پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۳۰۸۹۲
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۳
عراق باید در کل مبلغ ۵۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار غرامت به کویت بپردازد.
شعار سال: عراق در مرحله جدیدی از پرداخت غرامت به کویت، 270 میلیون دلار دیگر به عنوان غرامت به این کشور پرداخت کرد.

کمیته غرامت سازمان ملل متحد دیروز سه شنبه اعلام کرد که دولت عراق در جدیدترین اقدام، مبلغ 270 میلیون دلار را به عنوان غرامت به کویت پرداخت کرد.

این مبلغ به عنوان غرامت به شرکت ملی نفت کویت پرداخت شد. شرکت ملی نفت کویت این پول را به عنوان غرامت ضرر و آسیب های این شرکت در زمینه تولید و دیگر موضوعات هنگام اشغال این کشور توسط عراق دریافت می کند.

شورای امنیت سازمان ملل در سال 1991 با صدور قطعنامه های متعدد، عراق را به پرداخت غرامت به کویت محکوم کرد. در همان سال، کمیته ای در سازمان ملل برای پیگیری دریافت غرامت از عراق و پرداخت به کویت و سایر طرف های آسیب دیده از جنگ ایجاد شد.

براساس اعلام کمیته غرامت، عراق باید مبلغ 52 میلیارد و 400 میلیون دلار به عنوان غرامت به افراد، شرکت ها، سازمان های دولتی کویت و دیگر طرف های آسیب دیده از جنگ، پرداخت کند.

با این پرداخت اخیر دولت عراق (به مبلغ 270 میلیون دلار)، بغداد تاکنون 48 میلیارد و 700 میلیون دلار غرامت پرداخت کرده و 3 میلیارد و 700 میلیون دلار باقی مانده است.

ارتش عراق به رهبری صدام در سال 1990 ( 1369) با حمله به کویت و اشغال نظامی این کشور، کویت را به خاک خود ملحق کرد. مقامات وقت عراق معتقد بودند کویت بخشی از خاک عراق است.

مبلغ غرامت از طریق کسر درصدی معین از درآمد فروش نفت و فرآورده های نفتی عراق فراهم می شود.

دولت عراق بین سال های 2014 و 2018 به دلیل بحران ناامنی در عراق و سیطره داعش بر بخش های زیادی از خاک عراق، غرامتی به کویت پرداخت نکرد.

مقامات عراقی بعد از سقوط صدام بارها تلاش کردند از مقامات کویتی تخفیف بگیرند اما کویتی ها نپذیرفتند تنها با توقف دریافت غرامت در سال های جنگ با داعش موافقت کردند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی عصرایران، تاریخ انتشار: 12 اسفند 1399، کد خبر: 4959563،  www.asriran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین