پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۷۷۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۸
آخرین بخش‌های باقی مانده از عمارت سرلشگر ابراهیم ضرابی، رئیس شهربانی کل کشور و دارای نشان ذوالفقار تخریب شد، خانه سرلشگر ابرهیم ضرابی در محله امیریه و ابتدای خیابان فروزش قرار داشت، خانه سرلشگر ابراهیم ضرابی با نظر دیوان عدالت اداری مجوز تخریب گرفت و برای همیشه از خاطرات جمعی شهر تهران محو شد.
شعار سال: آخرین بخش‌های باقی مانده از عمارت سرلشگر ابراهیم ضرابی، رئیس شهربانی کل کشور و دارای نشان ذوالفقار تخریب شد، خانه سرلشگر ابرهیم ضرابی در محله امیریه و ابتدای خیابان فروزش قرار داشت، خانه سرلشگر ابراهیم ضرابی با نظر دیوان عدالت اداری مجوز تخریب گرفت و برای همیشه از خاطرات جمعی شهر تهران محو شد.

مجوز اولیه تخریب خانه سرلشگر ابراهیم ضرابی در آذر ماه سال ۹۶ و در دوره درخشان رجبعلی خسروآبادی، مدیر وقت میراث تهران صادر شد، اما چون مجوز یکساله بود، مالک فعلی مجددا درخواست پروانه تخریب نوسازی نمود که با مخالفت شهردار منطقه یازده و استعلام مجدد از میراث روبرو شد. اما شعبه سوم تجدید نظر دیوان عدالت اداری رای به تخریب این اثر ارزشمند داد.
 
مجوز تخریب خانه سرلشگر ابراهیم ضرابی
مجوز تخریب خانه سرلشگر ابراهیم ضرابی

آدرس خانه سرلشگر ابراهیم ضرابی: استان تهران ، شهر تهران ، خیابان ولیعصر ، ابتدای خیابان فروزش.

آدرس قدیمی: محله امیریه ،چهارراه معزالسلطان، ابتدای خیابان سرآب وزیر.

آدرس قدیمی‌تر؛ توابع محله سنگلج، جنوب شرق دروازه قزوین، شرق باغ جنت گلشن، قطعه زمین‌های آقا میرزا محمد ناظر.

شماره ثبت خانه سرلشگر ابراهیم ضرابی در فهرست آثار ملی ایران :  این خانه هیچ گاه ثبت ملی نشد.

 

مجوز تخریب خانه سرلشگر ابراهیم ضرابی
مجوز تخریب خانه سرلشگر ابراهیم ضرابی

نام‌های دیگر : خانه سرلشگر ابراهیم ضرابی ، خانه پری ضرابی (همسر قاسم پنبه چی) و …

پیرامون نام: خانه سرلشگر ابراهیم ضرابی؛ این خانه طبق نقشه دارالخلافه در باغات آقا میرزا محمد ناظر بنا شده بود، سلطان ابراهیم خان کاشی که بعدها به دلیل رشادت در جنگ تنگ زاهد شیر نشان ذوالفقار گرفت ، نام خود را به ضرابی تغییر داد و به سرلشگر ابراهیم ضرابی شهره شد.

 

از چپ به راست؛ علی دشتی، ابراهیم ضرابی، عادل خلعتبری
از چپ به راست؛ علی دشتی، ابراهیم ضرابی، عادل خلعتبری

خانه پری ضرابی؛ طبق اسناد انحصار وراثت عمارت مذکور، خانه مدتی در اختیار پری ضرابی دختر سرلشگر ابراهیم ضرابی و همسر قاسم پنبه چی قرار داشت.

خانه مداح سید غم خوار؛ طبق تاریخ شفاهی و گفتگو با معتمدین و ساکنین قدیمی محل، بخشهای بسیاری از خانه سرلشگر ابراهیم ضرابی در سالهای معاصر تخریب و تنها بخشی از اصطبل خانه باقی مانده بود که در اختیار مداحی به نام؛ سید غمخوار قرار داشت، می گویند سید غمخوار همیشه با اسب خود به هیأت‌های عزاداری می‌رفت و روضه می‌خواند. این بخش از نوشته دارای اصلاحیه است، لطفا ته نویس سوم را حتما بخوانید.

دوران و بانی اثر: خانه سرلشگر ابراهیم ضرابی در اوایل دوره پهلوی اول توسط ایشان ساخته شده بود.

امکان بازدید: به علت تخریب دیگر اثری از این عمارت نیست.

 

خانه سرلشگر ابراهیم ضرابی با نظر دیوان تخریب شد

مشخصات خانه سرلشگر ابراهیم ضرابی:

خانه سرلشگر ابراهیم ضرابی دارای دو بنای اندرونی و بیرونی بود، بنای بیرونی در بخش جنوبی زمین قرار داشت و سردر آجری و سنتوری آن نظر هر بیننده ای را جلب می کرد. بنای بیرونی در دو طبقه ساخته شده بود. بنای اندرونی عمارتی یک طبقه و یک سالن هفت دری بود که بالای هر پنجره تزئیات گچ بری زیبایی قرار داشت.

 

خانه سرلشگر ابراهیم ضرابی با نظر دیوان تخریب شد

 

در اسناد این خانه چنین قید شده است؛ خانه شمالا به دیوار خانه حبیبه و عیال کاکا علی، شرقا به خانه حبیبه و عیال کاکاعلی، جنوبا به خیابان سرآب وزیر و غربا به ایوان خانه میرزا غلامحسین خان.

 

خانه سرلشگر ابراهیم ضرابی با نظر دیوان تخریب شد

نظر استاد نصرالله حدادی درخصوص این محله:

از آنجا كه املاك ميرزا عيسي و ميرزا موسي وزير، وزيران دربار ناصر‌الدين شاه در اين محدوده قرار داشت به اينجا محله سراب وزير مي‌گفتند. از خيابان شهيد فروزش تا ميدان راه‌آهن، باغ اين دو وزير ادامه داشت و به دليل وجود ديوارهاي بلند و برج و باروهاي متعدد در آن باغ، اينجا به محله قلعه وزير هم معروف بود.

 

سردر باقی مانده از خانه سرلشگر ابراهیم ضرابی عکس حمیدرضا حسینی
سردر باقی مانده از خانه سید احمد غمخوار 

آيت‌الله ‌تنكابني كه خانه‌اش بين بازارچه نو و بازارچه ميدان شاپور بود معمولاً روز عاشورا پاي برهنه براي عزاداري به اين محدوده مي‌آمد. كوچه لب تشنه (شهيد علي توحيدي) محل ظاهر شدن آب سراب وزير بود. يعني قنات مظهرش اينجا بوده است. عزاداران حسيني تا ظهر عاشورا مشغول عزاداري بودند و آب نمي‌خوردند. آنها و به‌ويژه بچه‌ها به ياد امام حسين(ع) تا ظهر لب به آب نمي‌زدند. در پايان مراسم و هنگام ظهر كه به اين محدوده مي‌رسيدند بعد از نماز ظهر عاشورا، آيت‌الله ‌تنكابني اينجا لبيك يا حسين(ع) مي‌كشيد و بعد جامي را داخل سراب وزير مي‌زد و اول به بچه‌ها آب مي‌داد.

خانه سرلشگر ابراهیم ضرابی بعد از اتفاقات سال ۱۳۵۷ توسط ستاد اجرایی فرمان امام مصادره شد و در اسناد نام مالکین زیادی به چشم می خورد؛ علی، قاسم، غلامحسین و محمدعلی مینویی، عزیزالله غفاری، قاسم، غلامحسین و نصرالله پنبه چی، بهمن و حسن حسین زاده، حسین و بابک اخلاقی و زهرا فراهانی.

 

سردر تخریب شده خانه سرلشگر ابراهیم ضرابی
سردر تخریب شده خانه سید احمد غمخوار

مالک ملک شرقی هم انگار در فکر تخریب بنا است، اما فعلا بخشی از سر در را حذف فیزیکی کرده، خداقوت به میراث تهران و...

ته نویس؛ این گزارش به رسم معمول و بدون اجازه و با افتخار تقدیم می‌شود به آقای حمیدرضا حسینی، زادروزتان مبارک.

ته نویس دوم؛ عکس ملک شرقی داستان امروز ماست، داریم خراب می‌کنیم، اما به همه می‌خواهیم نشان بدهیم که، خراب نکردیم. همه می‌دانند رفیق، اوصاع چگونه است…

ته نویس سوم؛ بعد از تهیه گزارش، مالک عمارت شرقی خانه سرلشگر ضرابی، پیرو تماس اطلاعاتی را ارائه نمودند؛ که گزارش نیازمند اصلاح است که مطالب مالک به همراه نقشه ها تقدیم حضور می گردد:

 

نقشه خانه های سرلشگر ضرابی و سیداحمد غمخوار در املاک آقامیرزا محمد ناظر
نقشه خانه‌های سرلشگر ضرابی (سبز)، سیداحمد غمخوار (آبی) در املاک آقامیرزا محمد ناظر (قرمز)

۱ ) در نقشه دارالخلافه تهران، تمامی املاک فوق الذکر در محدوده مربع قرمز ، متعلق به آقامیرزا محمد ناظر است، این قطعه بزرگ به مرور زمان تقسیم و بخش بسیار بزرگی از آن توسط سید احمد غمخوار خریداری می شود.

۲) براساس متن ارسالی محمدعلی غمخوار (نوه مرحوم سیداحمد غمخوار و مالک فعلی بخش آبی رنگ) سعید الذاکرین سید احمد غمخوار ، آخوند ویژه دربار بوده که این لقب را از شاهان قاجار گرفته است و نزدیک به ۱۶۰ سال است که این خاندان در این مجموعه عمارت ۸۰۰ متری اسکان دارند و به دلیل شهره بودن سیداحمد غمخوار نام کوی شمال شرقی نیز به نام غمخوار ثبت شده است.

 

تعیین محدوده املاک ضرابی و غمخوار ، عکس وحید مینا
تعیین محدوده املاک ضرابی و غمخوار ، عکس وحید مینا

۳) طبق نقشه و عکس‌های هوایی، شوربختانه بخشی که در اختیار خاندان سرلشگر ضرابی بود، تخریب و عمارتی در اواخر پهلوی دوم در آن بنا می شود و حتی بخشی از عمارت دارای شیروانی که در مرکز عکس بالا مشخص است، توسط خاندان ضرابی تخریب می گردد و بخش باقی مانده هنوز در اختیار خاندان غمخوار است.

 

استعلام از میراث برای تاریخی بودن خانه غمخوار
استعلام از میراث برای تاریخی بودن خانه غمخوار

۴) در سال ۱۳۸۵ مالک عمارت، آقای سیدحسن غمخوار درخواست تعمییر و نوسازی می کند که شهرداری وقت از اداره کل میراث تهران استعلام می کند، مبنی بر اینکه؛ براساس اظهارنظر اداره طرح های تفصیلی و برو کف ملک در محدوده حفاظت شده آثار باستانی قرار دارد.

 

۵) سنتوری سردر عمارت غمخوار در سال گذشته مخدوش و آجر تراش‌های آن تخریب می‌شود و حالا پرسش اصلی این است که این تخریب توسط چه اشخاصی و با چه نیتی و … انجام شده است؟ آیا عمارت غمخوار ارزشمند است؟ آیا میراث تهران اقدامی در این خصوص انجام داده است؟ آیا این عمارت هم مثل عمارت سرلشگر ضرابی تخریب خواهد شد؟ و سوال‌های دیگر که امیدوارم مدیران پاسخگو باشند. 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سفرنویس، تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰، کدخبر: ۲۱۱۳۰،  safarnevis.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
0
0
انقد هرروز خبر های بدی در مورد اثار باستانی میشنویم که دیگه سر شدیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین