویی و ریا قلمداد کرد. دو عنصری که در غزل حافظ و طنز گزنده عبید زاکانی به خوبی مشهود است. در آن سال های پر از آشوب و نفرت که فرهنگ و هنر در خواری و زبونی قرار دارد و هر لاف زنی به اسم هنرمند و ادیب و هر دستار بند و خرقه پوشی به نام شیخ و صوفی بساط پر از ریا و دروغ خود را پهن کرده است، نوک تیز و نیش دار طنز عبید زاکانی بسیاری از حاکمان و قاضیان و شارحان و واعظان و صوفیان و عالمان را نشانه رفته است، دورانی که در آن تزویر و دورویی و خیانت و ریا و دروغ و بسیاری دیگر از اخلاقیات مذموم و ناپسند به متاع عامی تبدیل شده و هر کس در هر جایگاهی مشغول سوء استفاده از موقعیت خویش است.

عبید زاکانی در نقد و ذم طبقه اشراف در رساله "اخلاق الاشراف" با زبان گزنده و تندی به اشراف و بزرگان جامعه می تازد و در رساله های دیگر فساد و خودفروشی و نخوت و تکبر و طمع و ریا را با زبان خاص خود به باد انتقاد می گیرد.

ریا و دورویی به عنوان دو صفت اخلاقی مذموم طی قرون متمادی چنان در تار و پود جامعه ایرانی می نشیند که هنوز که هنوز است اگر بخواهیم به بارزترین وجه مشخصه مذموم جامعه اشاره کنیم، همان تظاهر و ریا و ظاهرسازی است. امروزه به واسطه گسترش رسانه های ارتباطی تظاهر و ریاکاری در گفتار و رفتار برخی از واعظان و صاحبان تریبون و مسئولین فعلی و سابق نمود بیشتری یافته و دوباره این صفت مذموم اخلاقی ریشه دار در جامعه ایرانی را بیش از پیش عیان کرده است.
 
واعظی که مردم را به خوردن یک وعده غذا و حذف برخی مواد غذایی دعوت می کند اما خود راننده شخصی دارد و یک بار هم برای خرید کالا راهی بازار نشده است، چرا که همه چیز از قبل برای او مهیاست. مسئولی که مردم را به پوشیدن لنگ و شلیته دعوت می کند، اما خود در بهترین نقطه شهر سکنا گزدیده و فرزندانش تجار بین المللی هستند یا بسیاری افراد که هیچ اعتقادی به دین و اخلاقیات و شرع و.. ندارند اما در ظاهر به گونه ای جانماز آب می کشند که انگار از قدیسین و حواریون هستند.

وضعیت امروز ایران دیالوگی از شکسپیر در نمایشنامه هملت را به خاطر می آورد. در این نمایشنامه، وقتي لايرتيس (برادر اوفيليا) خواهرش را از عشق هملت هشدار می دهد و به توصیه می کند مبادا در اين رابطه طعمه كامجویی هملت شوی، اوفيليا در پاسخ می گويد:
«من اين اندرزهای نيكو را نگهبان قلب خود خواهم ساخت، ولی برادر عزيزم ، شما خود از آن كشيشان ناپارسا نباشيد كه راه دشوار و پر خس و خار آسمان را به ما نشان می دهد اما خود بسان هرزه ای خودخاه و بی باك در جاده ی پرگل كامگاری گام بر می دارند و پروایی از مواعظ خود ندارند».

در همین رابطه، سهراب شهید ثالث (کارگردان، فیلم‌نامه‌ نویس، مترجم، و تدوین‌گر سینما و یکی از آغازگران موج نوی سینمای ایران) عبارت جالبی دارد .کلیپی از شهید ثالث را در پایین مشاهده می فرمایید :

تعداد بازدید : 20

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از صدای معلم، تاریخ انتشار ۲۶ دی ۱۳۹۹، کد خبر: 20177، www.sedayemoallem.ir / سایر منابع .
اخبار مرتبط
برچسب ها: ریا و دورویی ، صفات اخلاقی ، شهید ثالث ، نقد اخلاقی ، ریا در ایرانی ها ، اخلاق ایرانی ها ، خلقیات ایرانی ها ، تعلیم و تربیت و اخلاق در ایران ، فروپاشی اخلاق در ایران ، فروپاشی فرهنگ در ایران ، فرهنگ ایرانی و مولفه های ان ، سهراب شهید ثالث ، سهراب شهید ثالث کیست ، سهراب شهید ثالث کجاست ، آثار و فیلم های سهراب شهید ثالث ، ریا و دو رویی ایرانیان ، ریا در ایران باستان ، ریشه های ریا و درویی در ایران ، ریا از دوره حافظ تا عبید زاکانی ، ریشه های ناهنجاری های اخلاقی در ایرانیان ، فروپاشی اخلاقی ایرانیان ، فروپاشی فرهنگی ایرانیان ، دو رویی و ریا بعد از حمله مغول ، طنز گزنده عبیدزاکانی در برابر ریا ، حاکمان و قاضیان و شارحان و واعظان و صوفیان و عالمان ، نقد حاکمان و قاضیان و شارحان و واعظان و صوفیان و عالمان ، رساله اخلاق الاشراف ، نقد فساد و خودفروشی و نخوت و تکبر و طمع و ریا ، خوردن یک وعده غذا ، پوشیدن لنگ ، دیالوگی از شکسپیر در نمایشنامه هملت ، تاریخ ریا و ریاکاری در ایران ، نشانگان ریا در قدیم و جدید ، مشانه رایکاران جدید در جمهوری اسلامی ، مسئولان ریاکار کدامند ، شناسایی مسئولان ریاکار از مسئولان واقعی
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
0
0
شهدا واقعا اثرات زیادی بر زندگی ادم دارن همین که بعد از مدت ها یک کلیپ ازشون می بینی مطمئن باش انتخاب شدی تا ببینی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
0
0
در زمینه نقد اخلاقی واقعا شهدای ما و وصیت نامه های این عزیزان فوق العاده میتونن عملکرد داشته باشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
0
0
از یه جایی به بعد هرچی کشیدیم از دست همین ریا و دورویی بوده واقعا ایشالله ریشه این ها قطع بشه در مملکت ما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
0
0
اهریمنی تر و فاسدتر و خبیث تر و موذی تر و شیادتر و غیرقابل اعتمادتر از اغلب ایرانیها وجود ندارد. درحالی ادعای انسانیت و میهمان نوازی میکند که توریستها از مزاحمتها و اهانتها و تجاوزات انها در امان نبودند و ایرانیان را قوم وحشی میدانستند. جوان ایرانی مشعوف از توهین و دست انداختن و کلاهگذاری سر دیگران قهقه مستانه سر میدهد اما جوان غربی از کشف و دست یابی به پیروزیهای علمی فریاد شادی سر میدهد. یک بسیجی جبهه رفته گرگانی که با سهمیه رزمندگی وارد دانشگاه شده بود من را دست انداخته بود و توهین میکرد و هر زمان که بیاد می اورم بر پدر و مادرش لعنت میفرستم که چنین حرامزاده ای را بجان مردم انداخته اند و بدون شک امثال این فرد گرچه کار مفیدی در جنگ نکردند و فقط سیاهی لشکر بودند اما صدای طلبکاری و زیاده خواهی بلندتر از همه دارند.
مدیر پایگاه

سلام 


مشکل را گفتید ، بنظرتان راه حل در چیست؟ چکار باید کنیم تا از این وضعیت سقوط اخلاقی فاصله بگیریم؟ ایا این سقوط اخلاقی، نتیجه یک دوره گذر است یا تحت تاثیر فشارهای اقتصادی- اجتماعی؟ 

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
0
0
اگر دروغ و فریب و کلاهگذاری مصلحتی و خشونت از دیدگاه شیعه جایز است، ایرانیان با داشتن چنین صفات ذاتی استعداد شیعه بودن را در حد وافر دارند و رحم به خودی و غیرخودی نمیکنند. ترویج شیوه زندگی ایرانیان در جهان موجب فروپاشی تمدنهای پیشرفته متکی بر اعتماد و صداقت و مسئولیت پذیری اجتماعی و قانونهای امنیت ساز و پیشرفتهای علمی میشود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین