پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۱۴۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
ابراهیم پورفرج رییس هیات‌مدیره جامعه تورگردانان ایران گفته است: قرار است با سفرنامه‌های جذاب و قیمت‌های مناسب، شرکت‌های گردشگری و توریست‌های خارجی را دوباره به ایران برگردانیم.
شعار سال: ابراهیم پورفرج رییس هیات‌مدیره جامعه تورگردانان ایران گفته است: قرار است با سفرنامه‌های جذاب و قیمت‌های مناسب، شرکت‌های گردشگری و توریست‌های خارجی را دوباره به ایران برگردانیم.
گردشگری ایران سال گذشته به رکود کامل رسید و بسیاری از فعالان این حوزه یا به مشاغل دیگری کوچ کردند یا ورشکسته شدند. اما این صنعت پس از شیوع کرونا تعطیل نشده است. فعالان گردشگری می‌گویند زمانی که کرونا به ایران رسید، ۹۶ درصد از تور‌های ورودی لغو شده بودند.
در حقیقت از مرداد ۹۸ و ماجرای پهپاد آمریکایی بسیاری از تور‌ها لغو شدند. بعد از سقوط هواپیمای اوکراینی مابقی تور‌ها نیز کنسل شده بودند. حقیقت این است که گردشگری ایران پیش از شیوع کرونا تعطیل شده بود. حال باید از بسیاری جهات ثابت کرد ایران مقصد امنی برای گردشگران است. کشوری که زمانی به خاطر گردشگری سلامت و درمان مقصد بسیاری از گردشگران بود اکنون به دلیل شیوع کرونا، نبود واکسن و شیوع ویروس جهش‌یافته انگلیسی کرونا در کشور از نظر سلامت مقصد امنی نیست، اما این امر تنها دلیل رکود در گردشگری نیست.
طبق آخرین اعلام سازمان جهانی گردشگری (WTO) بحران بی‌سابقه کرونا در سال ۲۰۲۰ سفر گردشگران را در سطح جهان با بیش از ۷۰ درصد افت مواجه کرد و عقبگردی ۳۰ ساله را رقم زد و بدترین سال در تاریخ گردشگری بین‌الملل را ثبت کرد. آمار‌های این سازمان جهانی نشان می‌دهد متوسط رشد گردشگری ایران در هشت ماه سال ۲۰۲۰ به منفی ۷۲ درصد رسیده است.
در ۹ ماه سال ۱۳۹۹ میزان سفر‌های بین‌المللی به ایران تا ۹۴ درصد کاهش داشته  است
معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز آمار داده که در ۹ ماه سال ۱۳۹۹ میزان سفر‌های بین‌المللی به ایران تا ۹۴ درصد کاهش داشته و در این مدت فقط ۴۵۰ هزار نفر با ویزای سلامت و تجاری به ایران سفر کرده‌اند.
با وجود سیاست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که بیشتر مبتنی بر جذب گردشگر از همسایگان و کشور‌های آسیایی از جمله چین و روسیه بوده است، اما شرکت‌های خصوصی گردشگری در ایران همچنان به ادامه و گسترش همکاری در بازار‌های سنتی به ویژه اروپا تمایل بیشتری نشان می‌دهند. بر اساس آمار‌هایی که در نشست تجاری اروپا و ایران ارائه شد، در سال ۲۰۱۸ از بین هفت میلیون گردشگر خارجی که به ایران سفر کردند حدود ۴۰ درصد با ملیت و یا از کشور‌های اروپا بوده‌اند. ۳۷ درصد گردشگرانی که آن سال به ایران آمدند ملیت خاورمیانه‌ای داشتند و ۱۹ درصد دیگر از آسیا- پاسیفیک (APAC) و ۴ درصد هم از ملیت‌ها و سایر نقاط بوده‌اند.
ایران همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا صدور ویزای توریستی را متوقف کرد. اگرچه ویزای درمان و تجاری بدون توقف در حال صدور است و تردد از برخی مرز‌های زمینی انجام می‌شود، اما ستاد ملی مقابله با کرونا هنوز با صدور ویزای توریستی و ورود گردشگر به ایران موافقت نکرده است.
گردشگران خارجی را برمی‌گردانیم
ابراهیم پورفرج رییس هیات‌مدیره جامعه تورگردانان ایران در پنل گردشگری که در جریان نشست تجاری اروپا و ایران برگزار شد، گفت: ایران قصد دارد در قالب دو سناریوی «سفرنامه‌های جذاب با نرخ مناسب» و برگزاری «گردهمایی بین‌المللی توراپراتورها»، گردشگری ایران را دوباره زنده کند.
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به تازگی اعلام کرده صنعت گردشگری از شیوع ویروس کرونا متحمل ۲۲ هزار میلیارد تومان خسارت شده است. پورفرج پیش‌بینی کرد رفت و آمد گردشگران خارجی به ایران از سال ۲۰۲۲ عادی شود. او در پنل گردشگری نشست تجاری اروپا و ایران، با اشاره به زیانی که ویروس همه‌گیر کرونا به گردشگری جهان و ایران وارد کرده است، گفت: تلاش‌مان بر این است که گردشگرانی را که قصد سفر به ایران داشتند و شرکت‌هایی که سال‌هاست با ایران کار کرده‌اند را با سفرنامه‌های بسیار جذاب و قیمت‌های خیلی مناسب دوباره به ایران جذب کنیم. مطمئنم سفرنامه‌ها و نرخ‌هایی که در نظر گرفته شده شرکت‌های خارجی و مسافران آن‌ها را خوشحال خواهد کرد.
رییس هیات‌مدیره جامعه تورگردانان درباره گردهمایی توراپراتور‌های بین‌المللی در ایران بیان کرد: در حال برنامه‌ریزی برای این رویداد هستیم که چند سال پیش با حضور ۱۳۵ توراپراتور از ۴۲ ملیت در ایران تجربه شده است و برای اجرای آن از دولت هم کمک می‌گیریم. ما از توراپراتور‌های خارجی دعوت می‌کنیم ایران را در پساکرونا ببینند و دوباره کشور ما را در مسیر سفر قرار دهند. او با اشاره به امکانات درمانی ایران گفت: در ایران خدمات درمانی با نرخی ارائه می‌شود که شاید با دو برابر این قیمت در کشور‌های دیگر چنین خدماتی عرضه نشود.محمود بنکدارنیا عضو جامعه تورگردانان ایران سخنران دیگر این پنل بود که به معرفی ظرفیت‌های گردشگری و تنوع امکانات در ایران اشاره کرد و نوسانات نرخ ارز که سفر را برای اتباع خارجی بسیار ارزان کرده، از جمله مزیت‌های حال حاضر گردشگری ایران بر‌شمرد.
چند سال زمان می‌برد تا گردشگران ورودی به ایران بازگردند
کارشناسان بر این باور هستند که گردشگری به این زودی‌ها به حالت قبل از شیوع کرونا باز نمی‌گردد.
مهسا مطهر مدرس و کارشناس گردشگری به «جهان‌صنعت» گفت: موضوع گردشگری بسیار پیچیده است. عوامل بسیاری روی گردشگری تاثیرگذار هستند. ستاد مقابله کرونا، سیاست‌ها، برجام و عملکرد دولت روی این صنعت بسیار موثر است.
او افزود: نمی‌دانم با چه راهکاری قصد دارند گردشگران خارجی را به کشور بازگردانند، اما این کار مشکل است.
بر اساس گزارش اکونومیست گردشگری در جهان تا سه سال دیگر در رکود خواهد بود و سه سال زمان می‌برد تا به حالت قبل از کرونا بازگردد. برای ایران بیشتر از جهان زمان می‌برد تا گردشگری به حالت سابق بازگردد.
مطهر گفت: در کانادا نیز تزریق واکسن فایزر به سالمندان را متوقف کرده‌اند چراکه به این نتیجه رسیده‌اند که این واکسن از ابتلا به کرونا جلوگیری نمی‌کند. این بیماری ناشناخته و پیچیده است. ایران نیز از پذیرش مسافران خارجی به دلیل شیوع کرونا جلوگیری می‌کند.
او تاکید کرد: کرونا یک بیماری جهانشمول است و تمام دنیا با آن درگیر هستند. از سوی دیگر جهش‌های این ویروس و ناتوانی دنیا در مهار آن بیشترین آسیب را به گردشگری وارد کرده است.
سخن آخر
ایران به دلیل شیوع کرونا شرایط بسیار سختی را برای پذیرش گردشگران خارجی در نظر گرفته است و این اقدامی اساسی و کاربردی برای کنترل ویروس کروناست.
اینکه بگوییم گردشگران خارجی را مجددا به ایران بازمی‌گردانیم بیش از حد خوش‌بینانه است.
تصویر مقصد کالایی است که گردشگران خارجی خریداری می‌کنند و اگر این تصویر ناامن و مخدوش باشد مشتری ندارد حتی اگر حقیقت با تصویر ارائه‌شده تفاوت داشته باشد. آنچه باید روی آن تمرکز شود تصویری امن و مناسب است نه وعده‌های خوش‌بینانه.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جهان صنعت، تاریخ انتشار: - کد خبر: ۱۶۵۲۴۴، jahanesanat.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
0
0
بعيد ميدونم شرايط گردشگري درايران با اين ديد امنيتي نسبت به يك فرد خارجي بهبود پيدا كنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین