پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۵۷۵۱
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴
طبق استاندارد سرانه فضای سبز رشت باید ۹ متر مربع باشد، اما اکنون سرانه فضای سبز شهر رشت ۴/۲ دهم درصد است.
شعار سال: ام البنین فتوحی در یادداشتی نوشت:

سیزدهم فروردین به عنوان «روز طبیعت» فرصتی است برای تجلی شعور بالای مردمی که می‌خواهند سال‌های سال از این طبیعت زیبا بهره‌مند گردند.

متاسفانه دو سال است که مردم به علت پاندمی کرونا نمی‌توانند به سان گذشته از فرصت این روز بهرمنده برده و به دامن طبیعت بزنند به همین دلیل بسیاری از خانواده‌ها سعی می‌کنند که از فضای سبز موجود در شهر خود بهرمند شوند.

رشت، در مقام شهری غنوده در جلگه گیلان می‌بایست نسبت به شهر‌های مرکزی دیگر استان‌ها دارای سرانه سبز بالایی باشد، اما متاسفانه با داشتن چنین پتاسیلی، شهر باران‌های نقره‌ای، سرانه فضای سبزش نسبت به شهر‌های دیگر حتی از شهر‌های کویری کمتر است.

این نقص و کمبود حال با وجود محدودیت‌های کرونایی بیشتر به چشم رشتوندان می‌آید. چرا که در زمانه‌ای که دستشان به سبب محدویت‌ها از تفرجگاه‌های بیرون شهر کوتاه است نیازمند استفاده از فضای سبز شهری به نسبت جمعیت هستند در حالی که سرانه کم فضای سبز در این شهر سبب می‌شود در صورت مراجعه مردم به این اماکن با تراکم بالای جمعیت مواجه می‌شوند تراکمی که در روزگار کرونایی به مثابه بمب کرونایی عمل خواهد کرد.

در حال حاضر طبق بررسی‌های سازمان مسکن و شهرسازی، سرانه قابل قبول فضای سبز بین ۷ تا ۱۲ متر مربع درنظر گرفته شده است که طبق استاندارد سرانه فضای سبز رشت باید ۹ متر مربع باشد، اما اکنون سرانه فضای سبز شهر رشت ۴/۲ دهم درصد است و این نشان می‌دهد که شهر رشت با توجه به اینکه می‌توانست شهری سبز نام بگیر با داشتن چنین شرایطی علاوه بر اینکه استاندارد‌های کلانشهر را ندارد بلکه از استاندارد‌های بین المللی نیز فاصله دارد.

آنچه حایز اهمیت است در چنین شرایطی، اولویت افزایش سرانه فضای سبز است که برای این کار باید فضای سبز و پارک‌های تخصصی و مناسب برای سرگرمی، بازی و تفریح اقشار مختلف ایجاد شود. یکی دیگر از برنامه‌ها در افزایش فضای سبز رشت توزیع عادلانه آن در شهر است، زیرا در حال حاضر شاهد این هستیم که با توزیع نامتوازن فضای سبز در شهر رشت عده‌ای حتی سالانه نمی‌توانند به پارک‌ها و فضای سبز دسترسی داشته باشند و در اوج فصل اوقات فراغت و ایام تعطیلات از حداقل‌ها در فضای سبز شهری برخوردار باشند.

در حال حاضر با توجه به جمعیت شناور بالای یک میلیون نفر در شهر رشت، با نگاهی به آمار در می‌یابیم که حدود ۵۰ بوستان و تفرجگاه در رشت وجود دارد که در این بین، تعداد پارک‌های دارای فضای عمومی بزرگ، امکانات و تجهیزات مناسب برای حضور خانواده به ۱۰ مورد هم نمی‌رسد و مابقی پارک‌ها و بوستان‌ها دارای گستره‌ای بسیار اندک هستند که مناسب حضور خانواده‌ها نیستند.

در ادامه با اشاره به فرمایشات حضرت علی علیه السلام که فرمودند: «نگاه کردن به سبزه، موجب شادابی است» و همچنین حضرت امام صادق علیه السلام که می‌فرمایند: «زندگی با سه چیز خوش است: هوای پاک، آب فراوان و گوارا، و زمین نرم و آماده کشاورزی» می‌توان گفت یکی از اولویت‌ها و خواسته‌های به جا مردم رشت افزایش سرانه فضای سبز و احداث پارک‌ها و بوستان‌هایی که قابلیت بهرمندی از فضای آن وجود داشته باشد، است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از دیار میرزا، تاریخ انتشار:۱۳ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر:۶۱۳۶۱۱، www.diyarmirza.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین