پایگاه خبری تحلیلی شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۵۹۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵
زمانی‌که کشتی‌های بزرگ و غول‌پیکر کانتینری سفارش داده می‌شود باید برای عبور آن‌ها از گذرگاه‌های باریکی که پیش از آن‌ها و بدون پیش‌بینی احداث شده چاره اندیشی شود، در غیر این صورت باید همواره منتظر حوادثی مانند رویداد اخیر کانال سوئز باشیم.
شعار سال: زمانی‌که کشتی‌های بزرگ و غول‌پیکر کانتینری سفارش داده می‌شود باید برای عبور آن‌ها از گذرگاه‌های باریکی که پیش از آن‌ها و بدون پیش‌بینی احداث شده چاره اندیشی شود، در غیر این صورت باید همواره منتظر حوادثی مانند رویداد اخیر کانال سوئز باشیم.
 
"اونجولوس بولو گوریس" تحلیلگر ارشد دریایی که تحقیقات خود را بر چگونگی رخداد کانال سوئز متمرکز کرده طی یادداشتی به علل و عواقب این حادثه پرداخته است.

به گفتۀ وی کشتی‌های بزرگ برای رساندن کالا به اقصی نقاط جهان مجبورند از کانال‌هایی عبور کنند که هرگز برای تردد کشتی‌هایی با این اندازه و سایز ساخته نشده است که این موضوع یک چالش اساسی در صنعت کشتیرانی تلقی می‌شود چراکه آسیب پذیری کشتی‌های بزرگ را چند برابر می‌کند.

وی افزود زمانی‌که یک کشتی کانتینری ۱۸ هزار TEU و به طول ۴۰۰ متر به راحتی می‌تواند به مدت یک هفته یک کانال بین‌المللی با قدمت تاریخی را مسدود کرده و کلی خسارت به تجارت دریایی وارد کند حال باید با کشتی‌های کانتینری ۲۴ هزار TEU که بیش از ۴۰۰ متر طول دارد باید در انتظار حوادث بزرگتر از آن باشیم.

وی افزود: در مدت ۱۵ سال گذشته حدود ۱۳۳ کشتی با ظرفیت ۱۸ تا ۲۴ هزار TEU سفارش داده شده و بسیاری از آن‌ها تحویل شده‌اند. مسلماً در سال‌های ابتدایی آغاز به کار کانال سوئز عبور این قبیل کشتی‌ها از کانال‌ها پیش‌بینی نشده بود وگرنه شاید این کانال‌ها عریض‌تر احداث می‌شد. در این ارتباط به نظر می‌رسد طراحان و سفارش دهندگان این قبیل کشتی‌ها هر‌گز به این موضوع فکر نکرده‌اند کشتی‌های بزرگ با کانال‌های باریک چه خواهند کرد.

وی خاطر نشان ساخت: شوک اخیری که به صنعت کشتیرانی وارد شد، یاد‌آور این نکته است که کانال‌های موجود با اجرای طرح‌های توسعه به طور یقین عریض‌تر شده و کانال‌هایی که قرار است در آینده احداث شود با لحاظ کردن این معضل ساخته شوند.

این تحلیلگر دریایی در پایان تا‌کید کرد: تلنگری که به جامعۀ دریایی وارد شد نشان داد وزش باد و توفان همواره خطری برای مسدود شدن کانال‌هاست. اگر نسبت به آن بی‌توجه باشیم شاید نتوان جلو تکرار حوادثی مانند کانال سوئز را گرفت.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت مانا، تاریخ انتشار: 14 فروردین 1400، کدخبر: 89499،www.mana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
0
0
كانال هايي كه در دريايهاي جهان وجود دارن به نوعي دارن منسوخ ميشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین