پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۴۹۷۶
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
سامانه شاخص حاکمیت قانون در پروژه عدالت جهانی The World Justice Project (WJP) Rule of law Index، در سراسر جهان به بررسی و رصد «حاکمیت قانون»، در کشور‌های مختلف دنیا می­ پردازد. در این سامانه تمام داده­‌های سایت به صورت فایل پی دی اف قابل بارگیری بوده و در کنار آن به آموزش و توسعه­‌ی مفاهیم مربوط به حاکمیت قانون می­ پردازد.
شعار سال: نتایج سامانه شاخص حاکمیت قانون در پروژه عدالت جهانی و رتبه ایران

«سامانه شاخص حاکمیت قانون در پروژه عدالت جهانی The World Justice Project (WJP) Rule of law Index، در سراسر جهان به بررسی و رصد «حاکمیت قانون»، در کشور‌های مختلف دنیا می­ پردازد. در این سامانه تمام داده­‌های سایت به صورت فایل پی دی اف قابل بارگیری بوده و در کنار آن به آموزش و توسعه­‌ی مفاهیم مربوط به حاکمیت قانون می­ پردازد. این شاخص اکنون منبع اصلی جهان برای داده‌های اصلی و مستقل بر حاکمیت قانون است. شاخص اکنون با پوشش ۱۲۸ کشور و حوزه قضائی، به نظرسنجی‌های ملی از بیش از ۱۳۰۰۰ خانواده و ۴۰۰۰ پزشک و متخصص برای سنجش آنکه حاکمیت قانون در سراسر جهان چگونه تجربه و دریافت می­شود متکی است.

این سامانه از دو روش (GPP) و (QRQ) برای دریافت اطلاعات و نظرسنجی استفاده می­ کند و کشور‌ها را بر اساس این داده ­ها در رتبه­ بندی قرار می­ دهد.

نظرسنجی جمعیت عمومی (GPP) توسط شرکت ­های پیشروی نظرسنجی محلی انجام می­ شود که از یک نمونه نماینده از هزار پاسخ­ دهنده در هر کشور یا هر حوزه قضائی استفاده می­ کند. پرسشنامه پاسخ­ دهندگان واجد شرایط (QRQ)، متشکل از سوالات بسته که توسط پزشکان قانونی، متخصصان و دانشگاهیان دارای تخصص­‌های حقوق مدنی و حقوق تجارت، حقوق اساسی، آزادی­‌های مدنی و حقوق جزا، قانون کار و بهداشت عمومی تکمیل می­ شود.

در این سامانه دانمارک، نروژ و فنلاند در رنکینگ ۲۰۲۰ در صدر لیست قرار دارند و کنگو، کامبوج و ونزوئلا پایین ­ترین امتیاز کلی حاکمیت قانون را دارا هستند که از سال ۲۰۱۹ ثابت است.

مطابق این رتبه­ بندی جمهوری اسلامی ایران جایگاه ۱۰۹ از ۱۲۸ کشور مورد بررسی را به خود اختصاص داده است. همچنین در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) و شمال آفریقا جایگاه هفتم را در میان هشت کشور داراست.

این پروژه با استفاده از نهاد‌های مدنی و اشخاص حقیقی و حقوقی بر اساس ۸ معیار اصلی و مجموعاً ۴۴ معیار به سنجش حاکمیت قانون در کشور‌ها می ­پردازد. این پرونده به شناخت شاخص­‌های مدنظر پروژه عدالت جهانی در این زمینه پرداخته است.»

ابعاد شاخص حاکمیت قانون

Constraints on Government Powers محدودیت به روی قدرت‌های حکومت
Absence of Corruption عدم فساد
Open Government حکومت باز
Fundamental Rights حقوق بنیادی
Order and Security نظم و امنیت
Regulatory Enforcement اجرای مقررات
Civil Justice عدالت مدنی
Criminal Justice عدالت کیفری

وضعیت ایران در این شاخص (نسخه ۲۰۲۰ – صفحه ۸۹) و در هریک از ابعاد و مؤلفه‌ها:
 
جایگاه ۱۰۹از ۱۲۸ کشور برای
 
جایگاه ۱۰۹از ۱۲۸ کشور برای
 
جایگاه ۱۰۹از ۱۲۸ کشور برای
 
جایگاه ۱۰۹از ۱۲۸ کشور برای
 
شعار سال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت صدای معلم، تاریخ انتشار: 7 فروردین 1400، کدخبر: 20645، www.sedayemoallem.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین