پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 17
کد خبر: ۳۳۹۵۵۵
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۵
پول پاشی چندماهه شاید بتواند قیمت ارز را برای همان چندماه تا حدی کاهش دهد، اما در میان و بلندمدت، قادر بدین کار نبوده و نظم بازار را با شدت بیشتری برهم می‌زند. سیاست‌های انبساط پولی در کنار بی‌توجهی به تولید و رشد اقتصادی و تشدید بی‌انضباطی‌های مالی دولت (آنهم دولت سنگین)، باعث افزایش کسری بودجه می‌شود. کسری بودجه، دولت را ناچار به تولید پول بدون پشتوانه و افزایش نقدینگی می‌کند. افزایش نقدینگی تورم می‌آورد. تورم نرخ برابری ریال و دلار را برهم زده و کاهش ارزش پول ملی را سبب می‌شود. دانش آموز کلاس سوم ابتدایی هم می‌داند کجای کار، اول باید اصلاح شود.
شعار سال: برخی از مدیران ارشد فعال در دولت (طبق شنیده‌ها نوبخت و واعظی)، گویا تمایل شدید به کاهش نرخ دلار دارند. این در حالی است که نرخ دلار بشکل دستوری امکان کاهش نداشته و ارز پاشی‌های مقطعی و موردی، تنها می‌تواند قیمت دلار را در کوتاه مدت پائین بکشد.

چنین مداخلاتی در بازار ارز، نه تنها مفید نبوده، بلکه دامن زننده به تشدید بحران و برهم زننده ثبات ارزی در میان و بلند مدت است.

تمایل به کاهش موقت نرخ ارز با پول پاشی؟

اصل اولیه در اقتصاد آن است که نرخ و قیمت به نظر و سلیقه فردی ارتباط نداشته و تابع پارامتر‌های اقتصادی است! باید توجه داشت که علت رشد قیمت ارز، تورم است و دلیل ایجاد تورم افزایش حجم نقدینگی است و علت حجم نقدینگی، کسری بودجه دولت و سیاست‌های اشتباه انبساطی دولت است! از اینرو مثلا وقتی دولت حقوق بازنشستگان را افزایش می‌دهد، در واقع کسری بودجه دولت را افزایش می‌دهد، پس نقدینگی را رشد می‌دهد و آن سبب تورم می‌شود و بعد رشد تورم، باعث افزایش نرخ ارز خواهد شد. این بدان معنی است که درخواست امثال نوبخت و طیف دولت، هیچ اثری در تعادل نرخ ارز ندارد و آنچه قیمت دلار را تعیین می‌کند سیاست‌های دولت است که نتیجه آن افزایش قیمت ارز است چه دولت بخواهد چه نخواهد!

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از کانال تلگرامی معیار
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین