پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۲۹۰۲۵
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
در این گزارش به بررسی جرئیات تغییرات نقدینگی و پایه پولی می‌پردازیم.
شعار سال : براساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی از روند تغییرات شاخص‌های کلان اقتصادی، سیگنال‌هایی از تشدید رشد پایه پولی، رشد نقدینگی، رشد تورم و خطر پولی شدن بودجه برای اقتصاد کشور به گوش می‌رسد.

طبق آمار، میزان نقدینگی در دی ماه ۹۹ به رغم برخورداری از کاهش سرعت رشد ماهانه، به ۳ هزار و ۲۱۶ هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به نقدینگی دی ماه ۹۸، ۵,۱ برابر شده است.

همچنین با بررسی نقدینگی اسفند ۹۸ که میزان این شاخص اقتصادی ۲۴۷۲ هزار میلیارد بوده است در می‌یابیم که نقدینگی در دی ماه ۹۹ نسبت به اسفند ۹۸، ۳۰ درصد رشد داشته است.

طبق آمار و گزارش‌های بانک مرکزی از میزان رشد پایه پولی در ۱۰ ماهه امسال، این شاخص اقتصادی نیز به موازات نقدینگی رشد قابل توجهی داشته است که خطر پولی شدن بودجه را برای سال آینده گوشزد می‌کند.

پایه پولی در دی ماه ۹۹ به ۴۱۹ هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به اسفند ۹۸ که میزان پایه پولی ۳۵۳ هزار میلیارد تومان بود ۱۹ درصد رشد داشته است.

جزئیاتی از تغییرات نقدینگی در ۱۰ ماهه ۹۹

طبق آمار میزان نقدینگی امسال در فروردین ۹,۴۱ هزار میلیارد تومان، در اردیبهشت ۸.۸۰ هزار میلیارد تومان، در خرداد ۳.۶۲ هزار میلیارد تومان، در تیر ۶.۸۲ هزار میلیارد تومان، در مرداد ۱.۸۰ هزار میلیارد تومان، در شهریور ماه ۷۶ هزار میلیارد تومان، در مهر ۲.۶۳ هزار میلیارد تومان، در آبان ۹.۷۲ هزار میلیارد تومان، در آذر ماه ۹۸ هزار میلیارد تومان و در دی‌ ماه ۳.۸۶ هزار میلیارد تومان بوده است.

براساس آمارهای رسمی نقدینگی از ابتدای سال تا دی ماه ۹۹ به طور ماهیانه ۷۴ هزار میلیارد تومان رشد داشته است.

رشد ۶۶ هزار میلیارد تومانی پایه پولی

به استناد آمار بانک مرکزی، میانگین رشد ماهیانه پایه پولی طی ۱۰ ماهه امسال ۶,۶ هزار میلیارد تومان بوده است.

همچنین روند رشد ماهیانه شاخص اقتصادی پایه پولی در ماه‌های گذشته منجر به رشد ۹,۲ درصدی سرعت رشد پایه پولی در دی ماه ۹۹ شده است.

به طورکلی پایه پولی با رشد ۸,۱۸ درصدی از ابتدای سال تا دی ماه ۹۹، ۶۶ هزار میلیارد تومان رشد داشته است.

نبض تند رشد پایه پولی در حالی موازات با رشد نقدینگی در ۱۰ ماهه امسال به ثبت رسیده است که عالی ترین رتبه بانک مرکزی گفته است اگر مقاومت بانک مرکزی در برابر بسیاری از درخواست‌ها وجود نداشت وضعیت پایه پولی و نقدینگی امروز طور دیگری بود.

بانک مرکزی علاوه بر مهار تورم و تلاش برای خروج از رکود در شرایط مواجه شده با آثار کرونا به تسهیل تأمین مالی کسری بودجه و تامین نیاز مالی طبقات کم‌درآمد جامعه پرداخته است.

بانک مرکزی در ابتدای سال با کاهش یک درصد نرخ سپرده قانونی توان بانک‌ها را در زمینه اعطای وام ودیعه مسکن، اعطای وام ارزان قیمت به خانوارهای یارانه‌ بگیر و کسب‌و‌کارهای آسیب‌دیده افزایش داد و از اول مهر ۹۹ نرخ سپرده قانونی را با هدف کنترل بیشتر رشد نقدینگی و کاهش ضریب فزاینده به شرایط اولیه برگرداند.

خطر تشدید تورم در کمین اقتصاد

عدم تحقق درآمدهای نفتی در سال ۹۸ باعث شد تا دولت برای جبران آن به برداشت از ذخایر ارزی روی بیاورد.

برداشت ذخایر ارزی منجر به رشد پایه پولی در ماه‌های پایانی سال ۹۸ شد، رشد پایه پولی به سال ۹۹ سرایت کرده و با سرعت بخشی به قیمت‌ها منجر به تشدید تورم به ویژه در نیمه دوم امسال شد.

گرچه دولت با فروش اوراق بدهی از پولی شدن کسری بودجه جلوگیری کرد اما اضافه شدن هزینه ناشی از یارانه معیشتی به هزینه‌های بودجه امسال، احتمال تکرار رشد پایه پولی به دلیل عدم تحقق درآمدهای سال ۹۹ و سرایت آن به سال ۱۴۰۰ را ناممکن نکرده است، فرآیندی که در نهایت منجر به پولی شدن کسری بودجه خواهد شد.


شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار 3 اسفند 99 ، کد خبر : ana.press ، 565697
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین