پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۳۲۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۹
مرتضی زارعی، مدرس دانشگاه در یادداشتی به موضوع غیبت مجتهدان سیاسی در سیاست پرداخت.
شعار سال: مجتهد سیاسی صاحب‌نظر در سیاست و مجتهد فقهی صاحب‌نظر در فقه است، اجتهاد در فقه نتیجه سال‌ها درس و بحث مدرسه‌ای است و، اما اجتهاد سیاسی بر پایه هوش سیاسی و حاصل ورزیدگی وشناخت دقیق مصالح و تمییز فریب از فلاح، با نگاه کلان و نظر کارشناسانه در عالم پر پیچ وخم سیاست و مدیریت است؛ و امروز در عرصه‌های مختلف سیاسی از محلی و منطقه‌ای مثل امامت جمعه‌ها تا کشوری مثل خبرگان و مجمع تشخیص و قوه قضا و شورای نگهبان و ... حضور مجتهدان فقهی راکم و بیش شاهدیم و، اما دریغ از حضور جدی و تاثیرگذار مجتهدان سیاسی در این حایگاه‌ها، به خصوص در نهاد‌های مهم تصمیم‌گیر. نشانه غیبت مجتهدان سیاسی، به حالت تعلیق رفتن تصمیم‌گیری‌های سرنوشت‌ساز در نهاد‌های تصمیم‌گیر کشوری و ظهور گفتار‌ها ورفتار‌های ناصواب وناپخته در مناصب محلی و منطقه‌ای است.

فقدان حضور مجتهدان سیاسی در سپهر سیاست ضرر و زیان‌های بسیاری را بر کشور تحمیل نموده است، امری که در فضای نفی و طرد نظر متفاوت در تصمیم گیری‌ها و حاکمیت روحیه تقلید و تبعیت محض، عارض می‌گردد؛ و البته این رویه علاوه بر بی‌اعتنایی به عقلانیت، مخالف با اصول جامعه ولایی نیز هست؛ اقتضای جامعه ولایی نه طلب تقلید و تبعیت محض به خصوص از کارشناسان بلکه خواستن نظردهی‌های متفاوت و اعمال آن‌ها برای یاری رساندن در اداره درست امور است که در مفهوم ولایت اجتماعی سیاسی که امری دو طرفه است، بیش از هر چیز یاری رساندن مشفقانه به یکدیگر و جامعه نهفته است و زمانی فضای ولایت و یاری جمعی خصوصا در یاری فکری و تصمیم‌سازی فراهم می‌شود که به نظرات مختلف به خصوص نظرات محققان و کاردانان توجه شود.

این علی عزیز و ولیّ بی نظیر جامعه و تاریخ مسلمانان است که مردم را این گونه مورد خطاب قرار می‌دهد:

«آن گونه که با جباران سخن می‌گویند، با من سخن مگویید و از من پنهان مدارید آنچه را از مردم خشمگین به هنگام خشم‌شان پنهان مى‌دارند. نیز به چاپلوسى و تملق با من آمیزش مکنید؛ و مپندارید که گفتن حق بر من گران مى‌آید؛ و نخواهم که مرا بزرگ انگارید، زیرا هر که شنیدن حق بر او گران آید، یا نتواند اندرز کسى را در باب عدالت بشنود، عمل کردن به حق و عدالت بر او دشوارتر است. پس با من از گفتن حق یا رأى زدن به عدل باز نایستید، زیرا من در نظر خود بزرگتر از آن نیستم که مرتکب خطا نشوم و در اعمال خود از خطا ایمن باشم. مگر آنکه، خدا مرا در آنچه با نفس من رابطه دارد، کفایت کند، زیرا او تواناتر از من به من است». (نهج البلاغه خطبه ۲۱۶)

و آن امام همام به مالک هشدار می‌دهد مبادا متملقان و چاپلوسان تورا دوره کنند و تاکید می‌دارد که: باید از کارگزارانت برگزیده‌ترینشان نزدتو کسی باشد که سخن تلخ حق را به تو بیشتر بگوید. (نهج البلاغه، نامه ۵۳)
و هم ایشان بر استفاده از نظر آگاهان به امور جامعه و فرزانگان توصیه اکید نموده و به مالک خطاب می‌دارد: با دانشمندان و حکیمان درباره امورى که به وسیله آن، بلاد تو اصلاح مى شود، بسیار به مذاکره وگفتگو بپرداز. (همان)

بنابراین محور سیاست جامعه علوی به جای مرید و مقلدپروری باید بر فراهم ساختن زمینه شکوفایی مجتهد و صاحب نظر سیاسی و استفاده از آن‌ها استوار باشد و امروز نیز باید راه اظهار و اعمال نظر بر مجتهدان سیاسی موجود اعم از حوزوی و دانشگاهی در عرصه‌های تصمیم‌گیری باز شود تا بلکه کشور از تعلیق‌ها و بن‌بست‌های مهلک موجود در تصمیم‌گیری‌های داخلی وخارجی رهایی یابد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از انصاف نیوز، تاریخ انتشار:۲۳ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر:۲۸۶۶۵۴، www.ensafnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
0
0
خيلي وقته كه صاحب نظران ديني مون در زمينه سياست كشور رو تنها گذاشتن و مردم رو بي سرپرست كردن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین