پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۰۷۱۰
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۳
استاندار اصفهان از آغاز عملیات اجرایی طرح بزرگ انتقال آب به این استان با دستور رئیس جمهور در روز‌های پایانی اسفندماه سال جاری خبر داد.
شعار سال: عباس رضایی در بازدید از شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران در اصفهان افزود: با اجرای این طرح۲۰۰ میلیون مترمکعب آب به استان اصفهان تخصیص پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: این مقدار آب مُختص صنایع استان است و هیچ ارتباطی به آب آشامیدنی، کشاورزی و حق‌آبه‌های استان ندارد.

استاندار اصفهان اظهار داشت: واحدهای بزرگ صنعتی استان از جمله ذوب‌آهن، فولاد مبارکه، پالایشگاه و همچنین اتاق بازرگانی، استانداری و شهرداری اصفهان در اجرای این طرح مشارکت دارند.

وی خاطرنشان کرد: ۱۱ مسیر مختلف برای انتقال آب در چارچوب این طرح توسط شرکت مشاور بررسی و در نهایت کوتاهترین و ارزانترین مسیری که نیاز به پمپاژ کمتری دارد و از مشکلات زیست محیطی و اجتماعی پایین‌تری برخوردار است، انتخاب شده است.

رضایی خاطرنشان کرد: اقدامات لازم برای آغاز اجرای این طرح که از پیوست‌های زیست محیطی، اجتماعی و امنیتی برخوردار است، انجام شده است.

وی با تاکید براینکه اجرای این طرح مانع از پیگیری حق‌آبه کشاورزان و تخصیص آب از بهشت‌آباد نخواهد شد و مردم نباید به جوسازی‌ها در فضای مجازی توجهی داشته باشند، اظهار داشت: انتقال آب از خلیج فارس بعنوان قدمی بسیار مثبت و آرزوی دیرینه مردم اصفهان است که در آینده نزدیک محقق خواهد شد.

استاندار اصفهان گفت: همه کارهای لازم برای اجرای این طرح در زمینه تخصیص منابع بصورت قانونی و علمی و بر اساس پیوست‌های مختلف انجام شده است.

وی با بیان‌اینکه استان کم‌آب و بی‌آب اصفهان با مشکلات بسیاری در زمینه مصرف آب مواجه است، افزود: پیگیری لازم برای طرح انتقال آب از خلیج فارس در ۲۸ ماه گذشته انجام شده و با اجرای این طرح مشکل کمبود آب صنایع استان برطرف می‌شود.

رضایی با بیان اینکه آب تخصیص یافته به استان همیشگی خواهد بود تصریح کرد: صنایع باید پس از تامین و اشباع داخلی، توجه ویژه‌ای به صادرات محصولات تولیدی خود داشته باشند.

وی با اشاره به اهمیت پرهیز از خام فروشی و توجه به صادرات اضافه کرد: کشور ما امروز برای حفظ استقلال و توسعه اشتغال نیازمند پرهیز از خام فروشی است.

به گفته وی، راه نجات امروز کشور از وابستگی به نفت، توجه به فراوری محصولات صنایع و جلوگیری از خام فروشی است و در این راستا صنایع باید با بازاریابی و رقابت سالم برای توسعه و پیشرفت بکوشند.

استاندار اصفهان برای رفع مشکلات اعتباری اینگونه واحدهای تولیدی و صنعتی استان اعلام آمادگی کرد.

طرح ملی انتقال آب از خلیج ‌فارس به فلات مرکزی و شرق کشور، دستاوردی بزرگ در آستانه ۴۲ سالگی انقلاب است که به همت متخصصان داخلی و بخش توانمند خصوصی به سرانجام رسیده است و فلات مرکزی و شرق کشور را متحول می‌کند.

با تکمیل سه خط پروژه مهم و ملی انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، در مجموع ۵۵۰ میلیون مترمکعب آب شیرین از خلیج ‌فارس به فلات مرکزی ایران انتقال می‌یابد.

عملیات اجرایی جدی برای انتقال این آب در دولت یازدهم آغاز شد که رییس‌ جمهوری ۴۰۰ میلیون دلار تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای این طرح اخذ کرد. به‌جز این تسهیلات که اقساط آن نیز پرداخت می‌شود، بقیه هزینه‌ها توسط شرکت‌های بزرگ معدنی کشور و بخش خصوصی تامین شده است.

پروژه انتقال آب از استان هرمزگان آغاز می‌شود و در مسیر کرمان و خراسان جنوبی به خراسان رضوی انتقال خواهد یافت و می‌تواند به توسعه صنایع گلخانه‌ای و واحدهای صنعتی و معدنی بزرگ این استان‌ها کمک کند.

از نظر قیمت نیز در مقایسه با کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس از جمله عمان و امارات، قیمت این آب ۲۰ درصد ارزانتر است.

قطعه نخست خط اول چندماه پیش توسط رییس‌ جمهوری بطورکامل افتتاح شد و خط دوم نیز بزودی آغاز می‌شود که در این خط، آب از هرمزگان به کرمان و خراسان جنوبی و سرانجام خراسان رضوی(مشهد) می‌رود و آب به معادن سنگان می‌رسد.

دستیابی به منابع آبی پایدار و ایجاد تحول اقتصادی در منطقه فلات مرکزی و استان‌های مسیر خط انتقال(هرمزگان، کرمان، یزد، اصفهان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی)، رشد صنایع معدنی به عنوان جایگزین مناسب نفت و اشتغال‌زایی، ظرفیت‌سازی و بهره‌گیری از قابلیت‌های بومی و تثبیت جمعیت ساکن مناطق فلات مرکزی و شرق کشور، از جمله دستاوردهای مهم این طرح است.

همچنین رفع نیاز آبی صنایع و معادن، حفظ و توسعه صنایع معدنی فلات مرکزی و استان‌های مسیر خطوط انتقال بویژه صنایع بزرگ مس، ایجاد فرصت برای تامین کمبود آب آشامیدنی و توسعه کشاورزی‌های پُربازده نظیر پسته، زعفران و کشت‌های گلخانه‌ای و حفظ ذخایر آب‌های زیرزمینی و ممانعت از حفر چاه‌های غیرمجاز به منظور احیای محیط زیست، دیگر دستاوردهای مهم این طرح را تشکیل می‌دهند.

طرح انتقال آب از بهشت‌آباد به فلات مرکزی ایران شامل سه بخش، احداث سد ۱.۵ میلیارد مترمکعبی به ارتفاع ۱۷۸ متر، سامانه انتقال آب تا منطقه 'شلمزار' (در ۳۵ کیلومتری جنوب شهرکرد واقع در استان چهارمحال و بختیاری) و بخش احداث خطوط انتقال از سامانه انتقال آب از شلمزار به اصفهان، یزد و کرمان است.

هدف این طرح، تأمین آب آشامیدنی بر اساس پیش بینی جمعیتی برای استان‌های اصفهان، کرمان و یزد است، حجم آب انتقالی طرح مذکور در صورت تکمیل در مجموع ۵۸۰ میلیون مترمکعب خواهد بود که ۲۵۰ میلیون مترمکعب آن برای اصفهان، ۱۸۰ میلیون مترمکعب برای کرمان و ۱۵۰ میلیون مترمکعب برای یزد اختصاص خواهد یافت که این ارقام به‌صورت مُصوبه قانونی ابلاغ شده است.

سهم این استان در صنعت کشور ۱۱ درصد، سرمایه‌گذاری ۱۰ درصد، اشتغال صنعتی ۸ درصد، رُتبه آن در طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی و تعداد معادن، نخست و از نظر ذخایر معدنی، دوم است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار ۱۱ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: 1045741، www.ilna.news.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین