پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۳۳۷۸۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
صادقی، تحلیلگر حوزه نفت و انرژی با اشاره به اینکه تمایل چینی‌ها به تامین مالی و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ایران بیش از انتظار است، گفت: صحبت از سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چین در ایران شنیده می‌شود. اگر این رقم طبق برآورد‌های آمده در سند وارد کشور شود، رکود سرمایه‌گذاری خارجی در ایران شکسته خواهد شد.
شعار سال: محمدعلی صادقی، کارشناس حوزه نفت و انرژی با اشاره به امضای سند راهبردی همکاری ایران و چین موسوم به برنامه ۲۵ ساله، چشم‌انداز این همکاری را مثبت ارزیابی کرد و گفت: امضای این سند با توجه به منافع هر دو کشور تأثیر زیادی بر اقتصاد کشورمان خواهد داشت.

وی ادامه داد: هنوز این سند به طور شفاف برای فعالان اقتصادی و صاحبنظران رمز گشایی نشده، اما مشارکت و تعامل ایران با سایر کشور‌ها به منظور توسعه صنعت نفت ضروری است.

تحلیلگر حوزه نفت و انرژی همکاری در حوزه نفت و گاز را از محور‌های اصلی سند همکاری ایران و چین می‌داند و معتقد است؛ ایران برای حفظ منافع اقتصادی – سیاسی خود نیاز به توسعه صنعت نفت دارد.

به گفته صادقی این سند که درآینده اگر به قرارداد منجر شود از طرفی موجب افزایش تولید و صادرات انرژی ایران خواهد شد و از طرف دیگر ایجاد امنیت انرژی برای چین را تضمین می‌کند.

این کارشناس اقتصاد نفتی ادامه داد: طبق اظهارات مقامات ایرانی و چینی بخشی از این سند به سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز مرتبط است. چینی‌ها مبالغ قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران اختصاص می‌دهند.

وی تصریح داشت: رفع نیاز صنعت نفت ایران به سرمایه گذاری با مشارکت چینی‌ها در این صنعت قابل تحقق است.

افزایش میزان تولید و صادرات نفت یکی از برنامه‌های بلند مدت ایران برای حضور بیشتر در بازار جهانی است.
 
صادقی با بیان این مطلب ادامه داد: همانطور که تأکید شد چین قصد دارد سبد واردات انرژی خود را به دنبال توسعه اقتصاد کشورش تنوع دهد.

وی تصریح داشت: ریسک احتمالی به‌وسیله آمریکا خطرتوسعه انرژی در چین را افزایش می‌دهد. از این رو تعامل با ایران می‌تواند بهترین گزینه جهت تأمین نیاز‌های انرژی این کشور جهت توسعه صنایع باشد.

به گفته صادقی؛ این احتمالات در سرنوشت اقتصاد چین بهترین فرصت برای ایران است. در این زمان با فروش نفت به چین علاوه بر ارزآوری نفتی، ایران می‌تواند در توسعه صنعت نفت هم پیشتاز شود.

صادقی با اشاره به اینکه تمایل چینی‌ها به تامین مالی و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ایران بیش از انتظاراست، گفت: صحبت از سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چین در ایران شنیده می‌شود. اگر این رقم طبق برآورد‌های آمده در سند وارد کشور شود، رکود سرمایه‌گذاری خارجی در ایران شکسته خواهد شد.

این تحلیلگر حوزه نفت و انرژی یادآور شد؛ نگرانی غربی‌ها به ویژه آمریکا از امضای سندهمکاری ایران و چین نشان خوبی از حساسیت بالای این همکاری و منفعت هر دو کشور (ایران و چین) را دارد.

وی گفت: در حال حاضر برای چین یک جو سیاسی نامطمئن تخریبی ایجاد شده است. یعنی چین تا یک ماه گذشته همان ابر قدرت اقتصادی بود و کار اقتصادی آن در دنیا رغیب نداشت.

به گفته صادقی؛ چین میلیارد‌ها دلار مبادله تجاری – اقتصادی دارد و حجم اقتصاد این کشور در ایران اصلاً نقشی ندارد. اما باید پذیرفت اقتصاد این کشور در بازار خاورمیانه یک ورودی خیلی خوب و مطمئنی است.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی با تأکید بر اینکه در حال حاضر اقتصاد چین یک توازن ایده آل است، گفت:‌حالا بستگی دارد در این بازی پوکر، بازیکنان چه کسانی باشند و آن را چه سبکی بازی می‌کند.

وی ادامه داد: بازی ایران در این بین به اقتدار، توانایی‌ها و پتانسیل افراد و سیاست‌های آنان به عنوان سکانداران اقتصاد بین الملل کشور باز می‌گردد.

به گفته این کارشناس اقتصاد نفتی؛ مشکل این نوع سند‌های همکاری در کشور ما به این گونه است که متأسفانه چه در بحث سیاست و چه در موضوعات اقتصاد همه دخالت دارند.

این تحلیلگرصنعت نفت در پایان تأکیدداشت: برای توسعه صنایع بالادستی و پایین دستی صنعت نفت ایران راهی جز پیوستن به بازار جهانی نیست. این راه تنها با جذب سرمایه‌گذاری و افزایش تولید و صادرات قابل تحقق است.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اقتصاد ۲۴، تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۰۲۹۳۳، www.eghtesaad۲۴.ir
اخبار مرتبط
برچسب ها: چین ، سند 25 ساله ، ایران ، نفت
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
0
0
همون اقایون بوی پول به مشامشون خورده که اینجور سینه چاک میدهند خدا کنه که حالا چین بده و کلاه سرتون نزاره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین