در بین بانکهای ایرانی، بانک ملی ایران جلوتر از سایرین در مسیر دیجیتالی شدن گام برداشته. دلیل این موضوع را شاید بتوان در زیرساختهای این بانک یافت. بانک ملی ایران در سالهای اخیر چهار نمایشگاه موسوم به ملی شو برگزار کرده بود که در هر یک از آنها محصولات نوینی از بانکداری دیجیتال را معرفی میکرد؛ محصولاتی که غالبا برای اولین بار در ایران مورد استفاده قرار میگرفتند.
شعار سال: از چندین سال قبل کارشناسان اقتصادی دنیا هشدار دادهاند که تبدیل شدن به «بانک دیجیتال» برای موفقیت آینده بانکهای ضرورتی اجتناب ناپذیر است. در حالی که روند دیجیتال شدن بانکها کج دار و مریز پیش میرفت، شیوع ویروس کرونا نیاز به استقرار فناوری پیشرفته را به نیازی ضروری و حتی ضربتی تبدیل کرد. بر اساس دادههای بینالمللی، میزان مراجعه به بانکها به صورت حضوری در ماههای اول شیوع کرونا ناگهان ۳۰ درصد کاهش یافت و این روند کاهشی حتی با رشد بیشتری ادامه یافت.
در این میان، بانکهای معتبر دنیا با استفاده از زیرساختهای خود بلافاصله به ارائه خدمات دیجیتالی روی آوردند. اما اکثر بانکهای دنیا به دلایل مختلف مانند بودجه، فرهنگ، نبود مهارت و ... فقط به صورت آزمایشی به این سمت رفتند. با این حال، سرعت تغییر در اجرای فناوری خدمات مالی دیگر آهسته نبود. تا جایی که بانکها بیشتر شبیه یک شرکت فناوری میشدند تا یک موسسه مالی سنتی.
بحران کرونا نقطه عطف صنعت بانکداری
در واقع، بحران کرونا به نقطه عطفی برای صنعت بانکداری تبدیل شد. زیرا مشتریها خواهان دریافت خدماتی گستردهتر به شکل آنلاین هستند و به حضور در شعبه اشتیاقی ندارند.
در ایران نیز این مسیر با سرعت بالایی در حال طی شدن است، اما قطعا میزان توفیق بانکها در این راه با یکدیگر تفاوتهای فاحشی دارد. در بین بانکهای ایرانی، بانک ملی ایران جلوتر از سایرین در مسیر دیجیتالی شدن گام برداشته. دلیل این موضوع را شاید بتوان در زیرساختهای این بانک یافت. بانک ملی ایران در سالهای اخیر چهار نمایشگاه موسوم به ملی شو برگزار کرده بود که در هر یک از آنها محصولات نوینی از بانکداری دیجیتال را معرفی میکرد؛ محصولاتی که غالبا برای اولین بار در ایران مورد استفاده قرار میگرفتند.
بام، بله، نشان بانک، نشان پرداخت، شصت، زرنشان، ایوا، بانک آفیسر، سککوک، ملی فاند، باجه آنلاین، دستگاههای خودگردان، BTM، VTM، Cashless و … و نیز شعب ملی پلاس بخشی از محصولات بانک ملی ایران در حوزه بانکداری دیجیتال به شمار میروند.
اخیرا توفیق بانک ملی ایران در مسیر دیجیتالی شدن مورد تایید وزارت اقتصاد نیز قرار گرفته و این بانک رتبه برتر درارزیابی تحول و استقرار بانکداری دیجیتال را به خود اختصاص داده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز به همین دلیل با اهدای لوحی به مدیرعامل بانک ملی ایران، اعلام کرد که این بانک طی سال ۱۳۹۹ در همگامی با تحول دیجیتال و تهیه نقشه راه استقرار بانکداری دیجیتال، توانسته است با استفاده از قابلیتهای نیروی انسانی و ظرفیتهای فناورانه، رتبه برتر را در ارزیابیهای این وزارتخانه میان بانکهای دولتی و خصوصی شده کسب کند.
در این لوح که طی جلسه شورای مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمانهای تابعه توسط فرهاد دژپسند به محمد رضا حسین زاده اعطا شد، آمده است: بانکها در اقتصاد هوشمند نقش موثر و ویژهای در هموارسازی مسیر رشد و توسعه اقتصادی دارند، به گونهای که با گذار از دیدگاه «محصول گرا» به «مشتری گرا و خدمت محور» و ایجاد تحول و نوآوری در لایههای مختلف کسب و کار میتوانند تامین کننده نیازها و انتظارات فعالان اقتصادی و مشتریان از طریق بهبود تجربه مشتری باشند.
وزیر اقتصاد تاکید کرده است که این فرایند مستلزم تطبیق باور، رفتار، منابع و ساختارها با نیازهای متغیر و متفاوت کسب و کارها و مشتریان از یک طرف و بهبود مستمر در فرایندها با بهره گیری از سایر بازیگران اکوسیستم جدید است که خود منجر به ایجاد بانک چابکتر با بهره وری بالاتر و هزینه عملیاتی کمتر خواهد شد.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از فراز، تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۰، کدخبر: - www.faraz.ir