پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۳۳۸۹۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۶
بر اساس مصوبه هیئت وزیران، خودرو‌هایی که پرونده قضائی دارند به شرط گرفتن برائت و رأی قطعی می‌توانند ترخیص شوند، اما خودرو‌های فاقد ثبت سفارش امکان ترخیص ندارند. بیش از ۱۲ هزار دستگاه خودرو بعد از ممنوعیتی که در سال ۹۷ اعلام شده در گمرکات مانده بود که حدود ۱۰ هزار خودرو ترخیص شد و در اختیار صاحبان کالا قرار گرفت. حدود ۲ هزار و ۷۰۰ خودروی دیگر هم مانده بود که چند مشکل داشتند، بیش از ۱۱۰۰ خودرو ثبت سفارش نشده بودند یا اینکه ثبت سفارش آن‌ها به دلایلی ابطال شده بود. سوال اینجاست که آیا این شیوه اداره کشور و گمرکات می‌تواند باشد؟ این رویه فعالیتی بیشتر شبیه نوعی مسخره بازی مضحک است تا قاعده ریزی فعالیتی.
شعار سال: سید روح اله لطیفی اظهار کرد: گمرک یک سازمان مجری است و هر کالایی را که دارای مجوز‌ها و تأییدیه‌های لازم بوده و قانونی هم وارد شده باشد ترخیص می‌کند.

وی افزود: حدود ۱۲ هزار و چند صد دستگاه خودرو بعد از ممنوعیتی که در سال ۹۷ اعلام شده در گمرکات مانده بود که با پیگیری گمرک و تشکل‌های فعال در این بخش در چهار مهلت قانونی، حدود ۱۰ هزار خودرو ترخیص شد و در اختیار صاحبان کالا قرار گرفت.

لطیفی گفت: حدود ۲ هزار و ۷۰۰ خودروی دیگر هم مانده بود که چند مشکل داشتند، بیش از ۱۱۰۰ خودرو ثبت سفارش نشده بودند یا اینکه ثبت سفارش آن‌ها به دلایلی ابطال شده بود.

وی ادامه داد: بخشی از این خودرو‌ها هم دارای شکایت قضائی از طریق اشخاص و نهاد‌های نظارتی بودند و یا تشریفات اداری را انجام نداده بودند و بخشی هم خودرو‌هایی بودند که بالای ۲۵۰۰ سی سی بودند یا برای کشور آمریکا تولید شده بودند.

سخنگوی گمرک عنوان کرد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران، خودرو‌هایی که پرونده قضائی دارند به شرط گرفتن برائت و رأی قطعی می‌توانند ترخیص شوند، اما خودرو‌هایی که فاقد ثبت سفارش هستند به دلیل اینکه از ابتدا تشریفات اداری را طی نکرده اند طبیعتاً امکان ترخیص هم ندارند مگر اینکه هیئت وزیران مصوبه دیگری را ابلاغ کنند.

همچنین مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مورد ترخیص خودرو‌ها در گمرک با بیان اینکه طبق قانون، تجار و بازرگانان قبل از ورود کالا به گمرکات باید ثبت سفارش را اخذ کنند، گفت: در سال‌هایی که واردات خودرو به کشور آزاد بود عرف این بود که همزمان با حمل کالا به سمت گمرکات، ثبت سفارش را اخذ می‌کردند، اما اقدام ناگهانی دولت مبنی بر اجرای قانون و بستن سامانه تجار را دچار مشکل کرد.
 
 
 
چالش ادعای عدم ترخیص خودرو‌های بدون ثبت سفارش از گمرک

وی افزود: این اقدام ناگهانی دولت، باعث شد که تعدادی از خودرو‌ها به دلیل عدم ثبت سفارش در گمرکات بمانند و ترخیص نشوند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: باعث و بانی این اتفاقات و حوادث کیست؟ آیا تجار و بازرگانان و مردم باید تاوان مسئولیت تصمیمات اینچنینی را بدهند؟!

دادفر تصریح کرد: اگر تلاش‌های گمرک نبود همین تعداد خودرو‌ها هم از گمرکات خارج نمی‌شد چراکه وزارت صمت و به ویژه سازمان توسعه تجارت در این چهار سال هیچ نیت و برنامه‌ای برای گره گشایی از مردم حداقل در این موضوع نداشت و تمام مکاتبات تلاش‌ها و پیگیری‌ها از سمت گمرکات انجام شد.

وی با بیان اینکه تعدادی از خودرو‌های باقی مانده در گمرکات بدون ثبت سفارش هستند و تعدادی هم به خاطر مشکل در ثبت سفارش‌ها توقیف شده اند، گفت: این‌ها اموال و دارایی‌های مردم هستند و اگر دولت سریع‌تر اقدام کند مشکل این خودرو‌ها هم حل خواهد شد، در غیر این صورت احتمالاً این خودرو‌ها بنا بر برنامه مهندسی شده اولیه، به سازمان اموال تملیکی برده خواهند شد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: وزارت صمت برای خروج خودرو‌ها از گمرکات هیچ برنامه و قصدی ندارد و دلیلش هم این است که به خاطر تخلفات در یک دوره مورد مواخذه قرار گرفتند و الان هم تصمیم گرفتند انتقامش را از واردکنندگان بگیرند.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از عصر ایران، تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۷۸۰۶۵۷، www.asriran.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
0
0
امان از دست فساد های این گمرک که تمومی نداره واقعا
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین