پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۳۳۷۷۹۳
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۹
اقتصاد کشور لهستان پس از ۴۵سال تحت سلطه کمونیسم، تقریبا فروپاشیده بود و تورم آن به ۶۴۵درصد رسیده و خیلی از شرکت‌ها و کارخانجات دولتی بسیار بی بازده و از نظر تکنولوژی روز، عقب مانده و زیان ده بودند.
شعار سال: طرح موسوم به Balcerowicz که در لهستان دهه ۹۰میلادی، پس از فروپاشی بلوک شرق، که لهستان نیز بخشی از آن بود، به اجرا درآمد، طرحی بسیار جسورانه بود که توسط وزیر اقتصاد لهستان، «لچک بالچروویتس» طرح ریزی و اجرا شد.

از بند‌های مهم این طرح بسیار جسورانه اقتصادی، که اقتصاد ایران نیز نیاز مبرم به آن دارد، تعدیل گسترده کارکنان شرکت‌ها و ادارات دولتی و توقف افزایش سالیانه حقوق و دستمزد‌ها بود. البته برای جلوگیری از تبعات گسترده اجتماعی چنین طرحی، مقرر شد کارگران و کارکنان شرکت‌ها و اغلب ادارات دولتی، با دریافت پایه حقوق حداقلی، خانه‌نشین شوند و مادامی که برای خود شغلی در چرخه تولید پیدا نکرده اند، مقرری محدودی از دولت دریافت کنند.

در واقع دولت با پذیرش ریسک، نگاه اشتغال زایی به شغل‌های غیرضروری دولتی را با تعدیل گسترده نیروی کار حذف کرد و دولت را بسیار کوچک و در عین حال کارآمد کرد. افراد زیادی که بیکار شده بودند، اما مستمری از دولت دریافت می‌کردند، به تدریج جذب شغل‌های مولد در بخش خصوصی شدند و دولت نیز مستمری آن‌ها را قطع می‌کرد.

دولت همچنان مصمم بود علاوه بر کاهش تعداد کارکنان، هزینه‌های جاری، شامل حامل‌های انرژی را در سازمان‌ها و کارخانه‌های دولتی که مصرف بالایی داشت، کم کند. به طوری که برخی از ادارات دولتی با یک دهم کارکنان قبلی مجبور به کار بودند.

در طی اجرای این طرح ۱/۱۰۰/۰۰۰نفر در ادارات و شرکت‌های دولتی، شغل‌های غیرضروری خود را از دست دادند و دولت، تصدی گری خود در اقتصاد را رها کرد.

فقط سه سال بعد از اجرای این طرح ۶۰۰/۰۰۰شرکت خصوصی در لهستان تاسیس شدند و برای ۱/۵۰۰/۰۰۰نفر شغل ایجاد شد و افراد زیادی که تا قبل از آن، در شرکت‌ها و ادارات دولتی به کار‌های غیرمولد و وقت گذرانی مشغول بودند، وارد چرخه واقعی اقتصاد شدند.

در نتیجه این طرح، در بین سال های۱۹۸۹ تا۲۰۰۰، اقتصاد لهستان به شکوفایی رسید و بالاترین نرخ رشد اقتصادی در شرق اروپا را از آن خود کرد. هم اکنون اقتصاد لهستان با تولید ناخاص داخلی ۴۷۰میلیارد دلار و سرانه تولیدناخالص ۱۲/۴۰۰دلار، تقریبا ۳برابر اقتصاد ایران تولید سرانه دارد.
 
در کشور‌های توسعه یافته، دولت‌ها کوچک، اما بسیار کارآمد هستند
 
 
توقف افزایش حقوق؛ کلید اصلی رشد اقتصاد لهستان
 

ایران با داشتن ۴میلیون نفر کارمند و حقوق بگیر بخش دولتی، جزو کشور‌های بسیار پرهزینه، از نظر هزینه‌های جاری است. این در حالی است که کشور ژاپن با ۱۲۷میلیون نفر جمعیت، معادل ۱/۵برابر جمعیت ایران و اقتصاد سوم جهان، فقط ۷۵۳هزارنفر کارمند دارد که یک پنجم کارمندان ایران است. امریکا با ۳۲۳میلیون نفر جمعیت و اقتصاد ۱۸/۵تریلیون دلاری اش، فقط ۲/۷۰۰/۰۰۰کارمند دولتی دارد و جالب این که از این تعداد، ۱/۱۰۰/۰۰۰نفر پلیس هستند.

در کنار کوچک کردن دولت، کارآمد کردن آن نیز ضروری است. از میان ۴/۰۰۰/۰۰۰حقوق بگیر دولت، حدود ۹۰۰نفر در سطح وزیر و معاون وزیر و ۱۲۴/۰۰۰نفر مدیران ستادی و استانی و روسای ادارات و ۲۹۶/۰۰۰نفر مدیران عملیاتی و رده‌های پایین‌تر می‌باشند. متاسفانه اغلب مدیران، فاقد دانش زبان خارجی و IT هستند که از ملزومات مدیریتی نوین هستند.

در اغلب کشور‌های توسعه یافته، دولت‌ها کوچک، اما بسیار کارآمد هستند و آزمون‌های موسوم به CSE برای استخدام در دولت برگزار می‌شود که آزمون بسیار بسیار سختی است و فقط نخبگان جامعه می‌توانند در آن قبول شوند؛ بنابراین راه را برای قبیله گرایی و استخدام نورچشمی‌ها می‌بندد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از یاز اکو، تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۰۹۲۴، yazeco.ir
اخبار مرتبط
برچسب ها: لهستان ، توسعه ، اقتصاد ، تولید
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین