پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۸۶۲
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶
مدیر گروه چشم پزشکی بیمارستان الزهراء(س) زاهدان از شیوع بیماری "تراخم" در مرز مشترک زابل و افغانستان خبر داد وگفت: آلودگی آب عامل شیوع این بیماری است.
شعارسال: چندی پیش بود که آب شرب روستاییان منطقه سیستان بوی بد و متعفن به خود گرفت تا سلامت شهروندان آلوده ترین شهر جهان همچنان در حاشیه بماند؛ علی ای حال پس از انتشار این خبر مسئولین دانشگاه علوم پزشکی زابل هرگونه آلودگی آب را رد و از سلامت کامل آن خبر دادند!

پس از آن مردم منطقه علت آلودگی آب را وجود اجساد در دریاچه عنوان کرده و خواستار پیگیری این موضوع شدند که این موضوع از سوی ناظری فرماندار ویژه زابل رد و عنوان کرد که اجساد یافت شده در چاه نیمه چهارم بوده و تامین آب شرب شهروندان روستایی از چاه نیمه یک است و هیچ ارتباطی به چاه نیمه چهارم ندارد.

وی علت طعم و بوی بد آب شرب روستایی را رشد جلبک در چاه نیمه یک خوانده بود.

* جنازه های یک "قبرستان" آب شرب زابل را متعفن کردند

پس ازآن حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: آب شرب منطقه سیستان ممکن است بیماری زا نباشد اما قطعا نمی توان از آن به عنوان آب آشامیدنی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد زندگی و سلامت مردم منطقه سیستان برای دولت مردان زیاد اهمیت ندارد، تصریح کرد: مردم این منطقه علاوه بر اینکه در شرایط خشکسالی به‌سر می برند ماه ها است که با مشکل آب آشامیدنی مواجه هستند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: برخی ممکن است بگویند که این آب میکروب و ویروس ندارد اما این به این معنی نیست که این آب حتما سالم است.

* دولت به مشکلات مردم توجه کند

وی گفت: من حتما این موضوع را از طریق مسئولان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل پیگیری می کنم و از آنها می خواهم تا به این موضوع رسیدگی جدی داشته باشند.

شهریاری تصریح کرد: به نظر می رسد دولت یازدهم مردم استان سیستان و بلوچستان و مشکلات آنها را به طور کلی فراموش کرده است زیرا هیچ گونه توجهی به رفع مشکلات مردم این استان ندارد.

علی ای حال صبح امروز مدیر برنامه سلامت چشم و پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت از شیوع بیماری تراخم در مرز مشترک زابل با افغانستان خبر داد و گفت: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی منطقه مذکور، سریعا مداخلات لازم صورت می‌گیرد.

* شیوع "تراخم" در مرز مشترک زابل و افغانستان

در تماسی که خبرنگار بهداشت و سلامت عصرهامون جهت پیگیری بیشتر این موضوع با محمد اریش مدیر گروه چشم پزشکی بیمارستان الزهراء(س) زاهدان داشت، وی با بیان اینکه تراخم نوعی عفونت مزمن چشمی است که موجب التهاب و ترشح چرکی در چشم می‌شود، گفت: این بیماری بر اثر استفاده از آب آلوده ایجاد می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه این بیماری واگیردار است، تصریح کرد: شهروندان باید بهداشت فردی را رعایت کنند تا به این بیماری مبتلا نشوند.

اریش آمار مبتلایان به این بیماری را در سیستان نامشخص خواند و افزود: آلودگی های اخیر منطقه سیستان می تواند عامل شیوع این بیماری در این منطقه باشد.

مدیر گروه چشم پزشکی بیمارستان الزهراء(س) زاهدان با بیان اینکه این بیماری قبلا در منطقه بلوچستان شایع بوده و اکنون از بین رفته است، ادامه داد: 50 سال پیش به دلیل نبود پزشک این بیماری یکی از علل نابینایی بوده است اما اکنون این بیماری سریعا درمان می شود و تنها ممکن است شخص دچار کاهش دید شود.

* مشکلات بینایی سهم مردم آلوده ترین شهر جهان از آب شرب

به گفته فرزاد محمدی مدیر برنامه سلامت چشم و پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت موارد ابتلا به بیماری تراخم خارج از حد کنترل در نوار مرزی مشترک زابل با افغانستان افزایش یافته است که با همراهی دانشگاه علوم پزشکی زابل، قرار است موقعیت منطقه را تحلیل کنیم.

وی ضمن بیان اینکه بررسی وضعیت منطقه و مداخله سریع، در اولویت وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی منطقه مذکور قرار گرفته‌ است، افزود: مذاکره با انجمن‌های غیردولتی فعال بین‌المللی نیز برای تامین رایگان داروهای این بیماری در دستور کار ما قرار گرفته‌است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری لادیز، تاریخ انتشار: شنبه 24 مهر 1395 ، کدخبر: 6757، www.ladiez.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین