پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۲۹۲۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
بورس اوراق بهادار تهران امروز در ادامه روز‌های گذشته در یک روند کاهشی قرار داشت. یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است مهم‌ترین مشکلی که در بازار سهام ما وجود دارد بی‌اعتمادی است که خود حاصل وضعیت کمای اقتصادی است.
شعار سال: بورس اوراق بهادار تهران امروز نیز با کاهش ۱۰ هزار و ۵۱ واحد به رقم یک میلیون و ۲۲۲ هزار و ۶۶۴ واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هم وزن با کاهش ۱۱۴۷ واحد به رقم ۴۳۷ هزار و ۱۷۶ واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از ۴ میلیون و ۸۶۲ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز بیش از ۲ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۶۳ هزار نوبت معامله و به ارزش ۲۵۱۸ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

علی حیدری، کارشناسان اقتصادی در رابطه با عوامل تاثیرگذار بر بازار سهام گفت: اولین عامل موثر بازار سهام، تاثیر صحیح سیاست‌های پولی بانک مرکزی است. این سیاست‌ها با تمامی نقصان‌های اقتصادی و ضعف مدیریت‌های جاری، موفق بوده و تورم را در بیشتر مواقع مدیریت کرده و باعث شده که هیجانات رفتاری، خرید فروش‌های عامی و ورود لحظه‌ای به بازار سهام مدیریت شود. اما متاسفانه این سیاست‌ها، عمده سرمایه‌گذاران را در بازار سهام به خرید و فروش ترغیب کرده است. باید توجه داشت عاملی که قیمت سهام را افزایش می‌دهد تورم است. بانک مرکزی تا حدی این تورم افسارگسیخته را مدیریت کرده است. همین باعث شده که قیمت سهم‌ها آنطور که هر سال به صورت سنتی افزایش داشت، امسال نداشته باشد.

وی افزود: مورد بعدی هم ابهامات سیاسی مبنی بر چگونگی آغاز مذاکرات بین جمهوری اسلامی و آمریکا است. گرچه معتقدم که در نهایت این مذاکرات از طرف آمریکا از سر گرفته میشود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به آینده یک ماهه بورس اظهار کرد: سهم‌های صادرات محور میتواند سود مناسبی برای سهام‌داران داشته باشد. با این حال هیجانات نسبی در بازه‌های زمانی ایجاد خواهد شد و عمده سهامداران در گردش پولی نامنظم، ضررهای سنگینی خواهند دید.

حیدری گفت: مهم ترین مشکلی که در بازار سهام ما وجود دارد بی‌اعتمادی است که خود حاصل وضعیت کمای اقتصادی است. وضعیت اقتصادی فعلی را نه تورم و رکود، بلکه کما باید نامید. این اقتصاد به معجزه‌ای به نام علم نیاز دارد نه پروسه‌های سیاسی.

وی گفت: مشکل دوم این است که عمده این بازار به دست حقیقی‌ها تصمیم گیری میشود. تصمیم گیرنده اصلی در بازار سهام مثل دیگر کشورها باید بانک‌ها و نهادهای مالی باشد، چرا که بانک‌ها و نهادهای مالی علمی‌تر با بازار سهام برخورد میکنند.

حیدری در رابطه با راه برون رفت از وضعیت کنونی گفت: برای جلوگیری از بی‌نظمی‌ها و هجوم سرمایه از یک بازار به بازار دیگر، راه حل اول این است که نمایندگان استقلال بانک مرکزی را به رسمیت بشناسند. استقلال بانک مرکزی یعنی مدیریت صحیح سیاست‌های پولی و مدیریت سیاست‌های پولی نیز یعنی مدیریت تورم. این دولت و دولت‌های بعدی باید سیاست‌های مالی و تجاری خود را همسو با سیاست‌های پولی بانک مرکزی تدوین و اجرا کنند.

وی افزود: حاکمیت در این شرایط لازم است به کمک نهادهای زیرمجموعه خودش بیاید. تعریف دقیق از اقتصاد کلان به صورت شفاف بدهد و به عنوان راه حل آخر و مهم رسانه‌های آزاد و پیگیر در این فضا مهمترین نقش را خواهند داشت.به گفته وی با داشتن رسانه آزاد و پیگیر بازار سهام شفافی خواهیم داشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرآنلاین، تاریخ انتشار ۳ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: 1488774، www.khabaronline.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
0
0
بي اعتمادي در ايران زماني شكل گرفت كه مسئولين وعده هاي بي جهت و عمل ناشدني دادن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین