پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۳۳۸۶۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۳
رکوردداران تورم در ۶۰ سال اخیر می‌گویند، نگذاشتیم تورم، ونزوئلایی شود و در کمال مظلومیت به ناکارآمدی متهم می‌شویم؟ در همین راستا، اسحاق جهانگیری مجددا بیان نموده که، پیش بینی بسیاری از اقتصاددانان این بود که تورم ایران تورمی ونزوئلایی می‌شود، اما به فضل الهی با تدبیر‌هایی که صورت گرفت نرخ تورم در عدد ۳۶ درصد متوقف شد. اما با وجود همه آمار‌ها و شاخص‌ها، دولت در کمال مظلومیت به ناکارآمدی متهم می‌شود. باید از معاون محترم رئیس جمهور پرسید که باعث و بانی این حجم ناکارآمدی کدام مدیران بودند؟ مگر شما برای رفع تحریم‌ها و ارتباط بخشی بین فضای اقتصاد و سیاست نیامده بودید؟ پس چرا شکست خوردید؟ شکست تان به کنار، تا کجا می‌خواهید بازی فرار به جلو را ادامه دهید؟ یک کلام، آقای جهانگیری، مردم از دولت ما و حتی سر و شکل شما خسته‌اند، لطفا نمک روی زخم باز مردم نریزید.
شعار سال: معاون اول رئیس‌جمهور می‌گوید: دولت در سال گذشته یکی از دشوارترین سال‌های پس از انقلاب را به لحاظ درآمد ارزی حاصل از فروش نفت پشت سر گذاشت، اما نگذاشت تورم ایران، تورمی ونزوئلایی شود (!)

اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: در چند سال اخیر با خروج آمریکا از برجام و شیوع بیماری کرونا کشور با دو تکانه بزرگ و سهمگین که منابع ارزی و ریالی کشور را تحت تاثیر قرار می‌داد مواجه شد به‌طوری که در سال ۱۳۹۹ یکی از دشوارترین سال‌های پس از انقلاب از نظر بودجه و اقتصادی بود، درآمد ارزی دولت از محل فروش نفت که به بانک مرکزی واریز شد حدود ۵ میلیارد دلار ارز بود این در شرایطی است که در سال‌های نه چندان دور درآمد ۱۰۰ میلیارد دلاری نصیب کشور شده و به‌دنبال آن واردات و اقتصاد اداره می‌شد.
 
 
سازندگان تورم ۶۰ درصدی راست می‌گویند یا وقیحانه حرف می‌زنند؟
 

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: اگر آمریکا از برجام خارج نمی‌شد و کشورمان با ویروس منحوس کرونا دست و پنجه نرم نمی‌کرد قطعا وضعیت اقتصاد کشور بسیار متفاوت‌تر با شرایط کنونی بود. در این زمینه لازم است که بخش‌های مختلف دولت برای تنویر افکار عمومی گزارش‌های مقایسه‌ای تهیه و منتشر کنند. این نکته مهمی است که علاوه بر آمریکایی‌ها که به‌دنبال فروپاشی اقتصاد ایران در وهله نخست بودند بسیاری از اقتصاددانان داخلی نیز شرایط اسفناکی را برای ایران پس از وقوع تحریم‌ها و کرونا پیش‌بینی می‌کردند.
 
مردم بسیار اذیت شده‌اند، اما نباید آن سوی معادله که قرار بود اقتصاد ایران فرو بریزد را فراموش کنیم

وی گفت: پیش‌بینی بسیاری از اقتصاددانان این بود که تورم ایران تورمی ونزوئلایی می‌شود یعنی تورم رشد ۱۰۰۰ درصدی خواهد شد که قطعا به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی غیرقابل کنترل است، اما به فضل الهی و تدبیر‌هایی که صورت گرفت نرخ تورم در عدد ۳۶ درصد متوقف شد. دولت می‌داند که این نرخ نیز زندگی مردم را با دشواری مواجه کرده و مردم بسیار اذیت شده‌اند، اما نباید آن سوی معادله که قرار بود اقتصاد ایران فرو بریزد را فراموش کنیم.

جهانگیری تصریح کرد: واقعیت این است که ما نتوانسته‌ایم با مردم خوب ارتباط برقرار کنیم و به آن‌ها بگوییم که قرار بود با طراحی‌های دشمنان چه بلایی بر سر کشور بیاورند. البته کسانی که در حوزه اقتصاد فعال هستند می‌دانند که چه دستاوری برای کشور رقم خورده است، ولی باید بتوانیم با زبان ساده این واقعیت‌ها را به جامعه نیز منتقل کنیم. آقای جهانگیری و هم‌طیفانش حاضر نیستند توضیح دهند که چرا با برجام، رکورد بدترین درآمدی ارزی در طول چند دهه گذشته را برجای گذاشتند، مضیقه اقتصادی بی‌سابقه را به مردم تحمیل کردند و حال آنکه پیش از برجام و بدون آن، وضعیت اقتصادی کشور و درآمد‌های ارزی به مراتب بهتر از وضعیت ترسیمی آقای جهانگیری برای سال‌های اخیر است.

پی نوشت: روزنامه فرهیختگان در واکنش به این خبر نوشته است: این درحالی است که طبق بررسی آمار‌های سال‌های گذشته و سوابق آماری، دولت فعلی ایران به‌جز سال ۱۳۷۴ (دوره ریاست‌جمهوری مرحوم هاشمی‌رفسنجانی) رکورددار نرخ تورم سالانه در ۶۰ سال اخیر یعنی از سال ۱۳۳۸ تاکنون بوده است. همچنین در بین دولت‌ها، دولت تدبیر و امید تنها دولتی است که در دوره نزدیک به ۸ ساله خود بالاترین رقم میانگین تورم (۲۳ درصد) را به ثبت رسانده است. نکته قابل تامل اینکه در یک اتفاق نادر، اقتصاد ایران در ۳ سال متوالی تورم بالای ۳۰ درصد داشته که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ و اکنون در سال ۹۹ درحال رقم خوردن است. نقدینگی و پایه پولی ۲ متغیر پولی که عامل خلق این تورم نیز بوده‌اند طی این سال‌ها دستخوش تغییرات بی‌سابقه‌ای شده‌اند. براساس آمار در زمان روی کار آمدن دولت روحانی، حجم نقدینگی کشور حدود ۶۵۰ هزار میلیارد تومان بوده که با رشد ۵/۵ برابری به حدود ۳۳۰۰ هزار میلیارد تومان در ماه‌های اخیر رسیده است. پایه پولی نیز در بازه مذکور و تا پایان آذر سال جاری چهاربرابر شده و به ۴۰۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. این آمار‌ها حاکی از کنترل نشدن کل‌های پولی و تورم از سوی دولت طی سال‌های اخیر است که قطعا مدیریت آن به داخل کشور مرتبط است.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
0
0
دقيقا مردم بين اين دوراهي قرار دادن و حالت گيج و مبهم رو به خودشون گرفتن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین