پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۳۳۴۵۸۹
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۴
هر چند تحریم‌ها و تهدیدات خارجی از دلایل ضعف در حوزه تولید است، اما نگاه عمیق نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از این وضعیت برگرفته از ضعف مدیریتی در دو حوزه پشتیبانی و رفع موانع است.

شعار سال: رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی سال ۱۴۰۰ ضمن بر شمردن مسائل مهم کشور و بیان نقاط قوت و ضعف سال ۱۳۹۹، امسال را سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نامیدند.

با توجه به سیاست‌های تحریمی اعمال شده علیه ایران، قطعا واردات راهکار مناسبی برای مصون‌سازی کشور نیست، چنانچه غرب در اقدامی ضد بشری حتی مانع ورود دارو به ایران شد و اقدامات موفق صورت گرفته در مقابله با کرونا و نیز در صنایع دفاعی کشور نشان داده که تنها راه‌کار، تولید بر اساس داشته‌های درونی است.

هر چند تحریم‌ها و تهدیدات خارجی از دلایل ضعف در حوزه تولید است، اما نگاه عمیق نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از این وضعیت برگرفته از ضعف مدیریتی در دو حوزه پشتیبانی و رفع موانع است.

در کنار موضوع نقدینگی، پشتیبانی از تولید عمدتا نیازمند هماهنگی میان دستگاهی و همکاری دو بخش دولتی و مردم نهاد است که با اصلاح رفتار و بازنگری در برخی از سیاست‌ها می‌تواند بستر رفع موانع تولید را به خوبی فراهم کند.

بخشی از این موانع برگرفته از قوانین عریض و طویلی است که ورود افراد و سرمایه‌گذاران به عرصه اقتصادی را با چالش‌های بسیار همراه ساخته و موجب سوخت سرمایه مالی و انسانی می‌شود، لذا  یکی از مهمترین راهکار‌های رفع موانع تولید، اصلاح قوانین و تسهیل ورود به عرصه اقتصاد به ویژه در حوزه تولید است.

از سویی؛ برخی اقداماتی که با عنوان خصوصی‌سازی صورت گرفته عملا زمین‌گیر کردن تولید کشور بوده که نمود آن را در مجموعه‌های تولیدی «هفت تپه»، «دشت مغان» و «نساجی مازندران» و... می‌توان مشاهده کرد و لذا تغییر در خصوصی‌سازی‌های سوال برانگیز، اصلی مهم در رفع موانع تولید و پشتیبانی از تولیدکنندگان واقعی و کارگران است.

البته وجود واسطه‌ها، دلالان و محتکران یکی دیگر از موانع تولید در کشور است که یا زمینه‌ساز هزینه‌بر شدن تولید برای تولید کننده و گرانی محصول برای مصرف کننده می‌شود و یا معطوف به منافع شخصی، زمینه‌ساز تعطیلی و یا کاهش تولید شده و راه را برای واردات عمدتا رانتی و کسب سود‌های کلان باز می‌کند.

از سوی دیگر؛ عملکرد غلط بانک‌ها و ورود سوداگرانه آن‌ها به عرصه بنگاه‌داری یکی دیگر از موانع اصلی تولید در کشور است که برای منافع فردی و شرکتی، منافع ملی را نادیده گرفته و زمینه‌ساز نابودی بخش تولید کشور شده‌اند.

توجه به نکات بالا در کنار وحدت و انسجام مردم و مسئولین برای بها دادن به تولید داخل، ضمن زمینه‌سازی برای تحقق جهش تولید همه‌جانبه و با کیفیت در کشور و ایجاد اشتغال می‌تواند توهم تاثیرگذاری تحریم‌ها را شکسته و به مولفه‌ای مهم برای رفع تحریم‌ها تبدیل شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت نورنیوز، تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۶۳۱۴۶، www.nournews.ir.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین