پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۳۳۸۵۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
درحالی که براساس گزارش مرکز آمار ایران، متوسط قیمت هرکیلوگرم گوشت گوسفندی در اسفند سال گذشته حدود ۱۳۰ هزار تومان بود، اکنون قیمت هرکیلوگرم از این گوشت در مشهد به ۱۵۰ تا ۱۵۵ هزار تومان رسیده است. هر کیلوگرم ماهیچه گوسفندی نیز به قیمت ۱۶۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود. همچنین اکنون نرخ هر کیلوگرم گوشت گوساله در بازار ۱۳۵ هزار تومان است.
شعار سال: درحالی که براساس گزارش مرکز آمار ایران، متوسط قیمت هرکیلوگرم گوشت گوسفندی در اسفند سال گذشته حدود ۱۳۰ هزار تومان بود، اکنون قیمت هرکیلوگرم از این گوشت در مشهد به ۱۵۰ تا ۱۵۵ هزار تومان رسیده است. هر کیلوگرم ماهیچه گوسفندی نیز به قیمت ۱۶۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود. همچنین اکنون نرخ هر کیلوگرم گوشت گوساله در بازار ۱۳۵ هزار تومان است.

متوسط قیمت این گوشت در اسفند سال گذشته حدود کیلویی ۱۱۷ هزار تومان بوده است. هم اکنون هر کیلو سردست گوسفندی ۱۵۲ هزار تومان، ران و گردن گوسفند ۱۴۵ هزار تومان و هرکیلو سردست و گردن ۱۵۱ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.
فروشندگان گوشت در خیابان استقلال می‌گویند بازار گوشت قرمز کساد شده است و رکود بر آن حاکم است. به گفته عرضه کنندگان، قدرت خرید مردم نسبت به ماه رمضان سال گذشته، ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته و همین مسئله سبب شده است که بازار رونق چندانی نداشته باشد.

گرانی با وجود افزایش تولید
قیمت گوشت در بازار ماه رمضان درحالی افزایش یافته است که نتایج طرح آمارگیری اندازه گیری تعداد و تولیدات دام سبک در فصل زمستان١٣٩٩ و مقایسه آن با اطلاعات زمان مشابه در سال١٣٩٨ نشان می‌دهد که میزان دام سبک موجود در دامداری‌های کشور، ۳/۷ میلیون رأس و تعداد دام پروارشده بیش از ۵/۱ میلیون رأس افزایش داشته است. براساس نتایج این طرح، تعداد «گوسفند و بره» و «بز و بزغاله» موجود در دامداری‌های کشــور در اسفند١٣٩٩ به ترتیب ۹/۵۳ و ۳/۱۸ میلیون رأس بوده است که نسبت به زمان مشابه سال١٣٩٨، به ترتیب ۸/۱۱ درصد و ۷/۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
به گفته حسین راغفر، اقتصاددان و پژوهشگر حوزه فقر، گزارش‌ها حکایت از این دارد که ۳۰ درصد خانوار‌های ایرانی هم اکنون توان خرید گوشت را ندارند.

ازسوی دیگر شاپور اعلایی، رئیس سازمان امور عشایر ایران، نیز بیان کرده است: مصرف گوشت قرمز در سال گذشته ۴۰درصد کاهش یافته است.
همچنین با مروری بر داده‌های مرکز آمار ایران به این نتیجه می‌رسیم که سرانه مصرف گوشت دامی و به عبارتی گوشت قرمز در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۳ کیلوگرم بوده که این رقم تا سال ۱۳۹۲ به ۱۱ کیلوگرم به ازای هر ایرانی در یک سال رسیده است، با این حال در بازه زمانی چند سال اخیر بازهم این سرانه، روند کاهشی را در پیش گرفت و در سال ۱۳۹۸، ۴ کیلوگرم کمتر شد و سال گذشته هم به ۶ تا ۷ کیلوگرم رسید.

عرضه دام مولد به بازار
معاون فنی اتحادیه دامداران خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا، کمبود خوراک دام را مهم‌ترین عامل نوسان قیمت گوشت در چند وقت اخیر اعلام کرد و گفت: هم اکنون فقط ۳۰ درصد نهاده‌های موردنیاز دامداران از طریق ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می‌شود و آن‌ها مجبور هستند بقیه نیاز خود به نهاده‌های دامی را از طریق بازار آزاد تامین کنند. همین مسئله به زیاد شدن هزینه‌ها و افزایش قیمت تمام شده دام در خراسان رضوی منجر شده است. حسین سلیمی افزود: براساس اعلام مسئولان وزارت جهادکشاورزی، ۸ درصد از خوراک دام کشور به خراسان رضوی اختصاص داده می‌شود که این میزان به هیچ وجه جوابگوی نیاز‌های استان نیست.

وی با بیان اینکه خشک سالی و نبود نهاده‌های دامی سبب شده است دامداران تولیدات خود را زودتر از موعد روانه کشتارگاه کنند، گفت: اکنون ۲۰ تا ۳۰ درصد از دام‌های مولد روانه کشتارگاه می‌شود. این مسئله خود می‌تواند زنگ خطری برای کاهش تولید دام در ماه‌های آینده باشد، به طوری که اگر برای آن فکری نشود، احتمال رسیدن قیمت هرکیلوگرم گوشت به ۲۰۰ هزار تومان دور از ذهن نخواهد بود.
معاون فنی اتحادیه دامداران خراسان رضوی ادامه داد: پیش از این میانگین وزن بره‌هایی که به کشتارگاه می‌رفتند، ۵۰ تا ۷۰ کیلوگرم بود، اما اکنون به ۳۰ تا ۳۵ کیلو رسیده است. حتی به ما گزارش رسیده است که در برخی شهرستان ها، بره ۲۵ کیلوگرمی را روانه کشتارگاه کرده اند.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان دام از گرانی‌های بازار سودی نمی‌برند و اکنون مصرف کننده و تولیدکننده هر دو از وضعیت موجود متضرر هستند، گفت: براساس عرف، تولیدکنندگان قیمت ۲ میش و بره را با هم حساب می‌کنند. پیش از این قیمت ۲ میش و بره حدود ۷ میلیون تومان بود، اما اکنون به دلیل سبک شدن وزن دام ها، قیمت آن به ۳ میلیون تومان رسیده است.
سلیمی بیان کرد: البته قیمت دام زنده که تا چند روز پیش به کیلویی ۶۰ هزار تومان رسیده بود، اکنون مقداری کاهش یافته و به کیلویی ۵۷ تا ۵۸ هزار تومان رسیده است. این مسئله سبب شده است تا اندازه‌ای جلوی گرانی گرفته شود.

نهاده‌های دامی تامین می‌شود
مدیر اموردام جهادکشاورزی خراسان‌رضوی نیز در این‌باره به شهرآرا گفت: ما ۱۰۰ نیاز گاوداری‌های صنعتی به نهاده‌ها را براساس برآورد‌های وزارت جهادکشاورزی در تهران برآورده کرده‌ایم.
احمد داوطلب با اشاره به اینکه نهاده‌های وارداتی، بخشی از نیاز نهاده مصرفی دامداری‌هاست نه همه آن، افزود: حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد مصرف کشور تولید داخل است، بنابراین برنامه‌ریزی واردات برای بخشی از مازاد تولید داخل است. به گفته او براساس برآورد در گاوداری‌های شیری صنعتی، ۱۰۰ نیاز نهاده‌های مصرفی تا فروردین تامین شده است و در بخش دام سبک و غیرصنعتی نیز این میزان ۵۰ درصد نیازشان بوده است.

مدیر اموردام جهادکشاورزی خراسان‌رضوی گفت: دام سبک و دام غیرصنعتی وابستگی بیشتری به تولیدات داخلی دارند. بر این اساس از نظر مسئولان، اولویت ابتدا با مرغ‌داری‌ها سپس با گاوداری‌های شیری صنعتی و بعد با دامداری‌های سبک و غیرصنعتی است.

داوطلب ادامه داد: برای تامین کمبود نهاده‌های دامی، آن‌ها را به‌صورت کنسانتره دراختیار دامداری‌های روستایی و سبک قرار می‌دهیم تا حجم بیشتری تامین شود. به‌عنوان نمونه اگر ۵۰ هزار تن نهاده خام در اسفند داشتیم، آن را به ۷۲ هزار تن کنسانتره تبدیل و از طریق ۶۶ کارخانه خوراک دام توزیع کردیم. در فروردین امسال نیز با همین روش درحال توزیع هستیم و تاکنون مشکلی نبوده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری شهرآرانیوز، تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۴۹۵۹۵۶۳، www.shahraranews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
0
0
تو کشور المان برای اینکه مسلمان ها از لحاظ اقتصادی اسیب نبینن در ماه رمضان قیمت هارو کاهش دادن اما تو ایران که یک کشور اسلامیه برعکس
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین