پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۱۲۹۷
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
پازل اثربخشی فناوری‌ها و نوآوری‌ها، زمانی تکمیل می‌شود که جوامع محلی به‌مثابه استفاده‌کنندگان واقعی کالا‌ها یا خدمات ارائه‌شده، پذیرشی پایدار و بهینه از آنها، به‌منظور ارتقا و بهبود کیفیت زندگی یا شغلی خود داشته باشند.
شعار سال: در واقع تصمیم روان‌شناختی به بهره‌گیری از نوآوری تزریق‌شده به زیست‌بوم جوامع محلی، متأثر از شاخص‌های متنوعی است. سه پارامتر نگرش‌ها، هنجار‌های ذهنی و خودکارآمدی در ابتدای امر جایگاه ویژه‌ای دارد.
 
خودباوری زمانی شکل می‌گیرد که اعتمادبه‌نفس و توانمندی افراد در استفاده از نوآوری‌ها ارتقا یابد و این امر مستلزم تکرار و تمرین مهارت‌هاست. در گذر زمان با افزایش دانش و مهارت و شناخت عینی از مزایا و کارکرد‌های نوآوری پرتاب‌شده به زیست‌بوم جوامع محلی، می‌توان انتظار شکل‌گیری نگرشی مثبت نسبت به تصمیم افراد برای استفاده از آن را داشت.
 
در این میان، هنجار‌ها و برداشت‌های جامعه و قضاوت‌های اجتماع‌محور نیز تأثیر ویژه‌ای بر تصمیم افراد به‌منظور بهره‌گیری از فناوری‌های نوآور خواهد گذاشت.
 
هنگامی متغیر‌های فوق‌الذکر در درون تک‌تک مخاطبان نهادینه می‌شود که هم‌گرایی و برایند سه مؤلفه مهم مطرح‌شده با کنشگری و مداخله فکورانه مأموران تغییرات اجتماعی به عنوان بازیگران گمنام و کارآمد این اکوسیستم تسهیل شود؛ هرچند وجود و ظهور چنین تسهیلگرانی، آموزش‌ها، حمایت‌ها و ممارست‌های خاص متولیان امور را در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، خدمات و گردشگری می‌طلبد.

برای مثال، فناوری نوآورانه کشت بدون شخم (No Tillage) در راستای کشاورزی حفاظتی دیم‌کاری با وجود تلاش‌ها و مزیت‌های فراوان آن در استفاده از بقایای گیاهی به عنوان ذخایر مواد آلی برای احیا، حفظ رطوبت ذخیره‌شده در خاک، افزایش حاصلخیزی خاک، پایداری در تولید و افزایش عملکرد، کماکان مورد پذیرش عموم قرار نگرفته است.

به‌طورکلی می‌توان گفت در گام نخست تصمیم و قصد ذی‌نفعان نهایی به پذیرش مستمر و اثربخش نوآوری‌ها و فناوری‌ها نیازمند وزن‌دهی، کنشگری و بررسی متوازن کل حلقه‌های زنجیره ارزش نوآوری‌ها با تأکید بر تلفیق جامع رویکرد‌های شناخت کنش‌های فردی و اجتماعی ذی‌نفعان نهایی است.

ازاین‌رو نگاه فیزیکال و تکنیکال به تولید و ارائه نوآوری‌ها در زیست‌بوم مربوطه، بدون توجه به پیچیدگی‌های فرایند نشر و چالش‌های پذیرش آن‌ها از ابعاد مختلف، کارکرد نامتعارف اکوسیستم را به همراه خواهد داشت؛ بنابراین ترمیم و بازآرایی ساختار زیست‌بوم نوآوری‌ها با تأکید بر مطالعات روان‌شناختی و اجتماع‌محور در حوزه علوم ارتباطات، نشر و پذیرش به‌منظور تسهیلگری عملیاتی فرایند مذکور پیشنهاد می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۹۹، کد خبر: ۲۷۸۹۷۳، sharghdaily.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین