پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۲۹۱۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۹
به گزارش مهرگان و بر پایه اسناد موجود، معدن شن و ماسه در عرصه و حریم آثار تاریخی و فرهنگی و ثبت ملی «تنگ گنجک» در شهرستان قادر آباد پارس که ما بین پاسارگاد و شهرستان خرم بید است در حال فعالیت است و آسیب‌های جدی به میراث و یادگار‌های گذشتگان وارد آورده است و باید هر چه زودتر از ادامه کار معدن پیشگیری شود.

شعار سال:به گزارش مهرگان و بر پایه اسناد موجود ، معدن شن و ماسه در عرصه و حریم آثار تاریخی و فرهنگی و ثبت ملی «تنگ گنجک» در شهرستان قادر آباد پارس که ما بین پاسارگاد و شهرستان خرم بید است در حال فعالیت است و آسیب های جدی به میراث و یادگارهای گذشتگان وارد آورده است و باید هر چه زودتر از ادامه کار معدن پیشگیری شود.

همچنین آثار تاریخی و فرهنگی «تنگ گنجک» در برگیرنده : پناهگاه‌های صخره‌ای، اشکفت‌ها، غارها و گورهای توده سنگی اشکانی است که ارزش بسیار فراوانی از دید مطالعات باستان شناسی دارد و نزد کارشناسان و پژوهندگان از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

از سویی منطقه «تنگ گنجک» در حریم میراث جهانی پاسارگاد قرار دارد و همگی به ثبت ملی رسیده است و بر پایه قانون اساسی، متجاوزان باید تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و کار آن ها تعطیل شود.

اکنون باید دید که آیا نخست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خرم بید که این آثار در زیر مجموعه آن‌ها قرار دارد ، واکنشی نشان خواهند داد؟ همچنین این آثار در حریم درجه دو میراث جهانی پاسارگاد است و باید مدیران میراث فرهنگی شهرستان پاسارگاد و پایگاه جهانی پاسارگاد به این موضوع ورود پیدا کنند.

در پایان باید چشم به راه بود و دید آیا مسوولان و مدیران میراث فرهنگی اداره کل در مرکز استان پیگیر این دست اندازی ها خواهند بود و واکنشی نشان می دهند یا ...

بی‌گمان هرگونه کم کاری و چشم پوشی از دست اندازی بر میراث هویتی کشور ، نتیجه ای جز نابودی شناسنامه بالنده و یادگارهای گذشتگان و میراث فرهنگی را در پی نخواهد داشت و باید در برابر آیندگان و تاریخ پاسخگو باشیم . نیاید روزی که تاریخ ما را داوری کند و نفرین آیندگان دامان مان را بگیرد...


سیاوش_آریا

 

پایگاه تحلیلی -خبری شعار سال ،برگرفته از کانال تلگرامی میراث باشی

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
0
0
معادن به شدت دارن محيط زيست رو در معرض تخريب قرار ميدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
0
0
در خیلی از استانها وجود معدن و یا بهره‌برداری از آن، آثار فرهنگی را از بین می برد و پاسخگویی هم وجود ندارد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین