پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۳۰۶۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۱
شعبانی گفت: پیشنهاد ما این است برای تولیدکنندگانی که صادرات محور نیستند و صد درصد تولید خود و یا بخشی را در داخل عرضه می‌کنند اختلاف قیمت دستوری در بورس کالا و بازار آزاد کمتر شود و حداقل قیمت‌گذاری بر مبنای دلار سنایی قرار گیرد. وقتی تولید و عرضه در داخل است مبنای قیمت‌گذاری برای فروش هم داخلی و بازار آزاد خودمان باشد.
شعار سال: وضعیت معاملات کاتد و کنسانتره مس در حالی در بورس کالا ادامه دارد که مسئولان در تصمیم‌گیری‌های خود تفاوت‌های بازار آزاد و بورس کالا را لحاظ نمی‌کنند. انجمن مس معتقد است که اختلاف قیمت دلار در بورس کالا و بازار آزاد باعث ایجاد شکاف بین این دو بخش و رانت برای برخی دلالان شده بعلاوه اینکه این شکاف قیمتی انگیزه تولیدکنندگان را تضعیف کرده است، چراکه با توجه به تولید و عرضه داخلی، مبنا قرار دادن ارز نیمایی برای این تولیدکنندگان در فروش منطقی به نظر نمی‌رسد. در این خصوص گفتگویی با نایب‌رئیس انجمن مس داشتیم.

نایب‌رئیس انجمن مس در این راستا عنوان کرد: از ابتدای سال ۹۷ بنا شد قیمت‌گذاری مس در بورس انجام شود، در ۵ ماهه اول سال قیمت ارز را بر مبنای ۴۲۰۰ تومان در نظر گرفتند درصورتی‌که در همان مدت‌زمان دلار با سرعت بالا می‌رفت به‌طوری‌که ارزش آن در این بازه حدوداً ٢برابر شد و نتیجه آن افزایش شکاف قیمتی بین بورس کالا و بازار آزاد بود.
 
این قیمت‌گذاری باعث شد که بخشی از کاتد تولیدی از بورس کالا خریداری شده و با اختلاف قیمت زیادی به نرخ آزاد به دست مصرف کننده برسد. در نهایت این موضوع منجر به کاهش تولید و در برخی موارد تعطیلی برخی تولیدکنندگان حوزه کاتد و کنسانتره شده و متأسفانه حمایتی از جانب دولت هم برای تداوم تولید نداشتند. تولیدکنندگان در بازار آزاد مواد اولیه و ماشین‌آلات خود را تأمین می‌کردند و ارز به‌صورت لحظه‌ای تغییر می‌کرد که سبب شد هزینه‌های تولید بالایی را متقبل شدند در مقابل برای فروش با نرخ بسیار پایینی نسبت به ارز آزاد فروش دستوری داشتند. نتیجه این رفتار با تولیدکننده، ضرر و زیان بالا به بخش خصوصی بود. بعد از اعتراضات مبنای قیمت ریالی دلار در بورس کالا، قیمت نیمایی لحاظ شد که تا تعدیل و نزدیک شدن به ارز آزاد زمان زیادی را پشت سر گذاشت و نهایتاً در سال ۹۸ تا حدودی این شکاف کاهش یافت.

وی افزود: متأسفانه به بخش خصوصی برای تأمین مواد اولیه، ماشین‌آلات و تعمیرات و کار‌های این‌چنینی ارز نیمایی تعلق نمی‌گرفت، اما روند دستوری فروش بر این بخش همچنان ادامه داشت. این موضوع موجب شد تولیدکننده محصول خود را با تفاوت و کمتر از قیمت واقعی با توجه به ارزش ارز در بازار آزاد عرضه کند که مشخصاً فشار زیادی را به بنگاه‌های خصوصی کوچک‌مقیاس، وارد کرده و انگیزه ایجاد بنگاه‌های دیگر یا احیاء معادن را ضعیف کرده است. هرچند در حال حاضر قیمت مس بالا رفته و تا حدودی جبران ضرر‌های کنترل قیمت بازار شده است، اما قبل از این موضوع تولیدکنندگان ضرر مالی زیادی را متحمل شده‌اند.

شعبانی به عنوان پیشنهاد اظهار داشت: پیشنهاد ما این است برای تولیدکنندگانی که صادرات محور نیستند و صد درصد تولید خود و یا بخشی را در داخل عرضه می‌کنند اختلاف قیمت دستوری در بورس کالا و بازار آزاد کمتر شود و عرضه در بازار بر مبنای واقعیت هزینه‌های تولیدکننده باشد و حداقل قیمت‌گذاری بر مبنای دلار سنایی قرار گیرد. وقتی تولید و عرضه در داخل است مبنای قیمت‌گذاری برای فروش هم داخلی و بازار آزاد خودمان باشد.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ماین نیوز، تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۵۳۶۶، www.minews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
0
0
بازار مس هم در ايران مشكلات زيادي داشته واقعا بايد هواي شرايط مون رو داشته باشيم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین